قدس آنلاین: دهمین نمایشگاه قران و عترت در نمایشگاه بین المللی مشهد که توسط اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبانی شده بود اگر چه در روزهای آغازین آن قرار داد اما با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشده اما از آنجا که قرار است این مدل طراحی شده برای مشهد ۲۰۱۷ به مرحله اجرا در بیاید, خوب است نقاط قوت و ضعف آن در کنار هم مورد توجه قرار بگیرد.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد؛ حاشیه هایی پر رنگ تر از متن

به گزارش قدس آنلاین , از جمله نکات مثبت در این نمایشگاه این که هر شب محفل انس با قرآن با حضور طلاب غیر ایرانی زیر نظر حوزه جامعه المصطفی  اجرا می شود . در همین راستا در نمایشگاه قرآن 27 غرفه خارجی بین المللی حضور دارند که 18 غرفه از آفریقا و بقیه از کشورهای آسیایی هستند.

سالن بهار کلا به اداراتی چون میراث فرهنگی، آستان قدس, تبلیغات اسلامی و شهرداری اختصاص یافته که البته غرفه شهرداری تا شب گذشته هنوز به طور کامل آماده نشده بود.

از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه بخش نرم افزار دیجیتال قرآنی است که فعالیت های قرآنی در قالب نرم افزار به مراجعین ارایه می گردد.

علاوه بر این  ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این نمایشگاه به بانوان حجاب برتر هر شب تحت عنوان طرح"گلی برای گلی" یک گل و کتاب اهدا می کند.

همچنین برای اولین بار انیمیشن اکشن-مذهبی با عنوان "شیردل" تو سط انجمن سینمای جوان مشهد تهیه شده که پنجشنبه به نمایش در خواهد آمد.

علاوه بر سالن بهار که در آن محلی جهت سرگرمی و نمایش فیلم برای کودکان آماده گردیده , در فضای بیرونی و محوطه آن نیز هر شب محافل آموزشی قرآنی برای کودکان به اجرا در می آید.

در فضای باز آن نیز هنگام ورود به نمایشگاه غرفه هایی از انتشارات مختلف به ارایه و نمایش آثار قرآنی با تخفیف های ویژه می پردازند.

البته ناگفته نماند که قرار است بخشی از نمایشگاه به "مد و لباس" اختصاص یابد که هنوز رونمایی نشده است.

با وجود این همه نقاط مثبت نه تنها استقبال مردم خوب نیست بلکه حتی حضور مسوولین هم چندان مشهود نبوده است و امیدواریم در روزهای آتی با استقبال بهتری همراه شود

 

بی برنامه و بی نظم بودن کار دست مسوولین داد

مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از ابتدای درب ورودی با خروج بسیاری از زنان و مردان از اتوبوس های ویژه بقاع متبرکه آغاز شد به طوری که جمعیت بی شماری در مقابل درب ورودی نمایشگاه بین المللی مشهد در صف ایستاده بودند.

با وجود آن که بازدید از این نمایشگاه برای همگان رایگان بود اما نگهبانان درب ورودی، تنها مسیر بازدید کنندگان را منتهی به بخش چادر کوچکی که عمدتا مربوط به ورود بانوان است، قرار داده بودند.

پس از ورود به محیط روباز نمایشگاه، مقابل سالن عطار دوباره جمعیت بسیاری مشاهده می شد که پس از نزدیک شدن به این مکان، به علت  بی نظمی در ارائه کارت های پذیرایی افطاری به مردم  و جالبتر این که گرفتن این کارتها  قبل از ورود به داخل سالن عطار وبه بهانه نداشتن کارت، اجازه هیچ گونه ورود به مردم , حتی به اهالی رسانه داده نمی شد. علاوه بر این که  که تعداد زیادی از عکاسان خبری تا قبل از ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه ورود به داخل سالن عطار را پیدا نکردند.

ورود مسوولین کشوری و استانی بعد از یک ساعت از گذشت برنامه و حضور مداوم آنها بدون برنامه روی صحنه از دیگر نقاط ضعف  بود زیرا قبل از این مراسم، در استانداری جلسه ای پیرامون مشهد 2017 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار، شهردار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار شده بود و این موضوع در نگاه اول عدم برنامه ریزی مسوولین را در برداشت.

طبق گزارش خبرنگار قدس آنلاین با پایان یافتن مراسم افتتاحیه و حضور جمع کثیری از خبرنگاران به دور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرسش سوالات مختلف از وی، همه اهالی رسانه به سرعت برای انعکاس خبر و با این دیدگاه که مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی خبرنگاران، پذیرایی افطار را مانند سال های گذشته انجام می دهد، مشغول فعالیت شدند اما پس از اتمام کار، نه از پذیرایی افطار خبری بود و نه از مسوولین فرهنگ و ارشاد و اوقاف و امور خیریه!!!!!!!این مشکل را به هر کدام از مسوولین مربوطه از طریق تلفن اطلاع داده شد همه شانه خالی می کردند و تقصیر را به گردن اداره دیگری می انداختند. البته مخاطبان باید این را در نظر بگیرند که دغدغه اهالی رسانه افطاری نیست بلکه ارزش گذاری و احترام مسوولین به خبرنگاران و عکاسانی است که انعکاس خبر آن هم به سرعت به عنوان یک ارزش گذاری ویژه مسوولین مطرح است...

به نظر می رسد با وجود آن که مسوولین مربوطه، نمایشگاه قرآن و عترت امسال را به عنوان مدل طراحی برای مشهد 2017 عنوان کردند, اما ضعف های مراسم افتتاحیه که با گلایه زیادی همراه بود؛ بهتر است مورد توجه مسوولین مربوطه باشد و با توجه به آنها شرایط برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد ۲۰۱۷ را با وسواس و برنامه ریزی های دقیق تری انجام دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.