رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: سوءمدیریت باعث نابودی بازار جهانی زعفران می‌شود.

سوء مدیریت، بازار جهانی زعفران را تهدید می‌کند

غلامرضا میری در گفت‌وگو باایسنا،بیان کرد: سوء‌مدیریت موجبات از بین رفتن جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران را فراهم می‌آورد.

وی عمده‌ترین مشکل در بحث صادرات زعفران را نوسان قیمت خواند و افزود: کشورهایی که با تورم یک درصدی اعتراض می‌کنند، تحمل تغییرات 50 درصدی قیمت زعفران طی دو ماه را ندارند.

وی با بیان این که ایران زعفران 47 کشور دنیا را تامین می‌کند، گفت: عدم ثبات قیمت در محصول زعفران موجب از بین رفتن بازارهای مقصد می‌شود و دیگران جایگاه ایران را در این بازار تصاحب کنند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان خراسان رضوی و خراسان جنوبی محصول زعفران خود را عموما در زمین‌هایی کوچک و ناهموار تولید می‌کنند که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن قنات‌ها، موجبات مهاجرت این افراد به حاشیه شهرها فراهم شده است.

میری، زمان برداشت زعفران را 25 مهر تا 5 آبان ماه اعلام کرد وافزود: هر سال خرید در مرداد و شهریور‌ماه کاهش می‌یابد و خریداران خارجی جز در صورت لزوم خرید انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: کاهش صادرات زعفران در ماه‌های مرداد و شهریور موجب کاهش قیمت این محصول می‌شود، زیرا 85 درصد زعفران استان صادراتی است و تنها 20درصد آن برای مصرف داخل است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.