تیمورکاکایی - درهای نمایشگاه قرآن از روز چهارشنبه سوم تیرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ...

نمایشگاهی‌ برای تهرانی ها

 شهردار تهران، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران و فعالان قرآنی کشورمان در سالن خلیج‌فارس باغ‌موزۀ دفاع مقدس، به روی بازدیدکنندگان گشوده شد، تا عطر و بوی کلام الهی به‌مدت 20 شب در فضای دو باغ در شمال شهر تهران پراکنده شود.

*چرا زمان نمایشگاه کاهش یافت؟

امسال نمایشگاه قرآن نسبت به سال گذشته چندین تغییر پیدا کرده است که اصلی‌ترینِ این تغییرات، برگزاری نمایشگاه در دو مکان باغ‌موزۀ دفاع مقدس و باغ کتاب، و نیز کاهشِ مدت زمان برپا بودن نمایشگاه قرآن از یک ماه به 20 روز بوده است؛ دو تغییری‌که مطمئناً در پایان نمایشگاه و رصد کردن ضعف‌ها و قوت‌ها می‌توان تحلیل‌های بسیار بیشتری در مورد آن‌ها داشت. امّا آنچه مهم است این است که برخی از غرفه‌داران و حتی بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآنی، نظرات متفاوتی نسبت به کاهش زمان برپایی دارند، عده‌ای کاهش زمان برپاییِ نمایشگاه را محروم‌کردن عده‌ای از مردم از این بازدید می‌دانند و برخی دیگر نیز بحث هزینه‌ها را مطرح می‌کنند. به‌نظر می‌رسد کاهش مدت زمان برپایی نمایشگاه قرآن، مهم‌ترین بحث بین فعالان قرآنی و غرفه‌داران نمایشگاه قرآن باشد.

*امّا چه شد که نمایشگاه قرآن 20 روزه شد؟‌

با روی کار آمدن دولت جدید و تغییراتی در وزارت ارشاد و به تبعِ آن در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه در سال گذشته، صحبت‌هایی در مورد طولانی‌بودن زمان برپایی نمایشگاه قرآن و هزینه‌بر بودن آن مطرح شد و تلاش شد تا زمان نمایشگاه قرآن در دورۀ بیست و دوم (سال گذشته) کمتر از یک ماه باشد و حتی مسئولان برگزارکننده نیز در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌ها، از کاهش زمان برپایی نمایشگاه قرآن خبر داده بودند. سال گذشته این تصمیم گرفته شد، امّا نمایشگاهِ بیست و چند روزه، در پایان مهلت، دوبار تمدید شد و عملاً زمانِ بیست‌ودومین دورۀ نمایشگاه قرآن، نهتنها کاهش نیافت، بلکه حتی یک یا دو روز بیشتر از یک‌ماه، پذیرای علاقه‌مندان بود. امّا امسال برای اینکه به خواسته‌ای‌که به‌زعم مسئولان برگزارکنندۀ نمایشگاه، به سود فعالیت‌های قرآنی نیز هست،‌برسند، زمان افتتاح نمایشگاه را به روز هفتم ماه مبارک رمضان موکول کردند تا نمایشگاه امسال بعد از سال‌ها برگزاری، واقعاً 20 روزه شود. گرچه به‌نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت و حتی با تمدید شدن نمایشگاه قرآن تا پایان ماه مبارک رمضان، این نمایشگاه کمتر از 25 روز برپا باشد.

کاهش مدت‌زمانِ برپایی نمایشگاه قرآن را موضوع سؤال از برخی بازدیدکننده‌ها و غرفه‌داران بیست و سومین دورۀ نمایشگاه قرآن قرار دادیم تا دیدگاه این افراد را در مورد کوتاه‌شدن زمان برپایی نمایشگاه قرآن جویا شویم.

*نمایشگاهی برای تهرانی‌ها

چند دقیقه از شروع زمان بازدید که از ساعت 19 است، نگذشته، که سروکلۀ بازدیدکنندگان نمایشگاه پیدا می‌شود. عمدۀ بازدیدکننده‌ها از ایستگاه مترو شهید حقانی و شهید همت خود را به باغ‌موزۀ دفاع مقدس می‌رسانند. اگر بازدیدکنندگان از متروی شهید حقانی وارد نمایشگاه قرآن شوند، اولین بخشی‌که با آن مواجه خواهند شد، بخش نهادها و مؤسسات قرآنیِ مردم‌نهاد است و اگر از متروی شهید همت وارد شوند، با بخش فروش روبرو خواهند شد.

