قدس آنلاین - شهردار مشهد گفت: برای حفاری و ساخت تونل خط٣ قطارشهری مشهد به 300 میلیارد تومان اعتبار نیازهست که انشالله با همکاری مردم در خرید اوراق مشارکت این پروژه، بخشی از اعتبارات آن تامین می شود.

 اوراق مشارکت خط ۳ قطار شهری با سود علی‌الحساب ۲۲درصدبه فروش می رسد

به گزارش قدس آنلاین، سیدصولت مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: توسعه خط یک قطار شهری مشهد تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی  با بیان اینکه حفاری خط 2 قطار شهری مشهد به 14 کیلومتر رسیده و تنها 500 متر به پایان حفاری آن باقی مانده است، افزود: این خط به طول 14.5 کیلومتر است که طبرسی را به رضاشهر متصل می‌کند، همچنین مرحله نخست واگن‌های خط 2 قطار شهری مشهد از اسفند ماه سال جاری تا اردیبهشت ماه سال آینده وارد شهر مقدس مشهد می‌شوند.

شهردار مشهد به دیدار اخیر خود با وزیر کشور اشاره کرد و گفت: وزیر کشور قول همکاری مساعد برای احداث خطوط ریلی درون‌شهری مشهد را داده‌ است و وزارت کشور هم  همکاری خوبی داشته، اما نیازمند پیگیر‌های بیشتر در این زمینه هستیم.

مرتضوی تصریح کرد: اوراق مشارکت با هدف افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی شهرها طراحی شده و مشارکت مردم در خرید این اوراق منجر به توسعه و تکمیل پروژه‌های شهری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خط 3 قطار شهری مشهد طی مدت 7 سال و در 2 فاز ساخته می‌شود عنوان کرد: فاز نخست این خط به طول 11 کیلومتر بوده که طی مدن 4 سال ساخته می‌شود و برای ساخت 17.5 کیلومتر فاز دوم هم زمان 3 ساله‌ای پس از افتتاح فاز نخست پیش‌بینی شده و در مجموع 28.5 کیلومتر طول این خط بوده که شهرک ابوذر را به قاسم آباد متصل می‌کند و زمانی 7 ساله برای ساخت این پروژه عظیم در نظر گرفته شده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: فقط در سال نخست، برای حفاری و ساخت تونل خط٣ قطارشهری مشهد نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار هست که امیدواریم با مشارکت مردم در خرید اوراق مشارکت این پروژه، بخشی از اعتبارات لازم تامین شود.

مرتضوی با اشاره به پيگيری برای تامين منابع ابراز اميدواری و تاکید کرد: با فروش اوراق مشارکت مراحل ساخت خط 3 قطار شهری مشهد اجرايی ‌شود.

وی افزود: توجيهات اقتصادی اين سيستم حمل و نقل ريلی با بهره‌برداری از خط 2 قطار شهري به وقوع می‌پیوندد و تمامی سازه‌های بتنی و غيربتنی ايستگاه‌های خط 2 قطار شهری در زير زمين طراحی و اجرا شده است، به نحوی که مسير دسترسی خودروهايی عبوری با مشکل روبه‌رو نشود و در ترافيک شهر تاثير منفی نداشته باشد.

شهردار مشهد از پيشرفت فيزيکی خط 2 قطار شهری مشهد خبر داد و گفت: سال آينده فاز شمالی و سال 96 تمامي مسير خط 2 مترو مشهد خدمت رسانی به زائران و مجاوران را آغاز می‌کند.

مرتضوی با تأکید بر اينکه نبايد با طولانی شدن زمان اجراي اين پروژه سبب افزایش مشکلات شهروندان شویم، بیان کرد: تا پايان امسال تمامی سازه‌های خط 2 قطارشهری به اتمام می‌رسد و سال آينده فعاليت‌های مربوط به نصب تجهيزات بالاسري و ريل‌گذاری انجام می‌گيرد .

وی تأکید کرد: در صورتي که مردم تمامي 500 ميليارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده را خريداری کنند، دولت نيز 250 ميليارد تومان کمک بلاعوض برای ساخت اين خط اختصاص خواهد داد.

شهردار مشهد عنوان کرد: مردم مشهد بايد مشکلات شهر را مشکل خود بدانند و با خريد اوراق مشارکت شهرداری علاوه بر دريافت سود علی‌الحساب 22 درصدی و ديگر مزايای نقدی، نام خود را در ميان سازندگان خط 3 قطار شهری ثبت کنند.

مرتضوی گفت: در بزرگترين شهر زيارتی کشور روزانه 100 هزار نفر با قطار شهری جابه‌جا می‌شوند و توسعه اين خطوط  می‌تواند گره‌گشای بسياری از مشکلات اساسی اين شهر باشد.

وی برنامه‌ريزی برای خدمت‌رساني سالانه به 3.5 ميليون مجاور و 30 ميليون زائر در حوزه‌های مختلف به ويژه حمل و نقل شهری را از اولويت‌های شهرداری مشهد دانست و افزود: بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل مشهد و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ريلی که توسط پژوهشکده حمل و نقل در دانشگاه صنعتی شريف انجام شده، شهر مشهد نيازمند 5 خط مترو است.

مرتضوی هزينه ساخت خط 2 قطارشهري مشهد را 1600 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: شهرداری مشهد تاکنون برای خطوط قطار شهری 3 برابر بودجه‌های دولتی کمک کرده است.

وی تأکید کرد: در سفرهای درون شهری پايتخت معنوی ايران روزانه 5 ميليون نفر جابه‌جا می‌شوند که اين ميزان در 10 سال آينده به ۸.۵ ميليون نفر در روز افزايش می‌يابد.

شهردار مشهد حمل و نقل مسافران را يکی از چالش‌های بزرگ مديريتی اين شهر ملي دانست و تصریح کرد: توسعه حمل و نقل ريلی کليد حل بسياری از مشکلات زير بنايی شهر مانند ترافيک، آلودگی هوا، اتلاف وقت شهروندان، کاهش بيماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی و غیره است.

مرتضوی گفت: همچنين خط 4 قطارشهری مشهد از منطقه خواجه‌ربيع تا ابتدای جاده سرخس به طول 14 کيلومتر اجرا خواهد شد و نقطه استراتژيک اين خط که آن را منحصر به فرد می‌کند، اين است که در کنار بارگاه نورانی عالم آل محمد(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ايستگاه خواهد داشت تا زائران و مجاوران ایشان به راحتي از آن بهره‌مند شوند، همچنین برای خط 5 قطار شهری مشهد هم مسیر میدان فردوسی تا گلبهار انتخاب شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.