معاون تحقیقات و فناوری وزار بهداشت، بر محصول محور بودن تحقیقات و پژوهش‌های علمی تأکید کرد و گفت: باید دانشگاه‌ها را هدایت کنیم تا به سمت فناوری حرکت کنند.

ضرورت محصول محور بودن تحقیقات و پژوهش‌های علمی
به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در هفتمین گردهمایی مدیران مراکز رشد و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در دنیا بخشی از موسسات به تربیت نیروی انسانی، بخشی به انجام تحقیق و پژوهش و ایده پروری می پردازند و نوع دیگری از موسسات وقت خود را بر فناوری و تولید محصولات می گذارند.

 

وی تصریح کرد: برتری کشورهای غربی و حتی چین و کره جنوبی به این جهت است که آنها به سمتی حرکت کرده‌اند که فناوری را در مقیاس اصلی، به عنوان مهمترین سرمایه های خود در نظر گرفته اند.

 

دکتر ملک زاده گفت: به عنوان نمونه دانشگاه هاروارد در مباحث علمی در دنیا در رده اول قرار دارد اما در مباحث فناوری به رتبه پنجم می رسد اما دانشگاه های استندفورد و ام آی تی MIT در رده های بالاتری نسبت به دانشگاه هاروارد از نظر فناوری قرار می گیرند.

 

ریشه هر فناوری در تحقیق، پژوهش و ایده پروری است

 

 

وی به ضرورت عبور از مرحله و وضعیت کنونی علمی در کشور اشاره کرد و گفت: گسترش فناوری به معنای تضعیف بخش پژوهش نیست چرا که ریشه و اصل هر فناوری در تحقیق، پژوهش و ایده پروری است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: دانشگاه ها در آینده از نظر فناوری نیز ارزیابی خواهند شد و دانشگاه هایی که در زمینه فناوری موفق عمل کنند حمایت‌ها و کمک‌های بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

 

وی افزود: باید برخی دانشگاه‌ها از ابتدا در فناوری فعالیت کنند و ایده ها را از دانشگاه‌های دیگر بگیرند و فناوران در آن مراکز گرد هم بیایند.

 

 

اعضای هیأت علمی، شرکت‌های دانش بنیاد تأسیس کنند

 

 

دکتر ملک زاده با بیان اینکه به اعضای هیات علمی تأکید می‌کنیم که باید شرکت‌های دانش بنیاد تأسیس کنند، گفت: متاسفانه این افراد در این زمینه هنوز شک و دودلی دارند زیرا نظام تجارت سالم در کشور در گذشته وجود نداشته است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: به اعضای هیأت علمی اجازه فعالیت در مطب و بخش خصوصی را نداده‌ایم اما آنها برای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان هیچ محدودیتی ندارند و علاوه بر پیشرفت فناوری در کشور، می‌توانند از آن محل درآمد داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ فناوری و شرکت اعضای هیأت علمی در شرکت های دانش بنیاد را تقویت کرد، افزود: تولید داروها و تکنولوژی‌های پزشکی به ویژه در علوم پایه مانند داروسازی و پیراپزشکی می تواند در قالب این شرکت ها انجام شود.

 

وی به آمار بالای بیکاری در فارغ التحصیلان مقاطع تکمیلی اشاره کرد و گفت: اگر زمینه های کار و اشتغال را برای این افراد مهیا نکنیم، کشورهای دیگر آنها را جذب می کنند و کشور ما از مسیر توسعه علمی عقب می ماند.

 

 

شرایط صندوق فناوری و نوآوری تسهیل می‌شود

 

 

دکتر ملک زاده گفت: صندوق فناوری و نوآوری در ابتدا ضوابط و مقررات دشواری داشت اما در حال حاضر بسیاری از آنها تسهیل می شود و می‌تواند در آینده زمینه را برای تشکیل شرکت های دانش بنیان فراهم کند.

 

وی بر ضرورت ارتباط بخش فناوری و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: متاسفانه در بخش صنعت کشور به دلیل وجود مونتاژ کیفیت کالاها پایین است که می توان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حضور متخصصان در قالب شرکت های دانش بنیان به کیفیت بالا دست یافت.

 

وی با اشاره به بودجه مختصر بخش تحقیقات و فناوری در وزارت بهداشت گفت: تصمیم داریم که بودجه را برای هزینه های جاری پرداخت نکنیم در عوض به تولید و خروجی محصولات اختصاص دهیم زیرا محصولات در عرصه پزشکی در مقایسه با صنعت از تنوع بیشتری برخوردار هستند.

 

دکتر ملک زاده گفت: متاسفانه در گذشته فعالیت افراد در شرکت های دانش بنیان با مونتاژ همراه بوده و افراد به دلیل دریافت وام های مناسب در این عرصه فعالیت می کردند که در کیفیت کالاها خود را به خوبی نشان می دهد.

 

 

رقابت و افزایش کیفیت کالاها در کشور، واردات محصولات را کاهش می دهد

 

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه در وزارت بهداشت شورای عالی فناوری وجود دارد و هدف اصلی شورا این است که بتوانیم بازار محصولات خریداری شده و مصرفی در کشور مانند دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی باشد.

 

وی بر ضرورت افزایش کیفیت محصولات به دلیل استفاده انسان‌ها از آنها تأکید کرد و گفت: باید در ارائه کیفیت بهتر محصولات بتوان رقابت کرد تا به مرور زمان واردات محصولات را محدود کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.