قدس‌آنلاین :طی روزهای اخیر پیامی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که حکایت از بازدید یک تیم ژاپنی از برج میلاد دارد و ایراداتی را متوجه سازندگان آن کرده است

ماجرای بازدید تیم ژاپنی از برج میلاد صحت دارد؟

به نوشته دنیای اقتصاد،آنطور كه در متن پيام، به نقل از يك نماينده مجلس آمده، سال 91 يك گروه از مهندسان ژاپني در جريان بازديد از قسمت‌هاي مختلف برج ميلاد، به دو معماي فني به ترتيب درباره «شفت» يا همان سازه اصلي بتني در وسط برج و همچنين «كاربري مخابراتي» برج برخورد مي‌كنند و زماني كه از مهندس راهنماي ايراني پاسخ مي‌خواهند، اطلاعات قانع‌كننده‌اي دريافت نمي‌كنند.

شرح كامل برداشت گروه ژاپني از برج ميلاد كه همان زمان در وبلاگ آن نماينده منعكس شد، در حال حاضر در شبكه‌هاي اجتماعي بازنشر مي‌شود و حكايت از ايرادهايي دارد كه تعدادي مهندس خارجي اولا نسبت به «عدم استفاده از فضاي حجيم سازه مياني برج ميلاد به عنوان كاربري مسكوني يا اداري» مطرح كرده‌اند و دوما «طراحي اوليه برج ميلاد با هدف نصب آنتن مخابراتي در راس آن» را بي‌دليل و غيرضروري عنوان مي‌كنند.

هر چند برخي مسوولان سابق مديريت شهري پايتخت، به اصل موضوع كه «بازديد سرزده و غيررسمي گروه ژاپني» از برج ميلاد را دربرمي‌‌گيرد، تشكيك جدي وارد مي‌كنند، اما مطابق آنچه در متن پيام وبلاگي روايت شده است، مهندسان كشور ژاپن بعد از ايستادن در تراس برج ميلاد و مشاهده طول مسافت فوق‌العاده نزديك كوه‌‌هاي مرتفع البرز به تهران، اعلام مي‌كنند: «تهران با در اختيار داشتن چنين ظرفيت طبيعي، هيچ نيازي به احداث برج مخابراتي مرتفع نداشت و عمده شهرهاي دنيا كه صاحب چنين برج‌هايي هستند نه از روي رقابت با هم كه از روي نياز به ايجاد نقطه مرتفع براي پوشش امواج مخابراتي، چنين سازه‌هايي ايجاد كرده‌اند.»

مبناي تحليل فني مهندسان ژاپني درباره بي‌نياز بودن پايتخت به اين برج، «ارتفاع 3962 متري قله توچال در فاصله حدود 10 كيلومتري از مركز تهران» است كه به گفته آنها امكان نصب دكل مخابراتي كم‌ارتفاع در كوه‌هاي البرز را براي اين كلان‌شهر به‌وجود آورده است؛ اين در حالي است كه 6 برج مخابراتي بلند دنيا در شهرهايي قرار دارد كه مناطق فلت (صاف و مسطح و فاقد ارتفاعات طبيعي در فاصله حداقل 100 كيلومتري) محسوب مي‌شوند.

ژاپني‌ها در عين حال نسبت به اينكه از شفت بتني برج ميلاد كه به اندازه يك ساختمان 105 طبقه با قطر 60 متر فضا دارد و استفاده نمي‌شود، متعجب شده‌اند.

گروه ژاپني وجود خارجي ندارد؟

 رضا میرصادقی مجری طرح برج میلاد در گفت‌و‌گویی با «دنیای اقتصاد» با تشکیک به موضوع بازدید هیات ژاپنی از برج میلاد عنوان کرد: این موضوع برای اولین بار در سال 91 مطرح شد اما بررسی‌های مختلف نشان داد شخصیت‌های این یادداشت وجود خارجی نداشته‌اند.

صادقی که طی سال‌های 84 تا 88 مسوولیت تکمیل 70 درصد باقي‌مانده از مراحل احداث برج میلاد را بر عهده داشته است، تصریح کرد: مطالعات جانمایی برج میلاد بیش از دو سال طول کشید به گونه‌ای که در ابتدا 17 منطقه مختلف برای احداث برج کاندیدا شد و نهایتا تپه‌های نصر در غرب تهران به‌عنوان گزینه نهایی احداث برج میلاد انتخاب شد.

او با بیان اینکه اگر هم بازدید این گروه ژاپنی از برج میلاد صحت داشته باشد نمی‌توان بدون مطالعه چنین موضوعی را مطرح کرد، افزود: این‌طور نیست که برای برج میلاد یک کاربری ویژه برای پوشش‌های مخابراتی پیش‌بینی شده باشد البته در حال حاضر جانمایی دکل‌های مخابراتی در بالای برج میلاد به شکلی است که 8/ 98 درصد از پوشش مخابراتی شهر تهران و اطراف آن توسط این دکل تامین می‌شود.

