بجنورد- خبرنگار قدس: قائم مقام دادگستری خراسان‌شمالی گفت: طی سال گذشته آدم ربایی در این استان افزایش یافته است.

افزایش آدم ربایی در خراسان‌شمالی

میرعلم سیدی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه با اشاره  به بروز 224 فقره آدم ربایی طی سال گذشته در این استان ، اظهار داشت: آدم ربایی در مقایسه با سال 92 از رشد 7/2 دهم درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: بیشتر آدم ربایی‌های استان با انگیزه اختلافهای شخصی، خانوادگی، مسایل اخلاقی، مالی، ملکی و آبی رخ می‌دهد.

سیدی گفت:طی سال گذشته 108 هزار و 506 پرونده در سطح استان به دستگاه قضا وارده شده و در مجموع 106 هزار و 596 پرونده نیز مختومه شده است.

وی با اشاره به افزایش پرونده های وارده طی سال گذشته به دادگستری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 92 ، ادامه داد: در حوزه سرقت در مجموع طی سال گذشته با 3/1 دهم درصد کاهش، 6 هزار و 942 فقره پرونده در استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه طلاق در استان 8/5 دهم درصد کاهش یافت، گفت:در مجموع یک هزار و 145 واقعه طلاق در استان طی سال گذشته رخ داده است.

*73 فقره قتل عمد در خراسان شمالی

وی با ذکر اینکه سال گذشته قتل غیرعمد شامل تصادف و حوادث کارگاهی با 204 فقره در سطح استان 15 درصد رشد داشته است، یادآور شد: با توجه به بروز 73 فقره قتل عمد، این مهم 20 درصد در استان افزایش یافته است.

سیدی با تأکید بر افزایش آگاهی مردم در خصوص وظایف دادگستری، عنوان کرد: در برخی موارد ناآگاهی افراد با کارکرد دادگستری و وجود مطالباتی خارج از حیطه و اختیارات سازمان ،سبب ایجاد نارضایتی بین افراد می‌شود.

وی ادامه داد: وجود آگاهی و یا استفاده از نظر کارشناسان حقوقی پیش از انجام یک قرار داد و یا معامله سبب می شود حقوق افراد مورد سوء استفاده و تجاوز قرار نگیرد.

سیدی در خصوص پرونده سرقت از طلا فروشی شهرآشخانه هم خاطرنشان کرد: به دلیل وجود سرقتهای مشابه سارقان از استانهای دیگر و گستردگی پرونده اعلام نظر نهایی و صدور حکم زمانبر است.

وی افزود: هم اکنون تحقیقات لازم در خصوص این پرونده در دست بررسی است که به محض تکمیل آن رسیدگی در دادگاه سریعتر انجام خواهد شد.

قائم مقام دادگستری خراسان‌شمالی درباره اختلاس 800 میلیارد ریالی یکی از ادارات اســـتان طی سال جـــاری اظهار بی اطلاعی کرد.

*اختلاس کارخانه آلومینا جاجرم

وی درخصوص اختلاس کارخانه آلومینا جاجرم،اظهار داشت: این پرونده هنوز در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است که پس از آن اقدام به ارایه کیفرخواست و اجرای حکم می‌شود.

سیدی در خصوص زمین خواری، تغییر اراضی و ایجاد خانه باغهای غیرمجاز، گفت: نظارتهای لازم به منظور پیشگیری از انجام هر گونه تغییر کاربری اراضی صورت گرفته و این مهم همچنان به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

*تشکیل 300 پرونده تغییر کاربری در اراضی

وی ادامه داد: سال گذشته 300 پرونده درباره تغییر کاربری غیرمجاز اراضی استان در دادسراها تشکیل شده است.

سیدی در خصوص وضعیت موسسه مالی اعتباری میزان نیز اظهار داشت: به لحاظ قضایی همه امور زیر نظر دادگستری خراسان رضوی به صورت یکجا بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در موضوع بحران مؤسسه مالی و اعتباری میزان بیش از یک هزار و 700 فرصت شغلی از دست رفت، افزود: امیدواریم تصمیمات لازم به منظور جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی برای دیگر مؤسسه‌های مالی و اعتباری از سوی مسؤولان اتخاذ شود.

*برخورد با سر شبکه‌های توزیع موادمخدر و پولشویی

دادستان شهرستان بجنورد نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به ضرورت پاسداشت حرمت ماه مبارک رمضان،باید با همکاری دستگاه‌های فرهنگی در مرکز استان امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از تبلیغات محیطی در خصوص روزه داری و اهمیت آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: پرونده های تشکیل شده در خصوص تظاهر به روزه خواری در دادسرا ها در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

یاران گفت: دادگستری در خصوص برخورد با سر شبکه های توزیع مواد مخدر و پولشویی آنان در استان ورود یافته و نتایجی نیز در این حوزه کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری از سیاستهای دستگاه قضا است، عنوان کرد: می توان با بهره گیری از ظرفیت واحدهای مددکاری، مشاوره و نهادهای حمایتی در این مهم ورود یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.