وقتی از مشهد به‌عنوان «پایتخت معنوی ایران» یاد می‌کنیم، باید نگاه ملی داشته و از اعتبارات ملی بهره مند باشيم.

جايگاه فراموش شده پایتخت معنوی ایران

این محدودیتها و کمبودها در حالي اتفاق می افتد كه بسياري از مسؤولان به مشهد سفر مي‌كنند و از نزديك شاهد مشكلات زائران هستند، اما متأسفانه براي تصميم‌گيري درباره اين كلانشهر مذهبي بدرستي عمل نمي‌كنند و فقط شعارهاي تكراري و نخ نماي افتخار خدمتگزاري به مشهدالرضا را سر مي‌دهند.

دراين بين مسؤولان شهري و اجرايي استان و مشهد و نمايندگان مجلس هم متأسفانه تلاش در خور توجه و مؤثري براي احقاق حق پايتخت معنوي ايران نداشته اند و هميشه اين خطه سهم ناچيزي از اعتبارات ملي داشته و در اين زمينه از بسياري شهرهاي ديگر كه نمايندگان و مسوولاني پيگير و با پشتكار داشته‌اند، عقب بوده است.

اين درحالي است كه بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، میزان حضور زائران در مشهد در افق1410 به بیش از 40‌ میلیون نفر خواهد رسید و ارتقاي ظرفیتهای مشهد در حوزه گردشگری و پاسخگويي به نيازها و مطالبات شهروندان، همتی جدی را از سوی مسؤولان می‌طلبد.

بی‌گمان اين مهم با افزايش بهاي خدمات شهري، گران كردن تعرفه‌ها و عوارض مختلف و تخلف فروشي و تحميل هزينه‌هاي سنگين برعهده شهروندان، نه تنها محقق نمي‌شود كه پیامدها و خسارتهای جبران ناپذيري به بار خواهد آورد.

مسؤولان و مديران دستگاه هاي اجرايي و شهري از جمله نمايندگان مجلس، استاندار، فرماندار، اعضاي شوراي شهر و شهردار مشهد، بايد به دور از شعارزدگي، تمام توان خود را به منظور تثبيت و نهادينه كردن جايگاه ملي و فراملي مشهدالرضا به كارگيرند و چانه زني‌هاي پيگيرانه را براي جذب اعتبارات متناسب با موقعيت و جايگاه دومين كلانشهر مذهبي جهان و شهر تمام ايراني ها دراولويت اقداماتشان قرار دهند، زیرا هراندازه تعرفه هاي شهري را افزايش دهند، نخواهند توانست گوشه اي از مشكلات اين شهر را برطرف سازند و اين موضوع را تجربه سالهاي بسيار گذشته، به روشني اثبات كرده است.

زیرساختهای مشهد نه تنها برای مردم این شهر كه برای مردم ایران ساخته مي‌شود و عواید آن متوجه تمامی ملت ایران است، دراین راستا مهمترین وظیفه در وهله نخست برعهده دولت وسپس مجلس شورای اسلامی است و آنها نیز باید به این نتیجه برسند که توسعه مشهد باید ملی باشد.

برنامه ريزان و سياستگذاران شهر هم درهمين راستا بايد با استفاده از توان كارشناسان خبره، متعهد و دلسوز، طرحهايي را تدوين و اجرايي كنند كه ماحصل آن توسعه و آباداني پايتخت معنوي ايران بوده و فضايي امن و راحت و در شأن زائران امام هشتم(ع) و مجاوران آن حضرت فراهم آورد ومايه مباهات جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام و ساير كشورها باشد؛ با اين اعتقاد كه مشهد مقدس، ويترين عملكرد و توانمندي نظام به شمار مي‌رود.

span>

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.