وزیر راه و شهرسازی گفت: با نوسازی سیستم های ناوبری، ارتقای سطح خدمات به مسافران و پروازهای هوایی باید مدیریت آسمان ایران را متناسب با استانداردهای جهانی بازسازی کنیم.

مدیریت آسمان ایران را باید متناسب با استانداردهای جهانی بازسازی کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، عباس آخوندی روز سه شنبه در مراسم بیست و چهارمین سالروز تاسیس شرکت فرودگاه های کشور، افزود: جهان در آستانه یک تحول بزرگ قرار گرفته لذا باید به منظور حفظ منافع ملی خود در این موقعیت حساس با تدبیر عمل کنیم.

وی با اشاره به گستره جهانی صنعت هوانوردی، اظهار داشت: صنعت هوانوردی همواره در سطح بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرد لذا ما نیز باید با ارتقای دانش و ارایه خدمات هوایی در عمل نشان دهیم صنعت هوانوردی ایران نیز از نظر ساختاری مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: باید از فرصت های مناسب برای توسعه دانش بین المللی و تجاری سازی استفاده کنیم تا بتوانیم صنعت هوانوردی کشور و فرودگاه های خود را متناسب با نیازهای جهانی آماده سازی کنیم.

وی گفت: اولین صحنه رویارویی ما جهان صنعت هوانوردی است و به همین منظور نوسازی سیستم های ناوبری و راداری و نوسازی مدیریت آسمان ایران آغاز شده است، هرچند باید در ارایه خدمات به مسافران در فرودگاه ها اهتمام ویژه ای داشته باشیم به طوری که مسافر در فرودگاه های کشور به حال خود رها نشود.

وی افزود: وقتی مسافری وارد فرودگاه می شود باید طبق برنامه ریزی مناسب و به سهولت بتواند به سمت مقصد خود حرکت کند، به همین منظور شبکه هوایی باید به شبکه های حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی متصل شود.

وی گفت: در کشورمان بیش از 60 فرودگاه فعال است، هرچند برای همه آنها تهیه یک نقشه مناسب جهت اتصال به شبکه حمل و نقل شهری به خصوص به ایستگاه های مترو ضروری است.

وی اظهار داشت: فرودگاه ها هویت ملی ما هستند و اولین جایی که مسافر در بدو ورود به کشور و یا شهر با آن آشنا می شود، فرودگاه است لذا حفظ این هویت برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: با نامگذاری مناسب ترمینال های مسافری باید هویت خود را به مسافران عرضه کنیم و هر مسافری که وارد فرودگاه می شود باید از ارایه سرویس های مناسب برخوردار شود.

آخوندی با بیان اینکه گستره، مقیاس، استاندارد، اندازه بازار و تمام شاخص های صنعت هوانوردی در صحنه بین المللی و جهانی ارزیابی می شود، گفت: به هیچ وجه صنعت هوانوردی محدود به درون کشورها نیست بلکه در این صنعت باید قدرت رقابت و توانایی واقعی یک ملت را به جهانیان نشان دهیم.

وی خواستار بازسازی تمام عیار صنعت هوانوردی ایران شد و گفت: با بازسازی تمام عیار باید زمینه ارزیابی بین المللی جایگاه ایران در صنعت هوانوردی را فراهم کنیم که استراتژی ایران در این بخش رقابت پذیری است در غیر این صورت با خرسندی اینکه صاحب چند فرودگاه هستیم جایگاه ما در جهان تنزل خواهد کرد در حالی که با انجام وظایف در این حوزه باید جایگاه و موقعیت خود را به منصه ظهور برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به جهان ثابت کنیم که آسمان ایران یک آسمان باز و امن برای تمام جهان با رعایت تمام استانداردهای بین المللی است، اظهار داشت: یکی از اولویت های اصلی ما داشتن آسمان با امنیت کافی برای هواپیماهای دنیاست که در این راستا اقداماتی در جهت نوسازی تجهیزات راداری و هوانوردی در دست اقدام قرار گرفته است.

