رئیس جمهور گفت: امروز به قضای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قضای نمونه اسلامی و علوی هم در دنیا و نسل جوان ما در داخل و خارج چشم دوخته اند و انتظارات بالایی از آن دارند.

انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران دستگاه قضایی قوی وکارآمد است
به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما ، آقای روحانی در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه افزود : دستگاه قضای دستگاه قضایی که همه ملت و مردم را ، همه متظلمان و همه شاکیان را برابر ببیند ، دستگاه قضایی که بین شیعه و سنی ، بین مسلمان و مسیحی ، بین این قوم و آن قوم ،  بین این جناح و آن جناح و بین این حزب و آن حزب کوچکترین تفاوتی قائل نباشد.
 
وی تصریح کرد : هرکه می خواهد باشد ، دارای هر مرامی می خواهد باشد و به هر سمت سیاسی که گرایش داشته باشد وقتی به خانه قضا مرجعه می کند، آنجا خانه عدل و انصاف است و برابری و اجرای حق و عدل . 
 
رئیس جمهور اضافه کرد : این را هم مردم باید در مقام عمل ببینند و لمس کنند و هم افکار عمومی جامعه و جهان آن را پذیرا باشد.
 
رئیس جمهور گفت: بار بسیار سنگینی امروز بر دوش دستگاه قضای ماست ، ما امروز در کشور نیاز به حرکت و توسعه و پیشرفت داریم ، ما امروز در شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده  و سرمایه و فناوری را برای سرعت پیشرفت کشور ، جذب و جلب کنیم و مگر اینها بدون حمایت دستگاه قضا امکان پذیر است؟ شرط اول توسعه، دستگاه قضای کارآمد در کشور است.
 

با پشتوانه دستگاه قضا اطمینان در جامعه ایجاد می شود
 
رئیس جمهور گفت : با پشتوانه دستگاه قضا اطمینان در جامعه ایجاد می شود .
 
آقای روحانی افزود: امروز شرایط ما با دیروز متفاوت است ، مردم با پشتوانه  دستگاه قضاست که باید در حیات و زندگی خود، حقوق مالکیت، آبرو، حیثیت و حتی حق آزادی بیان و حق آزادی اندیشه برای خود ببیند با پیشتوانه دستگاه قضاست که این اطمینان در جامعه به وجود می آید.
 
وی گفت : آن که معامله می کرد و می فروخت و می خرید با هم آشنا بودند واگر هم دعوایی روی می داد ریش سفید و عالم محل آن را به گونه ای حل و فصل می کرد .
 
رئیس جمهور افزود : اما امروز شکل معاملات تغییر یافته و  معامله  در جامعه گسترش پیدا کرده، امروز شرایطی است که طرف پولی می دهد و می خواهد ماه ها بعد آن جنس تولید شود و در اختیار او قرار گیرد.
 
آقای روحانی گفت: کاغذی را می دهد، کاغذی را دریافت می کند برای اینکه شش ماه یا یک سال دیگر خودرویی  را دریافت کند نه آن طرف را می شناسد نه آن کالا را دیده است نه آن کالا هنوز تولید شده است.
 
رئیس جمهور افزود: اعتمادش به قرارداد،  به همان کاغذ است پولی را یا گاهی همه زندگی خود را در شعبه بانکی به ودیعه می سپارد و نه آن کارمند بانک را می شناسد نه آن پول را می دهد و نه  می داند در اختیار چه فردی قرار می گیرد ،  اعتمادش به همان کاغذ و قرار داد و دفترچه است.
 
آقای روحانی  گفت: پشتوانه همه این قرار دادها در نهایت چه کسی است؟  اگر اختلافی پیش آید و ادعایی مطرح شود پشتوانه نهایی دستگاه قضاست.
 
وی افزود : به خاطر دستگاه قضا و عدالت قاضی  و انصاف دستگاه قضاست که پول می دهد و به آینده  زندگی و کالا امید می دهد.
 

دستگاه قضا، مبنای اصلی حرکت به سمت پیشرفت
 
 
رئیس جمهور گفت : امروز دستگاه قضا مبنای اصلی حرکت جامعه در جهت پیشرفت و تعالی است.
 
