قدس انلاین – سعید کوشافر: برخی بر این باورند که این مسایل را نباید خیلی جدی گرفت ؛ اما باید گفت که همین تفکر باعث شد تا اکنون درفروشگاههای پوشاک کشورمان کمتر لباسی به چشم بخورد که اگر نگوییم دوخت ایرانی است اما به طور قطع طراحی ان دردیگر نقاط دنیا انجام شده است .

یارانه مد ولباس؛مشوق تولیدبرای تولید پوشاک ایرانی/پیشرفتهای مد ولباس بومی را گرانی ها ازبین میبرد/۲۶نهاد متولی حجاب مساله مدولباس راجدی نمیگرند

این یعنی اینکه مردم کشورما لباسی بپوشند که فرد یا افرادی با فرهنگ و دیدگاه دیگری طراحی کرده اند که شاید برای مردم کشورخودشان یا کشورهای دیگر که فرهنگی همسو با انها دارند مناسب باشد اما برای مردم کشور ما به هیچ وجه مناسب نیست این درحالت خوشبینانه است اما اگر درنظر داشته باشیم که در برخی کشورها بودجه تصویب میشود تا بر سبک زندگی وفرهنگ مردم کشورمان تاثیر گذارشوند دیگر نمیتوان اینگونه خوشبینانه نظر داد وباید گفت که پوشاک وپوشش مردم ایران بعنوان یکی از ابعاد سبک زندگی انها هدف قرا رگرفته و طراحی لباس نیز درجهت ضد فرهنگی انجام شده و راهی فروشگاههای سطح شهر میشود.

این درحالی است که بازار پوشاک کشورمان درقبضه همانهایی است که برای تغییر نوع لباس و پوشاک مردم کشورمان به بدترین وجه ممکن که تبرج تنها بخش کوچکی از ان به شمار میرود ، هزینه میکنند ؛ تولید کنندگان ایرانی را از دور خارج میکنندو به گونه ای عمل میکنند که جوانان کشورمان ودرپی ان استفاده از برخی پوشاک که درتضاد کامل با فرهنگ ایرانی اسلامی است نه تنها عادی شود که استفاده کنندگان غیر ازاین نوع پوشاک را امل بخوانند .

اینجاست که به اهمیت مقوله طراحی لباس ومد درکشورمان پی میبریم و باید به این مساله به صورت کاملا جدی پرداخته شود و دراین راستا پرداخت یارانه از سوی دولت کمترین کاری است که میتواند انجام شود موردی که حداقل تا سال جاری مغفول واقع شده بودو به نظر میرسد اکنون بالاخره بعد از سالها مورد توجه واقع شده است .

*** یارانه دولتی به طراحان مد و لباس

دراین خصوص یک عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است نمایشگاه های مد و لباس روند رو به رشدی داشته است اما به علت گرانی با اقبال چندانی روبرو نبوده که تقبل بخشی از هزینه‌های طراحی لباس از سوی دولت می تواند کمک رسان باشد.

زهره طبیب زاده نوری تسهیل کسب وکار سرمایه‌گذاران عرصه طراحی و تولید پارچه را در افزایش کیفیت پارچه و به تبع آن ارائه لباس‌هایی با طرح و سبک ایرانی با اهمیت دانست و گفت: اگر قوانین مزاحم برای سرمایه گذاران برداشته شده و فضای کسب و کار بر طبق آن چه مجلس تصویب کرده تسهیل شود، سرمایه گذار نیز به سمت تولید کالایی می رود که قابلیت مصرف بیشتری در داخل دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر مردم احساس می‌کنند پارچه ترک کیفیت بهتری نسبت به پارچه‌های ایرانی دارد که این امر یا در اذهان عمومی مطرح شده و یا به صورت واقعی اینگونه است.

