خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد: صادرات نفت خام ایران به آسیا در ماه می (اردیبهشت/ خرداد) به بالاترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است.

گزارش رویترز با عنوان آسیا مهم ترین مقصد صادرات نفت ایران

به گزارش رویترز، در صورتی که مذاکره کنندگان ایرانی و کشورهای گروه 1+5 نتوانند تا پایان مهلت تعیین شده به توافق نهایی درباره برنامه های هسته ای ایران دست یابند احتمالا خریداران مجبور می شوند از هرگونه درخواست افزایش جدید خرید نفت ایران خودداری کنند.

توافق بین ایران و کشورهای مذاکره کننده، بحران 12 ساله فعالیت های هسته ای ایران را در مقابل لغو تحریم ها حل و فصل می کند و این مساله میلیون ها بشکه نفت را به بازاری سرازیر می کند که اشباع از نفت است.

ایران نزدیک به 40 میلیون بشکه نفت ذخیره شده در نفتکش ها دارد و قصد دارد ظرف یک ماه پس از لغو تحریم ها تولید نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و این رقم را طی مدت شش تا هفت ماه به یک میلیون بشکه در روز برساند.

ایران و کشورهای مذاکره کننده هسته ای (1+5) دوم آوریل (13 فروردین) به چارچوب توافق دست یافتند ولی همچنان مسایل متعددی وجود دارد که باید حل شود. این کشورها زمانی را برای دستیابی به توافق نهایی تعیین کردند که 30 ژوئن (9 تیر) به پایان رسید ولی اکنون پیش بینی می شود که این مهلت تمدید شود.

گزارش های دولتی و همچنین پیگیری حرکت نفتکش ها نشان می دهد که مجموع واردات چهار خریدار بزرگ نفت ایران در آسیا یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه گذشته به یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز رسید که 9/1 دهم درصد کمتر از خرید آنها در ماه می سال گذشته است ولی بالاترین رقم از ژانویه امسال محسوب می شود.

این کشورها در ماه دسامبر سال گذشته روزانه یک میلیون و 210 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بودند.

واردات کشورهای آسیایی از نفت ایران امسال به تدریج افزایش یافت ولی دست نیافتن به توافق در این هفته به احتمال زیاد موجب خواهد شد محموله های ماهیانه به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد که حداکثر میزان مجاز بر اساس تحریم ها است.

در مدت پنج ماه اول سال 2015، کشورهای آسیایی هر روز اندکی بیش از یک میلیون بشکه نفت از ایران خریدند اما در ماه می همه مشتریان به استثنای چین، خرید نفت از ایران را افزایش دادند.

گزارشی که از سوی وزارت بازرگانی ژاپن منتشر شده، نشان می دهد که خرید نفت ایران از سوی ژاپن در ماه می پنج درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش یافته و به 190 هزار و 924 بشکه در روز رسیده است. 

واردات کره جنوبی از نفت ایران نیز در ماه می تقریبا دو برابر شده است. واردات هند از نفت خام ایران در ماه می امسال 66 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به بالاترین رقم از ماه مارس 2014 تاکنون رسیده است.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.