یکی از دیپلمات‌های ارشد چینی امروز (دوشنبه) اعلام کرد، هند و پاکستان روند پیوستن به بلوک امنیتی تحت رهبری چین و روسیه را در نشستی که چند روز آتی در مسکو برگزار می‌شود، آغاز خواهند کرد.

پاکستان و هند روند پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را آغاز می‌کنند

به گزارش ایسنا،به نقل از خبرگزاری رویترز، چنگ گوپینگ، معاون وزیر امور خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: از آنجایی که نفوذ "سازمان همکاری شانگهای" افزایش یافته، کشورهای بیشتری در این منطقه مساله پیوستن به این سازمان را مطرح کرده‌اند. ورود هند و پاکستان به "سازمان همکاری شانگهای" تاثیر بسیار مهمی در توسعه این سازمان خواهد داشت و این مساله نقش سازنده‌ای در بهبود روابط دو جانبه آنها ایفا خواهد کرد.

وی افزود: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در این نشست شرکت داشته و درباره مساله امنیتی در افغانستان نیز مذاکره خواهد کرد.

در همین حال پکن ادعا کرده گروه‌های جدایی طلب، در سین کیانگ، خانه اقلیت ایغور به دنبال تشکیل کشور مستقل خود موسوم به "ترکستان شرقی" هستند و با شبه نظامیان در آسیای مرکزی و همچنین پاکستان و افغانستان ارتباط دارند.

چین مدعی است، شبه نظامیان اویغور در قالب گروهی موسوم به "جنبش ترکستان شرقی" با تروریست‌های داعش نیز در حال همکاری هستند.

چنگ گوپینگ گفت: می‌توان گفت "جنبش ترکستان شرقی" قطعا با داعش ارتباط دارد و در فعالیت‌های تروریستی مرتبط شرکت کرده است. چین به شدت این مساله را تحت نظر دارد و با کشورهای مربوط همکاری امنیتی خواهد داشت.

چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان از اعضای اصلی "سازمان همکاری شانگهای" هستند، در حالی که هند، پاکستان، ایران، افغانستان و مغولستان جزو کشورهای ناظر هستند.

هند و پاکستان از سال 1947 میلادی سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند که دو تا از درگیری‌های آن‌ها بر سر منطقه کشمیر بوده که هر دو کشور مدعی حکومت بر کل منطقه هستند. پاکستان همچنین معتقد است که هند از جدایی طلبان در ایالت بلوچستان و همچنین شبه نظامیان که با این کشور می‌جنگند، حمایت می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای در ابتدا برای مبارزه با تهدیدهای اعمال شده از سوی افراط گرایان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان تشکیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.