وی با تأکید بر فراهم آمدن هرچه سریع‌تر مقدمات اجرای قانون بهبود فضای کسب وکار از سوی دولت، عنوان کرد: به نظر می‌رسد ارائه مجوزهای لازم، کمک های بانکی و مشوق هایی از این قبیل تولید کننده را به سمت تولید کالای با کیفیت سوق دهد؛ همچنین جلوگیری از قاچاق پارچه می تواند تولید کننده را مورد حمایت قرار دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم با اشاره به رشد خوب طراحی لباس در سال های اخیر مطرح کرد: با نگاهی به برگزاری نمایشگاه های مد و لباس متوجه رشد بالای طراحی ها و زیباسازی لباس ها با توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی می شویم اما متأسفانه با وجود تنوع بالا به علت گران بودن آنها، مردم همچنان رویکردی نسبت به آن ندارند.

وی ادامه داد: به دلیل همین قیمت بالا نیز لباس های عرضه شده در بازار با نمایشگاه های مد و لباس تفاوت دارد و اجناس خارجی با قیمت پایین تر در دسترس عموم قرار می گیرد که با طراحی های اسلامی و ایرانی نیز مغایر است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت می تواند با ارائه یارانه به کارگاه های طراحی لباس بخشی از این هزینه ها را تقبل کند تا رفته رفته ذائقه جامعه به سمت تهیه لباس‌هایی با طراحی ایرانی و اسلامی متمایل شود.

*** از دستیابی به فرمول رنگ تا شکست تولید پارچه

درهمین حال دیگرعضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است مجلس تا جایی که توانسته کمک های خود را در زمینه حمایت از طراحان مد و لباس انجام داده و اکنون نوبت مسئولان معاونت هنری وزارت ارشاد و خود طراحان است که به حرفه خود کمک کنند.

فاطمه آلیا در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه موضوع مد و لباس چند سال است که دغدغه مجلس شورای اسلامی بوده، گفت: مد و لباس در مجلس هفتم جزء اولویت های کمیسیون فرهنگی بود که در نهایت منجر به تصویب قانونی تحت عنوان ساماندهی مد و لباس شد که مورد نیاز جامعه نیز بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در این قانون چند ماده وجود دارد که می گوید چگونه مشوق هایی برای طراحان در نظر بگیریم یا سازوکار حمایت از طراحانی که طرح های آنها ویژگی ها و چارچوب مورد نظر قانون را دارد چگونه حمایت شوند.

وی در ادامه به ضرورت اجرای این قانون اشاره کرد و یادآور شد: این قانون هم برای آسایش خود مردم خوب است و هم برای تعیین دیدگاه افرادی که جامعه ما را از بیرون مشاهده و تحلیل می کنند مناسب است که بدانند اصالت و هویت خود را در طراحی لباس نیز حفظ کرده ایم.

آلیا متولی پیگیری و اجرای قانون ساماندهی مد و لباس را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این فرایند در طول مجلس هفتم و هشتم ادامه یافت و در نهایت فرایند به اینجا رسید که تصمیم گرفتند چند کارگروه تشکیل شود که در حال حاضر بنیاد مد و لباس تشکیل شده و مشغول به کار است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در ادامه با یادآوری این موضوع که بنیاد مد و لباس معمولا کار رسانه ای و گزارش دهی پررنگی دارد، عنوان کرد: علیرغم این موضوع در جامعه می بینیم طراحان، تولیدکنندگان و مردم چارچوب مشخصی را در این خصوص نمی بینند و این امر به صورت سلیقه ای دنبال می شود.

وی افزود: البته اصل کار قرار بر این است که در این کارگروه ها، معیارها و شاخص های طراحی برای عرصه عمومی جامعه یعنی لباسی که در ادارات، محیط های آموزشی و دانشگاهی استفاده می شود طراحی شود و در عرصه خصوصی مردم به سلیقه خودشان انتخاب کنند.

