قدس آنلاین:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، از آبرسانی با تانکر به ۳۶ روستا در خرداد ماه سال جاری خبر داد.

بحران کم آبی در ۱۹۳ روستا در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، حمید روشن روان، در جمع خبرنگاران استان از کاهش 47 درصدی میزان بارش براساس آمار شرکت آب و منطقه ای در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

وی با اشاره به افزایش دو درجه سانتی گرادی دما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: این امر نشان می دهد که سرانه مصرف آب افزایش یافته است.

روشن روان خاطرنشان کرد: در سال 93 حدود 248 روستای استان با تنش آبی مواجه شد که به این معنی است که مصرف با تولید همخوانی نداشته و درهمین راستا 148 روستا به صورت سیار آبرسانی شد.

وی مصرف روزانه آب برای هر فرد را در طول شبانه رورز به طور متوسط حداکثر 100 لیتر اعلام کرد و اظهار داشت: این در حالی است که با حداکثر 40 لیتر نیز امورات یک فرد در روستا می چرخد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان علت مصرف 13 هزار و 700 لیتر آب در یک ماه توسط هر فرد در روستا را استفاده از آب شرب برای دام دانست و گفت: هم اکنون سه و نیم میلیون نهاده دامی در استان وجود دارد که تامین آب این دام ها به عهده شبکه آب و فاضلاب روستایی گذاشته شده است.

روشن روان با اشاره به وجود تعداد زیادی انشعابات غیر مجاز در روستاهای استان از این مسئله به عنوان یک معضل یاد کرد.

وی یادآور شد: طی خردادماه امسال تعداد 36 روستا آبرسانی سیار شده و 193 روستا نیز با تنش آبی مواجه بوده که پیش بینی می شود که این میزان تا پایان مردادماه افزایش داشته باشد.

روشن روان، شاخص برخورداری از آب شرب در روستاها را درحال حاضر 72 درصد اعلام کرد و گفت: با برنامه ریزی انجام شده این میزان به همراه جمعیت برخوردار تا پایان سال 95 ارتقاء داده می شود.

وی تعداد انشعابات نصب شده در روستاها را 108 هزار و 500 فقره اعلام کرد و گفت: پنج روستای بزرگ که تبدیل به شهر شدند از گردونه آب و فاضلاب روستایی خارج شدند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.