وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه‌ی توضیحاتی درباره تاثیر موبایل و پارازیت بر سلامت افراد پرداخته و با ذکر مثالی خاطر نشان کرد: حتی زمانی که موبایل هم نبود سرطان وجود داشت.

 شایعه زیاد است/ موبایل هم نبود سرطان وجود داشت
به گزارش ایسنا، سیدحسن هاشمی امروز در حاشیه نخستین جلسه کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی سلامت در جمع خبرنگاران حاضر شده و به ارائه‌ی توضیحاتی درباره جلسه مذکور پرداخت.

وی در عین حال از تصمیم بر حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی خبر داد و گفت: در جلسات این کارگروه با بررسی‌های صورت گرفته قرار بر آن است که قطعا کاغذ از این روند حذف شود. فکر هم نمی‌کنم عملیاتی شدن این موضوع زمان زیادی طول بکشد، اما این‌که این روند با چه شکل و ساختاری صورت بگیرد قطعا توسط عزیزان کاردان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و من فکر نمی‌کنم زمانی زیادی تا رسیدن به این نقطه فاصله داشته باشیم.

اما وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که نگرانی‌های مردم درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت آنها تا چه اندازه درست است و در نهایت نتیجه گزارش‌هایی که در این زمینه برای رییس جمهوری ارسال شده به کجا رسید، توضیح داد: گزارش‌هایی که برای رییس جمهوری ارسال شد، موضوع تازه‌ای نیست و حدود پنج تا شش ماه پیش بود که این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اکنون من نیز در این حوزه اطلاعات جدیدی ندارم و موضوع به بحث‌هایی که در همان زمان و در خصوص نبود استاندارد‌های تعریف شده در این بخش بود محدود می‌شود که در این زمینه به هرحال پارامترهای مختلفی برای بررسی وجود دارد تا به واسطه آنها مضر و مصون بودن در برابر این تشعشعات مشخص شود.

هاشمی همچنین عنوان کرد: این موضوع در دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درباره آن حتی در مراکز علمی حرف و حدیث‌های متعددی وجود دارد. از سوی دیگر هر نوع گمانه‌زنی در این حوزه‌ها نیازمند سال‌ها مشاهده و مطالعه است.

وزیر بهداشت و درمان در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که در نهایت حرف‌های مردم در زمینه‌ی تاثیر تشعشات موبایل و پارازیت‌ها در افزایش نرخ ابتلا به سرطان تا چه اندازه صحیح تلقی می‌شود، اظهار کرد: در این حوزه من تخصص ندارم و شاید مسوولان دیگر بهتر پاسخ بدهند، اما در هر صورت شایعه زیاد است.

وی ادامه داد: در کشور‌های مختلفی که در دوره‌ای خاص هم از موبایل استفاده نمی‌کردند سرطان وجود داشته و حتی در دوره‌ای که موبایل هم نبوده سرطان بوده است. از سوی دیگر بررسی آمار سرطان در برخی کشور‌ها گویای آن است که به عنوان مثال کشورهایی که مردم آنها بالاترین میزان عمر را دارند در درصد ابتلا به سرطان در جایگاه بالایی قرار دارند.

وزیر بهداشت و درمان در پایان متذکر شد: به هرحال شاید استفاده از انواع پارازیت‌هایی که برای مردم هم جای سوال است در این کشور‌ها وجود نداشته، اما آنچه در این حوزه مطرح می‌شود در موارد متعدد در حد گمانه‌زنی است و همانطور که اشاره شد اظهار نظر در این حوزه نیازمند سال‌ها مشاهده و مطالعه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.