آلیا ادامه داد: همه تلاش های کمیسیون فرهنگی به خاطر آراستگی عرصه اجتماعی جامعه است که مردم لباس مورد نظر خود را به آسانی پیدا کنند که کیفیت خوب طراحی خوب و قیمت مناسب داشته باشد لذا قرار شد مجموعه ای به نمایندگی از طراحان حضور پیدا کنند و سازمان های مردم نهاد مربوط به طراحان لباس تقویت و حمایت شوند تا بتوانند طرح های مورد قبول و تقاضای جامعه را طراحی کنند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی طراحان ماهر و چیره دستی هستند که باید جایی ساماندهی و حمایت شوند، بیان کرد: اگر این حمایت صورت نگیرد با تمام تلاشی که داشته و هنر و مهارتی که دارند باید در شغل هایی غیر از تخصص خود فعالیت کنند که این وظیفه معاونت هنری وزارت فرهنگ است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه لازم است طراحان صنف و تشکیلاتی برای خود داشته باشند تا به درستی از آنها حمایت شود، گفت: از طرفی انتظار می رود وزارت فرهنگ به مقوله لباس که یک مقوله فرهنگی است توجه بیشتری کند از طرف دیگر خود طراحان نیز رسالتی دارند که همدیگر را پیدا کرده و صنفی تشکیل دهند و سعی کنند انتظارات خود را با توجه به ظرفیتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است از طریق کمیسیون فرهنگی و وزارت ارشاد پیگیری کنند.

آلیا در ادامه به بودجه مستقلی که برای نخستین بار در سال 94، به موضوع مد و لباس تخصیص یافت، اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مطالبات رهبری، مردم، بازار کار و کارخانجات تولیدی ما این است که بخش نساجی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت جدی احیا شده و به گذشته خود برگردد.

عضو کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: در گذشته پارچه های خوبی تولید می کردیم و در زمینه تولید پارچه، نساجی مازندران، نساجی های یزد، نساجی های اصفهان فعال بودند اما علیرغم اینکه در سال های اخیر به تولید ملی و داخلی تأکید می شود، صنعت نساجی از بین رفته است که باید حمایت و احیا شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته حتی به فرمول تهیه رنگ برای پارچه نیز دست پیدا کرده بودیم و قرار بود طبق روند پیشرفت به خودکفایی برسیم اما متأسفانه با مشکلات اقتصادی که به وجود آمد نه تنها تولید رنگ بلکه تولید پارچه داخلی نیز با شکست مواجه شد که همین قضیه روی افزایش واردات پارچه به کشور و در نهایت ناهمگون بودن آن با طراحی های ایرانی و اسلامی تأثیر بگذارد.

*** تأثیر فضای مجازی برای ترویج مد و لباس

درعین حال یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بخش های دانشگاهی می توانند با طراحی های علمی نقش بسزایی در افزایش کیفیت لباس هایی با طرح ایرانی و اسلامی باشند.

سید رمضان شجاعی کیاسری با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره های مد و لباس گفت: جشنواره های مد و لباس با الگوی ایرانی و اسلامی می تواند صحنه رقابت را برای طراحان ایجاد کند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه به فعالیت های صداوسیما جهت ترویج مد و لباس ایرانی اشاره و عنوان کرد: تا کنون مؤسسه های طراحی مد عملکرد نسبتا خوبی داشته اند که البته این انتظار می رود تا منطق بر الگوهای اسلامی و ایرانی حرکت خود را ادامه دهند.

وی با تأکید بر نقش بخش های علمی و دانشگاهی در طراحی مد گفت: بخش های دانشگاهی می توانند با طراحی های علمی نقش بسزایی در افزایش کیفیت لباس هایی با طرح ایرانی و اسلامی باشند.

شجاعی کیاسری در ادامه با اشاره به روش های ترویج مد و لباس ایرانی، یادآور شد: فضای مجازی یکی از مهم ترین فضاهایی است که می تواند سهم قابل توجهی در انتقال سلیقه باشد لذا لازم است از این ظرفیت جهت ترویج طراحی های مد و لباس ایرانی استفاده شود.

وی اضافه کرد: لازم است برای دائمی کردن این جشنواره ها و یا برگزاری با فاصله زمانی کوتاه تر اقدام شود تا به طور کامل در میان مردم جایگاه خود را پیدا کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به یکی از مشکلات موجود در حوزه طراحی مد و لباس خاطرنشان کرد: تا کنون شاهد جزیره ای کار کردن مسئولان مختلف این حوزه از دانشگاه ها، بخش صنعتی و بخش طراحی و هنری بوده ایم که لازم است مدیران اجرایی به سمت همکاری بیشتر این دستگاه ها بروند تا نتیجه مطلوب در این زمینه کسب شود.