دکتر روحانی افزود: دیروز هر کس قدرت داشت حاکم  بود و احکم الحاکمین در جامعه دیروز، قدرت بود.
 
وی اضافه کرد : وضعیت به گونه ای بود که هر کسی  می توانست با قدرت ، دهان طرف مقابل را ببندد و حق مالکیت طرف را زیر سوال ببرد و با پول و امکانات و نفوذ ، آبروی مردم را زیر پا بگذارد.
 
رئیس جمهور ادامه داد : در آن جامعه ؛ فرد زورگو با قلدران اطرافش می توانست جان طرف دیگر  را بستاند و حاکم ؛ قدرت ، زور و قدرت مالی، اجتماعی یا قدرت بدنی بود .
 
آقای روحانی گفت : در حکومت اسلامی به جای قدرت ؛ عدل و انصاف دستگاه قضا می نشیند و حاکم ، قدرت سیاسی ،نظامی، مالی و هیچ یک از آنها نیست بلکه حاکم در مسیر حکم  خدا ،‌عدل ،داد و قانون حرکت می کند و قاضی در اتاق قضاوت ، وجدان و خدا را می بیند و حکم صادر می کند .
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز دستگاه قضا  مبنای اصلی حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تعالی است تصریح کرد : حتی سرمایه اجتماعی  و وحدت وانسجام بین اقوام و ادیان در سایه دستگاه قضاست .
 
وی افزود: اگر امروز بخواهیم  شرایط را به منظور ایجاد محیطی بهتر برای  اقتصاد و سایر زمینه ها فراهم کنیم بدون فعالیت دستگاه قضا امکان ندارد.
 

در زمینه فساد اولین قدم پیشگیری است
 
 
رئیس جمهور گفت: یک روزی بود که مردم از نزدیک یکدیگر را می شناختند و معاملات به صورت ساده انجام می شد.
 

آقای روحانی در ادامه با اشاره به بحث مبارزه با فساد افزود: ما امروز باید با فساد مبارزه کنیم اما آیا مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی در کنار یکدیگر و  به ویژه دستگاه قضایی امکان پذیر است؟ آیا می توان با فساد بدون دستگاه قضا  مبارزه کرد؟
 
وی افزود: در زمینه فساد اولین قدم پیشگیری است و همه باید تلاش کنیم تا با قانون گرایی و از بین بردن امضاهای طلایی و ایجاد شفافیت در اطلاعات برای از بین بردن فساد و استثنائات در قانون و یا در به حداقل درآوردن این استثانائات تلاش کنیم.
 
رئیس جمهور ادامه داد: باید با مدرن کردن دولت الکترونیکی از فساد پیشگیری کنیم و این کار امکان پذیر است به ویژه آنکه سه قوه در کنار هم همدیگر را یاری کنند.
 
وی گفت: قانون بیشتر و دستگاه اداری چابک تر می تواند از فساد جلوگیری کند اما در عین حال اگر فساد رخ دهد همکاری سه قوه در مبارزه با فساد لازم است.
 

نباید جرات را از مدیران جامعه نگیریم
 
 
رئیس جمهور گفت: سازمان بازرسی کل کشور می تواند یاریگری برای سلامت جامعه و دستگاه های اجرایی کشور باشد.
 
آقای روحانی افزود: البته در همه زمینه ها باید مسیری معتدل را انتخاب کنیم.
 
رئیس جمهور گفت: اما اگر مقداری سختگیری ها بیش از حد شود اثر معکوس دارد.
 
آقای روحانی افزود: همه این سختگیری ها برای این است که مدیریت ، بهتر و سالم تر کار کند اما نباید باعث توقف مدیریت شود.
 
رئیس جمهور گفت: در این صورت یک مدیر خواهد گفت اگر کار کنم صد گناه دارد و اگر کار نکنم یک گناه ؛ پس کار نمی کنم.
 
روحانی افزود: باید به گونه ای کار کنیم که جرات را از مدیران جامعه نگیریم.
 
رئیس جمهور گفت: در برخی دستگاه ها، چه در بانک ها و چه در دیگر دستگاه ها گاهی قدرت مدیریت از مدیران ما سلب می شود.
 
