پایگاه خبری اخبارالساعه امارات روز یکشنبه در مقاله ای نوشت: کارشناسان سیاسی و نظامی جهان همگی بر شکست عربستان در تحقق اهدافش در جنگ علیه یمن اتفاق نظر دارند.

عربستان با شکست در جنگ یمن دنبال راه سیاسی برای خروج از بحران است

به گزارش ایرنا به نقل از این پایگاه خبری اماراتی، جنگ عربستان علیه یمن تاکنون به ویرانی بیشتر تاسیسات زیربنایی، بیمارستان ها، منازل مسکونی، کارخانه ها و انبارهای مواد غذایی و کشته و مجروح شدن 12 هزار نفر و آوارگی صدها هزار نفر از مردم بی گناه یمن انجامیده است.

به نوشته این پایگاه خبری، عربستان در این اندیشه بود که جنگ علیه یمن ظرف یک هفته به پایان خواهد رسید و سعودیها جشن پیروزی برپا می کنند، ولی اکنون و در آستانه چهارمین ماه این جنگ، آنها به دنبال یک میانجی برای حل سیاسی این بحران هستند.

در مدت این چهار ماه که از حملات هوایی رژیم سعودی علیه مردم یمن می گذرد، حاصلی به جز افزایش سیطره جنبش مردمی انصارالله و ارتش یمن بر بیشتر سرزمین این کشور در پی نداشته و عربستان حتی نتوانسته یک شهر برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن را در سیطره خود درآورد.

نشست ژنو برای حل بحران یمن در رسیدن به یک آتش بس برای ارسال کمک های امدادی و انسانی به دلیل کارشکنی های آل سعود با هدف بازگرداندن اجباری و تحمیلی منصورهادی به قدرت نیز به شکست انجامید.

اخبار الساعه افزود: این در حالی است که منابع سیاسی یمنی از انجام مشاوره بین نیروهای سیاسی داخلی یمن برای تشکیل شورای ریاست جمهوری و دولت به منظور پر کردن خلآء سیاسی خبر می دهند تا بتوانند گام هایی اساسی را برای مقاومت و پاسخ به حملات تجاوزکارانه سعودی بردارند.

بر اساس این گزارش، تجاوز به یمن احزاب داخلی این کشور را بر محکوم کردن حملات آل سعود و جبهه گیری علیه آن متحد کرد و عملا گروه های داخلی را حول پرچم مقاومت مقابل تجاوز جمع کرده است .

در همین حال ، یمنی ها و هیات اعزامی این کشور به ژنو ضمن تشکر از اقدام بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برای حل بحران و توقف تجاوزات سعودی، از سازمان ملل خواستار اقدامی سیاسی در یمن با برگزاری گفت گوی یمنی – یمنی شده اند.

به نوشته اخبارالساعه امارات، رسانه های جهان بخصوص رسانه های عربی با توجه به تشدید وضعیت بحران انسانی در یمن به این نکته اشاره و انتقاد کردند که در چنین شرایطی، منصور هادی که خود را رییس دولت خود خوانده یمن می داند در مجلل ترین کاخ های آل سعود در ریاض خواستار بمباران و محاصره مردمش شده است.

این پایگاه خبری سپس به نقل از روزنامه آمریکایی نشنال انتریست که اخیرا به ناکامی های تجاوز عربستان به یمن اشاره کرده و نوشت که شلیک موشک های اسکاد از یمن به عمق خاک عربستان، همه موازین را برهم زد و شکست حمله عربستان به یمن را تثبیت نمود و این چیزی است که برخی رسانه های غربی از قبل اعلام کرده بودند که دخالت عربستان در یمن محکوم به شکست است. کشته شدن الشعلان فرمانده نیروی هوایی عربستان در هدف قرار گرفتن پایگاه هوایی خمیس مشیط توسط موشک اسکاد انصارالله از جمله دلایل این شکست است.

این مقاله نوشت: از زمان آغاز حملات ائتلاف علیه یمن به رهبری سعودی ها، نه تنها جنبش انصارالله تضعیف نشده بلکه برعکس، پیشروی آنها در شهرها و حتی سیطره بر برخی شهرهایی که تا قبل از آن تسلطی بر آن نداشتند، بیشتر شده است.

عربستان بعد از ناکامی از دستیابی به اهداف خود و نیز بی نتیجه ماندن نشست ژنو، برای خروج از این بحران به سناریوی تقسیم یمن به عنوان راه حلی جایگزین رو آورد. سناریویی که به عقیده کارشناسان علوم سیاسی به دلیل استمرار درگیری های داخلی، عملا محکوم به شکست است.

در حالی که گروه های داخلی یمن حول یک را حل سیاسی اجماع نظر داشته و برای مقابله با تجاوز دشمن سعودی متحد شده اند، رژیم آل سعود در پی یافتن راه ها و وسایلی است تا از این بحران خود ساخته خارج شود.

بر اساس این گزارش، میانجیگری دولت عمان خصوصا پس از شکست نشست ژنو تقریبا به نزدیکی نقطه نظرات بین گروه های یمنی برای حل سیاسی بحران در یمن انجامیده و این همان سیاستی است که روسیه نیز آن را دنبال کرده و برای حل سیاسی بحران یمن تلاش می کند.

این گزارش افزود: عمان با انجام گفت و گوهای محرمانه بین نمایندگان جنبش انصارالله و فرماندهان بخش جنوبی این کشور، تلاش می کند جنبش انصارالله را به عقب نشینی از استان عدن و تسلیم آن به نیروهای جبهه جنوب که روابط خوبی هم با منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن ندارند، متقاعد سازد.

رژیم آل سعود از ششم فروردین گذشته با همراهی کشورهای ائتلاف و آمریکا تجاوز علیه مردم یمن را با هدف بازگردان منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری آغاز کرد، ولی پس از گذشت حدود چهار ماه، تاکنون به اهداف خود دست نیافته و جنبش مردمی انصارالله با در اختیار داشتن 80 درصد شهرهای یمن به خوبی امور این کشور را اداره می کند.

منصور هادی نیز که از راه دور و در کشوری بیگانه به تشکیل حکومتی خیالی دست زده، همواره از جنایات آل سعود علیه مردمش حمایت کرده، به همین دلیل حتی اطرافیانش نیز از وی دور شده اند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.