آخوندی تاکید کرد: باید آسمان ایران را با بالاترین استانداردها مدیریت کنیم و این موضوع باید در دستور کار شرکت فرودگاه های کشور قرار گیرد و وزارت راه و شهرسازی آماده است پذیرای هر پروازی با هر مشخصات در راه های هوایی و کریدورهای بین المللی آسمان ایران باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به تسهیل تردد مسافران در تمام فرودگاه های کشور، افزود: با استقرار نظام یکپارچه حمل و نقل درون و برون شهری نمی توانیم فرودگاهی را در 35 کیلومتری یک شهر بسازیم در حالی که به حمل و نقل عمومی آن توجه نشده در حالی که باید به این مساله بیش از پیش توجه شود.

وی تصریح کرد: به عبارتی مفهوم تسهیل در تردد نه تنها در حوزه مسافر بلکه باید در بخش بار نیز ایجاد شود و شبکه حمل و نقل هوایی نیز با دیگر شقوق حمل و نقل برای رسیدن بار و مسافر به مقصد ارتباطی نزدیکی داشته باشد، لذا شرکت فرودگاه های کشور نمی تواند ادعا کند که تنها مجموعه مدیریت فرودگاه ها را بدون توجه به مدیریت شهری برعهده دارد و مسئولیت خود را تنها در فرودگاه ها بداند.

وزیر راه و شهرسازی از نحوه اتصال حمل و نقل عمومی به فرودگاه در شهرها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در هر شهری این مشکل را داریم به طوری که در شیراز از مسئولان سؤال کردم نزدیک ترین ایستگاه مترو به فرودگاه شیراز در چه بعد مسافتی قرار دارد آنها اعلام کردند 2 کیلومتر در حالی که این فاصله برای تردد مسافر بسیار زیاد است.

وی گفت: مترو مشهد در آن طرف فرودگاه این شهر است در حالی که مسافر باید برای استفاده از آن از سالن فرودگاه خارج شود در حالی که با اتصال این پایانه مسافر به راحتی می توانست از فرودگاه مشهد با استفاده از مترو به مقصد خود برسد.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت ارائه خدمت به تمام مسافران داخلی و خارجی در فرودگاه های کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از زبان بین المللی، توسعه تجهیزات، تسهیل ترافیک، نظافت و سایر خدمات که در قالب مفهوم سطح خدمات معرفی می شوند، باید در یک مدت زمان مشخصی در تمام فرودگاه های کشور با ارزیابی مناسب مورد توجه جدی شرکت فرودگاه ها قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه ارتقای سطح سرویس یک مفهوم به هم پیوسته است، گفت: شاید مردم از نظر تکنیکی با مفهوم خدمات آشنا نباشند اما در عمل وضعیت خدمات دهی فرودگاه ها را احساس می کنند و در راستای هویت بخشی، وقتی یک مسافر وارد فرودگاه می شود، باید بتواند فرهنگ آن منطقه را به خوبی شناسایی کند.

وی با اشاره به موضوع تجاری سازی و ایجاد ثروت در فرودگاه ها، گفت: تجاری سازی از نظر من موضوع بسیار مهمی است و باید فرودگاه ها بتوانند از نظر اقتصادی و درآمدی روی پای خود بایستند و مساله ایجاد ثروت در بخش حمل و نقل هوایی، ترانزیت، ترافیک عبوری و سایر بخش های حمل ونقل باید با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجهیزات فرودگاهی کشور تجهیزات کهنه ای است، گفت: تکنولوژی برخی از این تجهیزات به حدود 30 سال پیش برمی گردد و باید یک ارزیابی جدی در این زمینه صورت گیرد تا گلوگاه ها و نقاط قوت را شناسایی کرده و نسبت به تجهیز و نوسازی آن در فرودگاه ها اقدام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    با سلام اميد است وزارت راه فكرى در جهت نوسازى ناوگان هوايى هما و تغيير مديريت ناكارامد ان در جهت حفظ شان وابروى نظام و كشور عزيزمان ايران بنمايند