در ماه‌های گذشته ارتش سوریه چند عقب نشینی مهم انجام داد که در مهمترین آنها، شهرهای «ادلب»، «تدمر» و «جسر الشغور» از دست رفت.

تروریستهای سوریه  در آستانه فروپاشی

بسیاری از کارشناسان مسایل این کشور با تداوم ضعف ارتش در خطوط مقدم نبرد، آن را به برخی کارشکنی‌ها در نیروهای وفادار به اسد تعبیر کرده و مدعی شدند، دولت سوریه به این نتیجه رسیده است که به سبب کمبود نیرو و نبود توانایی لازم برای نبرد با تروریستها، تنها به حفظ مناطق پرجمعیت و مهم در نوار ساحلی با دریای مدیترانه و پایتخت اکتفا کرده و نیروهای وفادار به خود را از دیگر مناطق، بویژه مناطق شرقی و مرکزی و حتی حومه حلب در شمال کشور خارج کند.

اما با گذشت مدت زمانی قابل توجه، چنین تغییر رویکردی در میدانهای جنگ دیده نشد و برعکس، ارتش در برخی مناطق نظیر «القلمون» ضربات سختی به تروریستها زد و تعدادی از نقاط از دست رفته را نیز بازپس گرفت. با این وصف، این پرسش پیش می‌آید که علت آن پیروزی‌ها و پیش روی‌های ناگهانی تروریستها چه بود و چرا تداوم نیافت و اینکه آیا ممکن است آن وضعیت دوباره تکرار شود؟

حقیقت آن بود که در ماه مارس سال میلادی جاری با حمایت مستقیم «ترکیه»، «قطر»، «رژیم صهیونیستی» و موافقت و همکاری جانبی سعودی‌ها، هفت گروه تروریستی شامل «جبهه النصره»، «احرار الشام»، «جندالاقصی»، «جیش السنه»، «فیلق الشام»، «لواء الحق» و «اجناد الشام» برای اتحاد و فرماندهی نظامی واحد به توافق رسیده و اتاق عملیات مشترکی زیر پرچم و نام جدید «جیش الفتح» تشکیل دادند.

این تشکل جدید بی‌درنگ کمکهای انبوه لجستیکی و اقتصادی دریافت کرده و برای درمان مجروحانشان در بیمارستانهای ترکیه و رژیم صهیونیستی، تضمینهای لازم را دریافت کردند. بر حسب همین تجدید قوا و ختم درگیری‌های داخلی بود که آنها توانستند مناطقی که گفته شد را تصرف کنند. با این حال، همان طور که
 پیش بینی می‌شد، پیروزی‌های جیش الفتح تداوم نیافت و آنها با وجود حمایت صهیونیستها، در قلمون شکست سختی از ارتش و نیروهای مقاومت خوردند. در ترکیه حزب اردوغان، انتخابات را باخت و به واقع عقبه تدارکاتی جیش الفتح دچار مشکل شد. در همین حال نخستین اختلافها میان احزاب متحد شده، بروز کرد.

بنابراین بازپس گیری فتوحات اخیر آنها توسط ارتش و نیروهای مقاومت چندان دور از ذهن نخواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.