وی افزود: باید حواسمان جمع باشد که با این مساله کاملا حساب شده و علمی برخورد کنیم.
 
رئیس جمهور گفت: اگرچه دستگاه قضایی ما واقعا در این زمینه پیشرفته و مترقی است اما باید از تجربه دیگر کشورها نیز استفاده و قوانین مربوط را با لوایح دستگاه قضایی روزآمد کنیم.
 
آقای روحانی افزود: خوشبختانه عالمی فرزانه همچون آیت الله آملی لاریجانی در راس دستگاه قضایی قراردارد که با جهان و شرایط نوین کاملا آشناست.
 

دستگاه قضایی باید برای همه شفاف باشد
 
 
رئیس جمهور گفت: ای کاش در دولت یازدهم با همکاری دستگاه قضایی بتوانیم جرایم سیاسی را معنا و تدوین و لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم و به تصویب برسانیم.
 
آقای روحانی افزود: با این اقدام جرم سیاسی و امنیتی مشخص می شود و موجب افزایش نشاط سیاسی جامعه خواهد شد و ما را در جهان بالا و بالاتر می برد.
 
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید لوایح و قوانین را به‌روز و نواقص آن را برطرف کنیم گفت: دستگاه قضایی باید برای همه شفاف باشد چرا که این شفافیت فقط با قانون انجام نمی شود و حتی اگر دستگاه قضا شفاف باشد باید رویه های قضایی هم شفاف باشد و در اختیار مردم قرار گیرد.
 
وی افزود: گاهی اوقات از یک قانون واحد تفاسیر متفاوتی می شود و قاضی در مقام صدور رای استنباط خاصی از آن می کند.
 
رئیس جمهور گفت: ادله حکم گاهی از خود حکم مهم‌تر است و استدلالی که برای حکم می شود می تواند نتیجه آن را تغییر دهد.
 
روحانی افزود: رویه های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم به ویژه بخش های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی به خوبی حس کنند که قانون از نگاه قاضی چیست.
 
رئیس جمهور گفت: ‌گاهی در مجلس قانونی را تدوین و تصویب می کردیم که فهم قاضی با قانونگذار از آن یکی نبود پس مهم این است که رویه ها در اختیار جامعه قرار گیرد تا اطمینان مردم به آینده و دستگاه قضا بیشتر شود.
 
آقای روحانی افزود: دستگاه قضا می تواند به جامعه امید و نشاط و به آنها اعتماد دهد تا در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به صورت سرزنده، فعال شود.
 

شهید بهشتی حق بزرگی بر گردن دستگاه قضا دارد

 

 
رئیس جمهور گفت: اینکه امسال هفته قوه قضاییه با ماه عبادت و ماه صیام ، ماه نزول قرآن و ماه ولایت توأم است فرصت پربرکتی است برای اینکه هم از این ماه بهره جوییم و هم در مسیر اجرای عدالت دقیق‌تر و سریع‌تر در حرکت باشیم.

آقای روحانی افزود: ماهی که خداوند به ما اجازه دعا، ثنا، ذکر و تماس بیشتر و قرب بیشتر با خود را داد.
وی اضافه کرد: ماه، ماه اتصال به حق و معنویت است و فضای دل و پاکی بیشتر روح برادری، محبت و نزدیکی به یکدیگر است.
آقای روحانی گفت: همواره هفته قوه قضاییه یادآور یک فاجعه بزرگ تاریخی نیز هست و آن شهادت یاران عزیز انقلاب شهید آیت‌الله بهشتی و 72 تن از نزدیک‌ترین افراد سختکوش در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس جمهور افزود: شهید بهشتی حق بزرگی نه تنها بر گردن قضا بلکه بر گردن ملت ایران دارد که او به تعبیر امام (ره) یک ملت بود.

 


شهید بهشتی پایه گذار توسعه انسانی، اسلامی در کشور بود
رئیس جمهور گفت:‌ شهید بهشتی مردی عالم، ‌محقق، جامع، ‌مجاهد، فعال و تلاشگر و در عین حال مظلوم بود.
 