«علیرضا» به‌همراه دوستش که هردو دانشجوی علوم قرآن و حدیث هستند، از جملۀ صدها بازدیدکنندۀ روز سوم نمایشگاه قرآن هستند که از درب اصلی که نزدیک به ایستگاههای مترو است، وارد شده‌اند. خستگیِ یک‌روز روزه‌بودن را می‌شود از دهان خشک‌شده‌شان متوجه شد، امّا نزدیک به 17 ساعت امساک از هر خوردنی، نتوانسته مانع از حضورشان در نمایشگاه قرآن شود. افرادی همچون «علیرضا» در نمایشگاه زیاد به چشم می‌خورند، از او درمورد سابقۀ بازدیدش از نمایشگاه که می‌پرسم، خود را یک بازدیدکنندۀ حرفه‌ای معرفی می‌کند و کاهش زمان بازدید نمایشگاه را از یک‌ماه به 20 روز، به‌دلیل کم‌کردن هزینه و یا هردلیل دیگری، غیرقابل‌قبول می‌داند و می‌گوید: «به یاد دارم در سال‌های گذشته که نمایشگاه قرآن یک‌ماهه بود و مدت زمانی از آن، قبل از ماه مبارک رمضان بود، علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی، از سراسر کشور برای بازدید از نمایشگاه مراجعه می‌کردند. امّا امسال تمامی نمایشگاه قرآن در ماه رمضان است و این مانع از حضور بازدیدکننده‌های شهرستانی می‌شود. به اعتقاد من، نمایشگاه قرآن امسال فارغ از بحث بین‌المللی بودن، سراسری هم نیست؛ چراکه تنها تهرانی‌ها امکان بازدید از آن را دارند».

دوست «علیرضا» که گوش‌های خود را تیز کرده تا شاید صدای اذان را از گلدسته‌های مسجد خرمشهر باغ‌موزۀ دفاع مقدس بشنود، وارد بحث می‌شود. کم‌حرارت‌تر از «علیرضا» حرف می‌زند و البته نظری خلاف نظر او دارد. او که خود را «محمد» معرفی می‌کند، در پاسخ به صحبت‌های دوستش بیان می‌دارد: «در حال حاضر اکثر استان‌های کشور اقدام به برپایی نمایشگاه‌های قرآنی کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت حتماً باید این نمایشگاه را به‌دلیل حضور سایر هموطنان، قبل از ماه مبارک رمضان برپا کرد. من اعتقاد دارم که کاهش مدت‌زمان نمایشگاه اگر به کیفیت ضربه نزند، بسیار مفید خواهد بود و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تنها یکی از فوایدِ این کاهش مدت‌زمان است».

«علیرضا» و «محمد» حرف‌های بسیاری دارند، از تولیدنشدن محتواهای به‌روز و ارائه ندادن محتواهای مورد نیاز عامۀ مردم در نمایشگاه قرآن، تا درجازدنِ نمایشگاه و ندیدن تغییرات نسبت به سال‌های گذشته و به تکرار افتادن و... البته از استقبال مردم، با وجود اینکه هرسال چیز جدیدی در نمایشگاه ارائه نمی‌شود نیز ابراز خوشحالی می‌کنند.

*به محتوا بیش از زمان اهمیت دهیم

در روزهای ابتدایی نمایشگاه قرآن، هنوز برخی بخش‌ها مشغول غرفه‌آرایی و چیدن محصولات خود هستند و برخی دیگر نیز ناراضی از جای خود، به‌دنبال اثاث‌کشی برای تغییر مکان‌اند. با یکی از مسئولان همین غرفه‌هایی‌که مشغول جابجایی هستند و در حالی‌که خسته از جابجاییِ بخشی از محصولات غرفۀ خود، در حال تازه‌کردن نفس است، هم‌صحبت می‌شوم که شروع می‌کند به گلایه از وضعیت جاگیری و این‌که آن‌ها را در بخش خوبی مستقر نکرده‌اند. موضوع گزارش را که می‌گویم، ترمز گلایه‌ها را می‌کشد و در حالی‌که ردّ نگاه خود را از لابه‌لای بازدیدکننده‌ها عبور می‌دهد تا شاید مکانی را ‌که قرار است بسته‌های زمین گذاشته شده را آنجا قرار دهد، پیدا کند، می‌گوید: «اگر محتوایی‌که ارائه می‌شود مورد مطالعه قرار بگیرد و در طول سال برای ارائۀ محصولات در نمایشگاه قرآن فکر شود، در 20 روز هم می‌توان مخاطبان بسیار زیادی را جذب کرد».

در حالی‌که نمایشگاه به نیمه‌های فعالیت خود در چهارمین روز رسیده است، صدای اذان از گلدسته‌های مسجد خرمشهر در فضای دو باغِ میزبانِ نمایشگاه قرآن طنین‌انداز می‌شود، تا رفته‌رفته بر تعداد بازدیدکننده‌ها افزوده شود و هرکدام بهره‌ای از این نمایشگاه سرشار از معنویت برای خود ذخیره کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.