رئیس سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی از برنامه ریزی و مطالعات انجام شده برای تعیین راهبردهای توسعه ای سازمان در خصوص اهداف و اولویت های سرمایه گذاری در ۳ بخش صنعت, معدن و تجارت و تدوین نقشه راه صنعت, معدن و تجارت استان خبر داد.

 نقشه راه صنعت, معدن و تجارت استان تدوین شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان  صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی, راضیه علیرضایی با اشاره به اسناد توسعه ای نظیر برنامه ششم توسعه کشور, سند اشتغال استان در برنامه پنجم , سند آمایش استان و اسناد توسعه صنعت, معدن و تجارت شهرستانهای استان, اظهارداشت: بر اساس چشم انداز سند آمایش در افق 1404, خراسان رضوي استاني با توسعه متوازن و پايدار ، مبتني بر اقتصاد دانايي محور ، پيشرو در بخش خدمات برتر و گردشگري مذهبي با ارتقاء جايگاه كشاورزي ، صنعت و معدن و حفاظت منابع طبيعي و محيط زيست سالم و مطلوب در تعامل سازنده با ساير استانها ، كشورهاي منطقه و جهان خواهد بود.

وی افزود: براساس ساختار اقتصادي استان و ارتباط درون بخشي بين صنايع و نهاده هاي موردنياز در ساير فعاليتهاي اقتصادي ، مطابق با اسناد بالادستي صنعت استان خراسان رضوي ، نرخ رشد هدف 8 درصد كل اقتصادي استان تا افق 1404 و 11.7 درصدي ارزش افزوده بخش صنعت و معدن براساس اسناد بالادستي براي استان خراسان رضوي پيش بيني شده است كه از اين ميان ، سهم بخش صنعت و معدن روندي افزايشي خواهد داشت .

علیرضایی تصریح کرد: بخش بازرگاني (عمده فروشي و خرده فروشي) نيز سرمايه گذاري رو به رشدي را تجربه خواهد كرد اما سهم آن از كل سرمايه گذاري استان ، كاهشي خواهد بود .

وی اظهار داشت: بر اساس اسناد توسعه صنعت ، معدن و تجارت شهرستانهاي استان با توجه به ظرفيت و پتانسيل شهرستانهاي استان ميزان سرمايه گذاري موردنياز جهت دستيابي به رشد اقتصادي 8% استان برآورد گرديده است.

وی گفت: مشهد ، به همراه طرقبه و شانديز با سهم حدود 48.06 درصد از بالاترين جايگاه در جذب سرمايه گذاري در افق 1404 برخوردار است و بعد از آن شهرستان هاي نيشابورو فيروزه (8.9 درصد)، خواف و رشتخوار (6.69درصد) و مجموعه سبزوار ،جغتاي،جوين و خوشاب (6.03درصد) در مرتبه هاي بعدي قراردارند .

لازم به ذکر است جهت تدوین نقشه راه صنعت, معدن و تجارت استان جلسه ای با حضور رئیس و معاونین سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی و روسای تشکل های صنعتی و صنفی استان و همکاران دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در محل سازمان, برگزار و توضیحاتی پیرامون برنامه ریزی و مطالعات انجام شده در سازمان برای تعیین راهبردهای توسعه ای در خصوص اهداف و اولویت های سرمایه گذاری در بخش های صنعت, معدن و تجارت استان ارائه گردید.

در این جلسه, بر همفکری و ارائه نقطه نظرات تکمیلی در این خصوص, تاکید و آخرین وضعیت شاخص های کلان استان از قبیل ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی, تولید ناخالص داخلی استان و سهم از کشور, میزان صادرات استان و سهم از کشور, اشتغال بخش های صنعت, معدن و تجارت, میزان جذب سرمایه گذاری خارجی, ظرفیت های تولید استان در افق 1404 و پتانسیل ها و اولویت های سرمایه گذاری در هریک از بخش ها به تفکیک شهرستانهای استان, تشریح گردید.

همچنین پس از ارائه نقطه نظرات حاضرین در جلسه, مقرر شد جلسه بعدی جهت ارائه گزارش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی در خصوص راهکارهای پیشنهادی توسعه صادرات استان و تکمیل گزارش سازمان در ارتباط با اولویت ها و برنامه های توسعه بازرگانی داخلی و نظارت و بازرسی سازمان, برگزار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.