آقای روحانی افزود: شهید بهشتی پایه گذار توسعه انسانی ، اسلامی در کشور بود و در بخش علوم جدید با تاسیس مدارس و آموزشگاهها به ویژه دبیرستان دین و دانش در قم و تربیت فرهنگیان و اساتید ، تحولی در حوزه علمیه قم با آشنایی طلاب به روش و علوم جدید ایجاد کرد .
 
وی گفت: این شهید بزرگوار  در نهضت اسلامی و حرکت سیاسی امت اسلامی و مردم ایران به رهبری امام راحل همیشه تاثیرگذار بود.
 
رئیس جمهور با اشاره به نقش شهید بهشتی در تشکیل جامعه روحانیت مبارز و نقشی که در پیروزی انقلاب برعهده داشت افزود: همه کسانی که در جلسات قبل و بعد از انقلاب با حضور شهید بهشتی شرکت می کردند ویژگی آن بزرگوار را به خوبی حس می کردند زیرا وقتی که او می آمد و سخن می گفت و جمع بندی می کرد و تصمیم می گرفت برای همه دلنشین و اطمینان آور بود . 
 
آقای روحانی گفت: بعد از انقلاب نیز در همه جلسات خصوصی و عمومی که شهید بهشتی آن را اداره می کرد به خوبی احساس می شد که به همه جوانب توجه دارد و بهترین جمع بندی را ارائه کرده است که یک نمونه آن اداره مجلس خبرگان است قانون اساسی و تدوین این قانون مدرن و افتخار برای نظام جمهوری اسلامی بود که او نقشی به سزا در تهیه ، تدوین و تصویب آن داشت.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه این مرد عالم ، محقق ، جامع ، مجاهد ، فعال و تلاش گر چقدر و چقدر مظلوم بود افزود: شاید کمتر بتوانیم چهره ای به مظلومیت شهید بهشتی در تاریخ انقلاب پیدا کنیم. 
 
روحانی گفت: ‌هنوز هم اگر همه مظلوم ها را کنار هم بچینیم سرآمد مظلومان در تاریخ انقلاب شهید بهشتی است  چرا که چه نسبت های ناروایی که به او ندادند و چقدر صبر و حوصله و سکوت کرد .
 
رئیس جمهور افزود: شهید بهشتی از لحاظ مدیریت ، تلاش ، برنامه ریزی و ابعاد مظلومیت شخصیتی کم نظیر وبی نظیر بود.
 

امروز به قضای ایران چشم دوخته‌اند
 
رئیس جمهور گفت: نگاه به زندگی شهید بهشتی نشان داد در مسیر انقلاب اسلامی،‌ استقرار نظام اسلامی و احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از هر چیز گذشت حتی از آبرو، شخصیت، حیثیت و همه چیز.
 
آقای روحانی افزود: خدا او را رحمت کند و بر مقامش بیفزاید که معمار قضای نوین اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نیز بود و امروز هم از برنامه او بهره می جوییم.
 
وی اظهار داشت: دستگاه قضا برای همه کشورها و همه نظام ها اهمیت ویژه ای دارد اما برای نظام جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی دارد.
 
رئیس جمهور گفت: شاید در دنیا وقتی به نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنند خیلی توقع نداشته باشند که نظام صنعتی ما با نظام صنعتی دنیا متفاوت باشد، مدرنیزه کردن کشاورزی با تحولات کشاورزی دنیا متفاوت باشد، حتی نظام بهداشت و درمان و نظام فناوری، علم و دانش ما با نظام جهانی متفاوت باشد.
 
آقای روحانی اظهار داشت: اما چیزی که مورد توقع ویژه از نظام جمهوری اسلامی ایران است یک دستگاه قضای قوی، کارآمد و در دسترس همگان است.
 
وی ادامه داد: همواره گفته و افتخار کرده‌ایم به قضای مولایمان امیرالمؤمنین (ع)، به قضای اسلام و همواره بر اصل عدالت به‌ویژه عدالت علوی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تاکید کرده‌ایم.
 
آقای روحانی گفت: امروز به قضای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قضای نمونه اسلامی و علوی هم در دنیا و نسل جوانان ما در داخل و خارج چشم دوخته اند و انتظارات بالایی دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.