قدس آنلاین – سبزوار: رییس اداره تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سبزوارگفت : این اداره در چهار بخش دامهای سبک،دامهای سنگین ، طیور و صنایع تبدیلی مرتبط با دامپروری فعالیت می کند.

 ۵ /۲۱ درصد گوشت مرغ خراسان رضوی در سبزوار تولید می شود 

مهندس کیوان کوشکی درگفت وگو اختصاصی با خبرنگارقدس آنلاین در سبزوار افزود : شهرستان سبزوار با داشتن 455 واحد طیورگوشتی  به ظرفیت 4200000 قطعه در هر دوره ، و 19000000 قطعه جوجه ریزی درسال و نیز تولید سالانه 30000 تن گوشت مرغ رتبه ی اول تولید گوشت مرغ در استان را به خود اختصاص داده است که با این توضیح 5/21 درصد گوشت مرغ استان در این شهرستان تولید می شود.

وی وجود پتانسیل هایی از قبیل 10 فقره کارخانجات خوراک دام وطیور ، 2 فقره کشتارگاه صنعتی طیور ، دو شرکت تعاونی مرغداری گوشتی و مجتمع مرغ مادر و جوجه کشی را   به عنوان پشتیبان صنعت طیور در این شهرستان عنوان کرد .

 

وی ادامه داد : مجتمع دامپروری سبزوار در زمینی به مساحت 165هکتار در اراضی گود عفیر روستای استیر از توابع سبزوار واقع شده است که در حال حاضر ودر فاز اول نیز با کسب موافقت اصولی اولیه برای 3000راس گاو در 107واحد گاوداری  ،  49هکتار زیرساخت پیش بینی و  عملیاتی شده است .

کوشکی تصریح کرد : هم اکنون پذیرش اعضا ی این مجتمع دامپروری با ترکیب 70درصد از فارغ التحصیلان رشته دامپروری و 30درصد از دامداران روستا های حاشیه ی شهرانجام شده است .

وی یاد آور شد : عملیات زیر ساخت مجتمع دامپروری سبزوار با اعتباری بالغ بر ده میلیا رد ریال شامل خرید یک حلقه چاه عمیق و انتقال آب به محل مجتمع ، احداث منبع 200متر مکعبی آب، اجرای خط انتقال درون شبکه ، خرید امتیاز برق و نصب تیربرق و سیم کشی ، خرید ترانس و  احداث خیابان کشی است که هم اکنون با صدور پروانه تاسیس به نام اعضا وتشکیل پرونده در امور اراضی در مرحله واگذاری به اعضا می باشد.

رییس اداره تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی سبزواربا بیان اینکه یکی از مهمترین کارهای انجام شده توسط این اداره، پرداخت یارانه نقدی  شیر خام به  دامداران می باشد اظهار داشت : در سال گذشته مقرر گردید آمار و اطلاعات گاوداران در سامانه " میلک " که توسط وزارت جهادکشاورزی طراحی شده ثبت گردد و  دامدارانی که در سه ماهه ی اول سال قبل نسبت به تحویل شیر به کارخانجات صنایع لبنی اقدام نموده اند به ازای هر کیلو شیر مبلغ 1440ریال یارانه به حساب آنان واریز شود.

وی گفت : در این طرح مبلغی بالغ بر 13میلیارد ریال یارانه به حساب 1300 نفر دامداردر سال 94 به حساب دامداران واریز گردید.

این کارشناس کشاورزی توزیع نهاده های دامی نظیر ذرت وسویا ، سبوس و جو و کنسانتره ارزان قیمت را از دیگر اقدامات اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی سبزوار برشمرد و در عین حال اضافه نمود : در این مدت حدود 4000تن کنسانتره ارزان قیمت بین دامداران  این شهرستان توزیع شده است .

مهندس کوشکی بهینه سازی مصرف  سوخت واحدهای مرغداری با همکاری مشترک شرکت نفت و دانشگاه حکیم  سبزواری ، استفاده از سوخت پاک (گاز) ، تشویق مرغداران به اتوماسیون ، مکانیزاسیون و ایزولاسیون واحدها ی مرغداری را بخشی از برنامه هایی نام برد که در دستور کار این  اداره قرار دارد .  

در حال حاضر در این شهرستان سالیانه 30000تن گوشت سفید ، 4000تن گوشت قرمز و 50000تن  شیر تولید می شود. /   انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.