قدس انلاین-قاانی:اگردر گذشته نه چندان دور داشتن یک مدرک تحصیلی در یک رشته خوب در یک دانشگاه معتبر بهترین دلیل برای یافتن شغل مناسب بود. امروز داشتن مدرک دلیلی برای داشتن شغل نیست. در واقع دیگر بازار خواهان فارغ التحصیلان نیست.

 چالش افزایش بیکاران فارغ التحصیل ازدانشگاهها/اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای مقابله

به گزارش قدس انلاین، اشباع بازار کار و حجم انبوه فارغ التحصيلان در نگاه اول، دورنمائي نااميدکننده از اشتغال فارغ التحصيلان را به تصوير مي کشد به خصوص که مشکلات استخدامي و موانع قانوني پیش روی آن امکان دسترسي به شغل دولتي را براي فارغ التحصيلان تا حد زيادي کاهش داده است. در همین باره خبرگزاري مهر گزارش داد 4.5 ميليون دانش‌آموخته‌ايراني وقتي فارغ‌التحصيل شوند احتمالا كاري متناسب با آن‌چه آموخته‌اند نخواهند يافت. 

*تشبیه سونامی اقای وزیر!

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نسبت به وقوع سونامی بیکاری میلیون ها نفر از دانش آموختگان دانشگاه های کشور در آینده نزدیک هشدار می دهد . علی ربیعی وزیرکار ، تعاون و رفاه اجتماعی که در حقیقت متولی اصلی بحث اشتغال و تامین رفاه در کشور است ، از خطر قریب الوقوع سونامی بیکاری جوانان بسیاری سخن می گوید که طی سال های آینده از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و به جمع کثیری از دیگر جوانان جویای کار می پیوندد . اشتغال ، بیکاری و سایر مشکلات مشابه ؛ مساله ای نیست که تاکنون بارها از سوی مسئولان امر در همه ی دولت ها به آن پرداخته نشده باشد اما از آن جا که وزیر فعلی کار ، تعاون و رفاه اجتماعی خود سالیان سال از جمله صاحبان کرسی و پژوهشگران آسیب های اجتماعی در دانشگاه بوده و در این راه دستی بر آتش دارد ، سخن از این مسائل و هشدار پیرامون آن که توسط ایشان صورت می گیرد ، نشان از عمق مساله و ضرورت اتخاذ راهکارهایی جدی در این باره دارد .

*بالاترین آمار بیکاران در فارغ التحصیلان دانشگاهها

چندی پیش در همین باره رئیس انجمن مدیران صنایع استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضربالاترین آمار بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند که این موضوع ضرورت بازنگری در آموزش را گوشزد می کند.رضا حمیدی درهفتمین همایش ایمنی و سلامت کار که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد بیان کرد: آموزش های ارایه شده در جامعه و دانشگاه ها باید متناسب با نیازهای جامعه باشد.وی با بیان اینکه آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها افزایش یافته است افزود: این آمار نشان می دهد که تعداد افراد تحصیلکرده و نوع آموزش های فرا گرفته شده توسط آنها با نیاز جامعه همخوانی ندارد.وی ادامه داد: اولویت ما در ابتدا باید اشتغال باشد و سپس به تامین محیط امن و سالم در جامعه بپردازیم.وی افزود: در حال حاضر تعداد ۸ میلیون جوان جویای کار در کشور بین سنین ۲۵تا ۲۹ سال منتظر اشتغال و ازدواج هستند و ضروری است تا برای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که در دولت قبل تصویب شده بیشتر بکوشیم.

*اختصاص 4000 میلیارد تومان اعتبار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شواری اسلامی از اختصاص 4000 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال جوانان بیکار فارغالتحصیل دانشگاهها خبر داد. دکتر «ایرج عبدی» اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده توانستیم منابعی را برای اشتغال جوانان محقق کنیم. وی ادامه داد: 4000 میلیارد تومان اعتبار جهت کمک به فارغالتحصیلان دانشگاهی بیکار اختصاص یافته است. این نماینده مجلس افزود: این رقم میتواند حمایتی برای اشتغال جوانان باشد که نیاز به یک فوریت و ضرورت دارد تا محقق شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.