قدس آنلاین-ایلام: رئیس دادگستری شهرستان ایلام گفت: وظیفه قوه قضائیه پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی مردم است.

وظیفه قوه قضائیه پشتیبانی از حقوق مردم است

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، عباس گوهری با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی و شهداء گرانقدر هفتم تیرماه، با بیان اینکه رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات و حل و فصل دعاوی، احیای حقوق عامه، گسترش عدل، رفع تخاصم، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجرمین، پشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین از وظایف دادگستری است، اظهار داشت: دادگستری شهرستان ایلام 11 شعبه فعال دارد که 4 شعبه آن کیفری، 5 شعبه حقوقی و 2 شعبه انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه دعاوی کیفری ابتدا در دادسراها مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند و سپس به دادگاه ارجاع داده می شوند، افزود: رسیدگی به اموری همچون جاسوسی و قاچاق در دادگاه های انقلاب مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند.

رئیس دادگستری شهرستان ایلام به روند رسیدگی به دعاوی حقوقی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دعاوی حقوقی از ابتدا در دادگاه مطرح و رسیدگی می شوند و برخی از این پرونده ها به خاطر پیچیدگی آن و تشخیص صحیح کل جوانب ممکن است طولانی شوند.

عباس گوهری درخواست اعسار، تعیین کارشناس و درخواست اعمال ماده 18 در پرونده های حقوقی را عامل اطاله دادرسی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: مطالبه وجه، اعسار از پرداخت محکوم به، مطالبه خسارت، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه نفقه، مهریه، وجه چک، طلاق توافقی، اعتراض به رأی شوراهای حل اختلاف و تأمین خواسته، از جمله پرونده هایی هستند که در محاکم حقوقی رسیدگی می شوند.

وی با اشاره به عمده جرائم کیفری به وقوع پیوسته در شهرستان ایلام، بیان داشت: ضرب و جرح عمدی، سرقت مستوجب تعزیر، استعمال مواد مخدر، تهدید، تخریب، ایراد صدمه بدنی غیرعمد، توهین به اشخاص، مزاحمت تلفنی، صدور چک بلا محل و حمل مواد مخدر، عمده جرائمی هستند که در شهرستان ایلام به ترتیب بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص داده اند.

رئیس دادگستری شهرستان ایلام به رسیدگی به 18 هزار و 930 پرونده در سال گذشته در محاکم شهرستان اشاره کرد و گفت: با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم می توان حجم پرونده های ورودی را کاهش داد.

عباس گوهری میانگین رسیدگی به پرونده های حقوقی را 103 روز و پرونده های کیفری را 50 روز عنوان کرد و افزود: در مجموع می توان گفت که هر پرونده ای در دادگستری شهرستان ایلام به طور میانگین 76 روز برای رسیدگی به آن زمان می برد.

وی به مسئله آموزش قضات و کارکنان دادگستری شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به آموزش قضات و کارکنان یکی از اولویت های اصلی دادگستری شهرستان ایلام است و در همین خصوص برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

رئیس دادگستری شهرستان ایلام با تقدیر از همراهی و همکاری رسانه ها در کاهش جرائم و فرهنگ سازی در جامعه، یادآور شد: رسانه ها و مطبوعات می توانند با پردازش صحیح به مقوله حقوق شهروندی، نقش خود را در کاهش وقوع جرم و آسیب های اجتماعی ایفا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.