قدس آنلاین- تبریز:مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از فعالیت ۱۷۰۸ دهیاری فعال در استان خبر داد.

بهره‌مندی ۹۳ درصد جمعیت روستایی استان از خدمات دهیاری

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، ایرج مرندی به مناسبت روز شهرداری و دهیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 30 درصد جمعیت استان در 2678 روستا زندگی می کنند که از این تعداد یک میلیون و 67 هزار و 533 نفر در روستاهایی زندگی می کنند که دارای دهیاری هستند و یا به تعبیری بیش از 93 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات دهیاری قرار دارند.

وی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در طی سالیان متمادی  در خصوص اداره کرد روستا ها گفت: در سال 77 شوراهای اسلامی شهر وروستا با تدبیر دولت اصلاحات و تاکید قانون تشکیل یافت  اما چون شورا ها بازوی اجرایی نداشتند این طرح نیز آنچنان که باید و شاید توانست نیاز مدیریتی روستا ها را رفع کند تا اینکه قانون تجمیع عوارض با دور اندیشی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و در نتیجه مقرر شد  بخشی از آن برای هزینه کرد در دهیاری ها در اختیار آنها قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: از بدو تشکیل دهیاری‌ها در استان اعتباری بالغ بر دو هزار و 520 میلیارد ریال در اختیار این مجموعه‌ها قرار گرفته است.

مرندی، با اشاره به حمایت های دولت از دهیاری‌ها طی سال گذشته گفت: اعتبار کلی دهیاری‌ها تنها در سال 93 حدود 81 میلیارد تومان بوده است که از محل امور مالیاتی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پرداخت شده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طی سال جاری 270 روستای دیگر استان نیز از خدمات دهیاری‌ها بهره مند خواهند شد و در آینده نزدیک تعداد دهیاری‌ها به 1978 دهیاری افزایش خواهد یافت.

وی آموزش دهیاران را از جمله شاخص‌ترین برنامه‌های این مجموعه در راستای توانمندسازی دهیاران دانست و گفت: آموزش و تقویت توانمندی‌های دهیاران در دستور کار ما قرار دارد و در این راستا 84 ساعت آموزش برای دهیاران و شوراها برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: علاوه بر اعتبارات در نظر گرفته شده برای دهیاری ها تا به امروز 450 دستگاه ماشین حمل پسماند ،254 دستگاه ماشینالات مختلف  و 142 موتور سیکلت در اختیار دهیاری های استان قرار گرفته است.

مرندی، ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید نیز نزدیک به 200 دیتگاه ماشینالات مختلف در اختیار دهیاران قرار گرفته است.

وی گفت: در روستا هایی که احتمال حریق وجود دارد نیز 16 دستگاه ماشین آتش نشانی تحویل دهیاری ها شده است.

وی، ادامه داد: امسال مقرر شده است بیش از 60 میلیارد ریال ماشینالات توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها خریداری و در اختیار دهیاری های استان قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای پروژه های متعدد عمرانی در این حوزه گفت: بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات بند ح تبصره قانون بودجه کل کشور به منظور اجرای پروژه های عمرانی برای دهیاری های استان در نظر گرفته شده است و این مبالغ به صورت طرح ویژه بود که با پیشنهاد دولت و همکاری و همدلی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است و برای دهیاری ها هزینه می شود.

مرندی، اظهار کرد: با عنایت به فعالیت کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری ها در دفتر امور روستایی و شورا ها یکی از برنامه های اساسی رسیدگی به پرونده های تخلفات ساخت و ساز روستایی در داخل محدوده روستاها و خارج از حریم شهر ها است و در این راستا طی سال گذشته حدود 298 پرونده در این خصوص بررسی و رای لازم صادر شده است.

معاون امور سرمایه گذاری و اشتغال روستایی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز از اجرای طرح مشارکت مردمی در راه اندازی واحد های تولیدی مستفر در روستا ها خبر داد و گفت: هدف از این طرح ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس به روستا ها است.

مرضیه شمالی افزود: تا به امروز نزدیک به 50 طرح غیر مشارکتی اشتغال زایی  در مناطق روستایی به دست ما رسیده است و بررسی این طرح ها در دستور کار ویژه قرار دارد.

وی ادامه داد: دولت تسهیلات ویژه ای را برای فعالان این حوزه در نظر گرفته است و این طرح ها دو نوع طرح مشارکتی  و غیر مشارکتی را شامل می شود.

وی گفت: متقاضیان استفاده از این تسهیلات می توانند با مراجعه به سایت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اطلاعات لازم را به دست آورند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.