قدس آنلاین-ایلام- غلامرضا محمدمرادی- سعدیه کرمی: در احکام دین مبین اسلام، به تمام واجبات و مستحبات« معروف » و به تمام محرمات و مکروهات« منکر » گفته می‌شود بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب« امر به معروف » و بازداشتن آنها از کارهای حرام و مکروه« نهی از منکر » است.

همدلی و همزبانی برای احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش قدس آنلاین از ایلام؛ در اسلام به ارزش و قداست فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار تأکید شده است، امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است یعنی اگر افرادی" به قدر کفایت " به انجام آن اقدام کنند، از دیگران ساقط می شود و اگر چنانچه شرایط آن موجود باشد و همه افراد جامعه آن را ترک کرده باشند، همه آنها ترک واجب و گناه کرده اند.

برای بررسی ابعاد و تأثیرگذاری این واجب الهی در جوامع، با تنی چند از هموطنان ایلامی هم صحبت شده ایم به این امید که در راه احیاء این چراغ هدایت قدمی برداشته باشیم:

*- امر به معروف و نهی از منکر؛ مکمل نماز و زکات!

یکی از شهروندان ایلامی با بیان اینکه اگر امر به معروف و نهى از منكر به درستی در میان امت اسلامى فراگیر و اجرایی شود، بدون شک رستگاری ملت های اسلامی رقم خواهد خورد، می گوید: فریضه دینی امر به معروف و نهى از منكر، از ضروريات ايمان، سعادت، فلاح و رستگاری ملت ها و نسخه شفابخش هدایت جامعه است.

احسان احمدی با شاره به اینکه ما نباید تنها در مناسبت های مختلف دینی و مذهبی همچون رمضان، محرم و...، به فکر احیاء این فریضه الهی باشیم و بایستی در تمام ایام و لحظات زندگی در راه احیاء امر به معروف و نهی از منکر گام برداریم، اظهار می دارد: بی تفاوت بودن نسبت به مردم و دست برداشتن از نهى از منكر و بى‏اعتنايى به رواج منكرات، قطعاً تباهی، فلاکت و هلاکت انسان ها را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهى از منكر، نشانه پيوستگى مؤمنان به يكديگر و جلوه گر اوج همبستگى جامعه اسلامى است، می افزاید: امر به معروف و نهى از منكر، تکمیل کننده فريضه ‏هايى چون نماز و زكات است و غالباً در قرآن در كنار هم آمده اند كه نشان‏دهنده بعد اجتماعى و عملى دين مبين اسلام است.

* امر به معروف و نهی از منکر برتر از جهاد در راه خدا!

یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند لازم است که حلال و حرام را به درستی تشخیص دهد و خود را از آنچه به مردم امر و نهی می کند فارغ کرده  و خیرخواه مردم و همراه با مردم باشد، می گوید: آمر به معروف باید با الطاف و بیان نرم خویش مردم را دعوت کند و با تفاوت میزان حوصله آنها آشنا باشد، مکر شیطان را بشناسد و در برابر آنچه می بیند شکیبا باشد، با مردم مقابله به مثل نکند و از آنان شکوه ننماید.

اسماء قاسمی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر این قدر مهم و ظریفه که گاهی دو امام(ع) دست در دست هم داده اند تا وضوی نادرست پیرمردی را غیرمستقیم و به نحو شایسته ای اصلاح کنند، اظهار می دارد: حضرت علی(ع) می فرمایند« همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست » بنا بر این می توان دریافت که امر به معروف و نهی از منکر از جهاد در راه خدا برتر و والاتر است.

وی با بیان اینکه ماه رمضان فرصت مناسبي براي احياي فريضه امر به معروف و نهي از منکر است، یادآور می شود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است و بایستی بعنوان یک فرهنگ ساری و جاری در جامعه اسلامی نهادینه شود.

* امر به معروف و نهی از منکر باید ارشادی و تدریجی باشد!

هم استانی دیگری که خود را دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی معرفی می کند، در باره ضرورت امر به معروف و نهی از منکر می گوید: هدف اصلی و اساسي در امر به معروف و نهي از منكر باید تحقق یافتن معروف و زدودن منكر باشد و بایستی کاملاً محترمانه و بدور از هرگونه خودنمایی، مچ گیری و هوچی گری صورت پذیرد.

