معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به کنترل سلاح و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ تغییری در استقرار سپر دفاعی آمریکا در اروپا ایجاد نمی‌کند.

 از طریق تحریم و کنترل صادرات با برنامه موشک بالستیک ایران مقابله می‌کنیم
 
 

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رز گاتمولر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به کنترل سلاح و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تغییری در برنامه سپر موشکی اروپا ایجاد نمی‌کند.

گاتمولر در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» روسیه با توجه به اینکه واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که طرح آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا علیه ایران و نه روسیه است، گفت: آمریکا هرگز نگفته که سپر دفاع موشکی اروپا زائد است یا اینکه عملاً بعد از رفع موضوع هسته ای ایران نصب آن نامربوط می‌شود.

وی ادامه داد« همانطور که ما تصریح کرده‌ایم، اگر آمریکا و شرکای ۱+۵ ما بتوانند درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند و ایران نیز آن را دنبال کند، ما می‌توانیم یکی از بزرگترین تهدیداتی که متوجه امنیت ما است را رفع کنیم. اما با اینحال، همانطور که بیان کردیم، توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران، نگرانی‌های ما درباره رفتار ایران و حمایت این کشور از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در خاورمیانه وتهدیداتی که برای دوستان و همپیمانان ما در پی دارد را رفع نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما همچنان درباره برنامه موشک بالستیک ایران نگرانیم. رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح اعلام کرده است که یک راه‌حل موفقیت‌آمیز برای موضوع هسته‌ای، نیاز به دفاع موشک بالستیکی را رفع نمی‌کند و آمریکا همچنان به امنیت همپیمانان ما در مقابل تهدیدات احتمالی موشک بالستیکی از جمله تهدیداتی که ایران و دیگر واسطه‌های غیردولتی به همراه دارند، متعهد باقی می‌ماند.

گاتمولر تأکید کرد: ما همچنان اقداماتی برای مهار برنامه موشک بالستیک ایران ادامه می‌دهیم که این اقدامات شامل ابتکارعمل‌های امنیتی منطقه‌ای با شرکای ما در در منطقه، دفاع موشکی، تحریم‌، کنترل صادرات و نظام کنترل فناوری موشکی ۳۴ کشوری می‌شود.

وی تصریح کرد: بعلاوه، همانطور که بارها گفتیم و اطلاعات علمی نشان می‌دهد، برنامه‌های دفاع موشک بالستیکی ما فدراسیون روسیه را هدف نمی‌گیرد و قابلیت ایجاد خطر برای نیروهای هسته‌ای‌ راهبردی فدراسیون روسیه را ندارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره سامانه‌های «اس ۳۰۰» گفت: درباره اس ۳۰۰، ما به وضوح مخالفت خود را درباره هرگونه فروش سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ و دیگر قابلیت‌های دفاعی پیشرفته این چنینی به ایران برای مدت چندین سال اعلام کردیم. این مخالفت‌ها همچنان پابرجاست.

پیش از این نیز «جیمز وینفلد» معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با بیان اینکه روسیه «نباید از این بابت نگران باشد»، گفته بود که حتی اگر ایران و گروه موسوم به 1+5 بر سر مسئله هسته‌ای به توافق نهایی دست یابند، باز هم در برنامه آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا تغیییری ایجاد نمی‌شود.

 وی تصریح کرده بود: «آن‌ها اتفاقاً باید از اینکه ما داریم به متحدانمان در آنجا کمک می‌کنیم که به صورت بالقوه از ما در برابر ایران دفاع کنند، دلگرم شوند.»

آمریکا از سال‌ها قبل هدف از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در لهستان و رومانی را مقابله با توان موشکی ایران اعلام کرده است. اما حالا با قوت گرفتن احتمال حصول توافق هسته‌ای، روسیه در تلاش است تا مقامات آمریکا را متقاعد کند که از اجرای این طرح دست بکشند.

مقامات روس می‌گویند ادعای احتمال حمله موشکی ایران به اروپا و آمریکا دروغ است و هدف از استقرار این سامانه‌ها، تحت فشار قرار دادن روسیه است. «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه پیش از این گفته است که «امروز روشن شده که تهدید موشکی تهران، که ایالات متحده و دیگر کشورها ائتلاف از آن دم می‌زنند، تنها یک بلوف است».

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.