***اعتبارات مد و لباس ناچیز است

درهمین حال نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم با اشاره به اختصاص بودجه مستقل برای مد و لباس در لایحه بودجه 94 گفت: در سال‌های گذشته بودجه‌هایی برای این منظور اختصاص پیدا می‌کرد، اما مبالغ بسیار ناچیز بود و انتظار جامعه در زمینه مد و لباس متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی تامین نشد.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خانه ملت، به قانون مدو لباس اشاره کرد و توضیح داد: قانونی در مجلس هشتم تحت عنوان قانون ساماندهی مد و لباس تصویب شد، در این قانون با هدف ترویج پوشش و لباس مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی پیش بینی شده بود تا سازمان‌های فرهنگی و غیر فرهنگی که می‌توانند در ساماندهی، ارائه الگو و مدل‌های لباس با فرهنگ ایرانی- اسلامی نقشی داشته باشند در کارگروهی گرد هم جمع شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هشتم، تاکید کرد: این کارگروه با عضویت نمایندگان فرهنگی و بازرگانی دستگاه‌ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت،  سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای قانونی تشکیل شد تا در زمینه تولید و فرهنگسازی مد و لباس متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی گامی برداشته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول ایجاد و فراهم کردن امکانات اولیه، به شکلی ارزان و مناسب است تا عموم مردم بتوانند از پوشاک ایرانی- اسلامی بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی مد و لباس ایرانی- اسلامی است، تشریح کرد: اگرچه بودجه و اعتبارات لازم برای این مهم، در بودجه سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده می‌شد اما تاکنون انتظارات جامعه در زمینه مد و لباس ایرانی- اسلامی تحقق نیافته است که به تبع آن نیاز مردم و افرادی که خواهان پوشاک ارزان، با کیفیت و بر اساس الگوی ایرانی اسلامی هستند برآورده نشده است.

آرین منش دلیل تحقق نیافتن این امر را سودجویی‌ها و غلبه منافع اقتصادی بر منافع فرهنگی عنوان کرد.

نماینده سابق مردم مشهد و کلات ادامه داد:‌ اگر قرار باشد حرکت مد و لباس ایرانی-اسلامی موثر واقع شود و انتظارات مردم در این زمینه برآورده شود باید دولت کمک‌های مالی برای این امر در نظر بگیرد و در بودجه‌های سالانه اعتباراتی در این زمینه مد نظر گرفته شود.

وی همچنین  گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس زمانی می تواند کارایی لازم را داشته باشد که طرح توسعه عفاف و حجاب، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی 26 نهاد متولی جدی گرفته شود.

جواد آرین منش با انتقاد از شیوه عملکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: به طور کلی این کارگروه نتوانست به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هشتم شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دلایل اجرایی نشدن اهداف کارگروه مد و لباس جدی نگرفتن این قضیه از سوی نهادهای گوناگونی است که وظیفه تأمین هزینه تولید و عرضه پوشاک ارزان را داشتند که در آن زمان وزارت بازرگانی یکی از این نهادها بود.

وی افزود: درحال حاضر تنها اثری که از این کارگروه می بینیم چند فروشگاه در چند نقطه کوچک تهران است در حالی که باید در سایر مناطق کشور و حتی در شهر تهران به صورت وسیع شاهد فعالیت فروشگاه هایی باشیم که در نتیجه این کارگروه افتتاح شده و کالای مورد اقبال مردم را در دسترس آنها قرار می دهد.

آرین منش تصریح کرد: متأسفانه خروجی فعالیت های کارگروه ساماندهی مد و لباس صرفا به یک امر تشریفاتی و فانتزی تبدیل شده که گهگاهی گزارش هایی از عملکرد آن در تلویزیون می بینیم اما به صورت فراگیر اثر بیرونی نداشته است.

وی ادامه داد: معتقدم باید در این حوزه کار وسیع تری انجام شود تا صرفا فعالیتی فانتزی نباشد البته نمی توان همه نیازهای کشور را تأمین کرد اما کارگروه و دستگاه های دیگر هم باید وارد این حوزه شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.