اکبر جهانگیری با بیان اینکه ما نباید با برخوردهای منفعلانه و درگیرانه، اصل این فریضه مهم و تأثیرگذار الهی را زیر سؤال ببریم، خاطرنشان می سازد: اولين و مؤثرترين شيوه در امر به معروف و نهي از منكر تبليغ عملي و دومين اصلي كه در اجرای صحیح آن تأثير بسزایی دارد، احترام به شخصيت افراد است.

وی با اشاره به اینکه ما نباید انتظار داشته باشیم كساني كه در گرداب منكرات غوطه ور شده اند يك دفعه آنها را از گرداب در آوريم و از آنان  يك شبه مسلمان ايده آل بسازيم، تصریح می کند:  تربيت امري تدريجي است و فضائل و رذائل هيچ‌كدام يك مرتبه در جان و وجود انسان‌ها به وجود نمي آيند که فوراً هم زدوده شوند.

* همدلی و همزبانی برای احیاء این فریضه عظیم الهی!

یکی دیگر از همشهریان با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال« دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی »، بیان می دارد: اگر همه مردم بعنوان ناظران حقیقی مدیران و دستگاههای اجرایی، عیوب، نقائص و کاستی ها را از سر دلسوزی و صرفاً برای پیشگیری از بروز و ظهور برخی تخلفات، گوشزد نمایند، حتماً بسیاری از معضلات و مشکلات ملت و دولت حل خواهد شد.

زینب باقری با تأکید بر اینکه همدلی از همزبانی بهتر است و سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند، یادآور می شود: اعتماد دولت و ملت به همدیگر و مودت ها و دوستی ها بایستی قلبی و عمیق باشد تا در راه سعادت و رستگاری یکدیگر به درستی گام بردارند.

وی با بیان اینکه دولت و ملت با همدلی، همزبانی، اتحاد و یکپاچگی می توانند ریشه بسیاری از اختلافات و مشکلات داخلی و خارجی را بخشکانند، خاطرنشان می سازد: هر دولت و ملتی که خود را بی نیاز از امر به معروف و نهی از منکر بداند، به هلاکت و فلاکت خواهد رسید.

*- پند و تشویق بهتر  از زدن و بستن!

شهروند دیگری که خود را کارمند معرفی می کند، با بیان اینکه متأسفانه ما امروزه در اجراي اين فریضه خوب الهی و سعادت آفرین، فقط به« پند و بند! » توجه داريم یعنی اول پند مي‌دهيم و اگر اثر نكرد، به زدن و بستن متوسل مي‌شويم، اظهار می دارد: شكي نيست كه نصيحت و اعمال زور دو وسيله براي اجراي امر به معروف و نهی از منکر هستند اما وسيله‌هایي منحصر به فرد نيستند و مي‌توان از راه حل‌هاي ديگر مانند تشويق، ترغیب، رفتار علمی و عملی براي رفع تدريجي عيوب و مشكلات اجتماعي كه تأثير بيشتري هم دارند، بهره برد.

سعید جاسمی با اشاره به اینکه در اخبار و روايات سه مرحله« قلب، زبان و دست » براي امر و نهي‌ ذكر شده است، می افزاید: براساس روایات وارده، نهی از منکر مراتبی دارد که نخستین مرتبه آن انکار به دل است؛ به این معنا که مرتکب را در دل به سبب ارتکاب گناه، دشمن بدارد و آن فقط مشروط است به آگاهی نهی کننده و اصرار نهی شده، سپس به اظهار ناراحتی که اگر ترک کرد کفایت می کند، اگر نه از او اعراض و دوری کند و اگر نشد با زبان موعظه و مدارا و به ترتیبی آسان گیرانه او را باز بدارد و اگر بازداشتن با دل و نظایر آن ممکن نگردد باز همان کار را بکند و اگر نیاز به زور و ضرب و جرح باشد، خود داری از آن بهتر است.

امید است اجراء و احیاء این فریضه مهم و مایه آسایش و آرامش مردم و حکومت ها به درستی در جامعه نهادینه و به فرهنگ و باور قلبی مردم تبدیل شود و همگان در برابر هم احساس مسؤلیت کنند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.