مدیر عامل سابق شرکت یادمان سازه به تعریف کاربری‌های مختلف برج میلاد اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم کاربری‌های مختلف این برج را وزن‌گذاری کنیم، نخستین موضوع ایجاد نماد براي شهر تهران در دهه اخیر است. تهران در هر دوره‌ای با توجه به ویژگی‌های خودش نیاز به یک نماد شهری دارد، در عصر فعلی شهر تهران نیاز به نمادی داشت که توان مهندسان ایرانی را نشان دهد.

او با اشاره به کاربری مهم دیگر این برج تاکید کرد: برای پوشش مخابراتی شهر باید محاسباتی انجام شود که یک دکل مخابراتی توان پوشش‌دهی تا چه مسافتی را دارد. هم اکنون دکل مخابراتی برج میلاد بیش از 98 درصد نياز اين حوزه را پوشش می‌دهد. اما تضمینی نیست که از فاصله دورتر از مکان این برج (مثلا در ارتفاعات البرز) صرفا با تنها یک دکل مخابراتی بتوان تا این حد، آنتن‌دهی ایجاد کرد. او ادامه داد: علاوه بر دکل مخابراتی، تعبیه و ساماندهی سیستم‌های بی‌سیم، سیستم‌های فركانسي مورد نياز بانک‌ها و نیروهای انتظامی از دیگر کاربری‌های مهم این برج است. او با تاکید بر اینکه هم اکنون با وجود تعریف کاربری‌های متعدد برای برج میلاد فقط از 10 درصد ظرفیت‌های مختلف برج استفاده می‌شود، گفت: ظرفیت‌های مختلفی برای برج میلاد تعریف شده است که علاوه بر نماد شهر بودن احداث آن را مقرون به صرفه می‌کند.

صادقی توضیح داد: در حال حاضر توجیه اقتصادی اجرای طرح برج میلاد فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در همین دوره کوتاه برگشت سرمایه آن اتفاق افتاده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • asad IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    4 20
    به نام خدا 1- اینان غرورشان اجازه نمیدهد سرتعظیم در مقابل توانمندی ایرانیان فرود اورند و سعی در خراب نمودن آن دارند، مثل کاری در رابطه با انرژی هسته ای میکنند. 2 - بوی تعفن گندکاریهای ژاپنیها در پروژه هائی مثل سد لار و تپیدن دستگاهTBM آنها در حفاری تونل آبرسانی چم آسمان اصفهان تا تاریخ است مشام ملت ایران را مشمئز میکند.
  • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    12 1
    با سلام اقااسد عزيز چرا همه چيز را سياسي و بد بينانه ميبينيد من قبلاً متن كامل اين ايميل رو خوندم 500ميليارد در زمان دلار 900توماني هزينه اين پروژه شد تا مثلاً يك نماد داخلي سازي داشته باشيم درحالي كه مردم در جنوب كرمان در فقر و بدبختي زندگي ميكنند بودجه به دانشگاهها جهت تحقيقات نمي دهند اما 500ميليارد هزينه يك نماد نامطمئن ميكنند اينها تلخي قضيه است.
  • رضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    8 1
    پول های بسیار زیادی بیخود وبی جهت در تهران خرج شده درحالیکه جاهای دیگر نیازها خیلی بیشتر بوده است.البته فکر نکنید دنیا همینطوری می ماند زیرا هرچیزی ضدخودش را داخل خودش می پروراند وباعث نابودی خودش می شود
  • کاریزما IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    11 1
    جناب آقای اسد خان اصلا چه ربطی داره غرور و تعظیم ژاپنی ها به اصل موضوع اونوقت ما از ژاپن جلوتریم ؟؟؟؟؟؟؟؟ احتمالا از ته جدول نگاه کردید نماد تهران واجب تر بوده یا بی آبی و هزاران بدبختی مردم سراسر ایران نماد تهران واجب تر بوده یا گرد و غبار جنوبی ها کمی عینکهای خودمون رو تمیز کنیم لطفا
  • اکبر IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    1 0
    عذربدترازگناه
  • اکبر IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    ارزو دارم یکبار زن وبچه ام را برج میلاد ببرم کار گر موقت هستم ماهی 800 هزار تومان حقوق میگیریم 10 روز باقی به سر برچ حقوق ام تمام میشه کرایه خونه را قرض میگیرم هر ماه یکبار فقط میتونم برج میلاد را نگاه کنم خواهش میکنم این نگاه را از نگیرین متشکرم کار گر موقت