۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 291119

یک سازمان بین المللی تحقیقاتی درحوزه محیط زیست اعلام کرد:گونه شیرها که خاستگاه کنونی آنها به طور عمده به آفریقای غربی محدود شده است،به علت شکار بیش از حد،نبود طعمه و غذای مورد نیاز و خشکسالی های مکرر در فهرست ۲۳ هزار گونه در حال انقراض در جهان قرار گرفته است.

شیرها در حال انقراض

به گزارش ایرنا از نیوساینتیست، سازمان اتحاد بین المللی برای حفظ طبیعت 'ICUN' شیرها را در 'فهرست قرمز' گونه های مختلف حیات وحش در حال انقراض قرار داد.

این سازمان در گزارشی که روز گذشته منتشر شد، ضمن تقدیر از تلاش های جهانی برای حفظ برخی گونه های در حال انقراض مانند گربه وحشی سیاهگوش ایبری ،در عین حال هشدار داد که این تلاش ها صرفا تعداد کمی از این گونه ها را تا حدی از خطر نابودی نجات داده است اما 22هزار و 784 گونه مابقی به طور جدی رو به نابودی قرار دارند.

سیاه گوش ایبری پستانداری است از تیره گربه سانان که بومی شبه جزیره ایبری در جنوب اروپا است. زیستگاه این حیوان که زمانی پهناور بود، اکنون به مناطق خاصی در اسپانیا و پرتغال محدود شده است. 

طبق این گزارش جمعیت شیرها در آفریقا به دلایل متعدد از جمله شکار بی رویه و نبود طعمه مورد نیاز این حیوان آن هم به دلیل تخریب زیست بوم آنها روز به روز کاهش می یابد و همین امر سبب شده تا این پستاندار با تهدید جدید انقراض روبه رو شود.

براین اساس عوامل دیگری نیز به این سرنوشت سرعت بخشیده است . به طور مثال برخی خرده فرهنگ های محلی مانند مفید بودن دندان شیرها برای درمان برخی بیماری های خطرناک سبب کشتار و فروش بی رویه شیرها در دهه های اخیر در آفریقا و خرید و فروش آنها در کشورهای آسیایی و اروپایی شده است.

اینگر اندرسن رییس این اتحادیه بین المللی هشدار داد: شرایط طبیعی برای بقای بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی حیات وحش بدتر شده است و به همین دلیل از همه مسوولان و سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه حفظ محیط زیست خواست تا اقدامات بیشتری برای حفظ این گونه های در معرض نابودی انجام دهند.

به گفته وی تلاش های بین المللی سبب شد که تعداد سیاه گوش ایبری که یک دهه پیش 52 حلقه بود اکنون به 156 حلقه برسد اما در عین حال انواع دیگری از گونه های حیات وحش مانند شیر دریایی به شدت در معرض نابودی قرار دارند.

البته فعالیت های بین المللی برای نجات این گونه نادر حیات وحش از دهه 1980 شروع شده و تاکنون ادامه دارد و به رغم افزایش محدود جمعیت آنها اما شرایط زیست محیطی این حیوان به علت روند گرمایشی کره زمین رو به وخامت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.