یکی از برتری‌های اطلاع رسانی خراسان رضوي بر سایر استانها نشر چند روزنامه بزرگ استانی و عمومی پرشمارگان در این استان است که افزون بر خراسان رضوي،

تلاش تحسین برانگیز برای امنیت پایتخت معنوی ایران

 شمالی و جنوبی، سایر استانهای مجاور را هم پوشش می‌دهند و در سراسر کشور نیز منتشر می‌شوند و در بسیاری از موارد من خواندن آنها را به جراید تهران ترجیح می‌دهم، زیرا بدون اغراق نارسایی‌ها و مشکلات استانهای شرقی و سایر استانها را منعکس می‌کنند.

خراسان رضوي به دلیل وجود مضجع مطهر و متبرک امام هشتم(ع) نباید استانی جرم خیز باشد. پیشترها نیز موارد ارتکاب جرم در این استان به مراتب از سایر استانها کمتر بود. ولی متأسفانه با افزایش جمعیت و رفت و آمد میلیونها تن در طول سال و مسایل ناشی از افزایش بیکاری‌ها و تعطیلی بسیاری از مؤسسات تولیدی، این استان نیز جرم‌خیز شده است و گاهی با شگفتی، موارد باور نکردنی از جنایت و جرم و کلاهبرداری و زورگیری و چاقوکشی و خفت‌گیری و بانک زنی در مشهد مشاهده می‌شود و نیروی انتظامی و آگاهی استان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند که علت وجودی آنها را در جاهای دیگر باید جست. مثلاً حضور چند صد هزار نفری اتباع بیگانه و مردم مهاجر کشور همسایه، قرار داشتن خط عبور قاچاقچیان موادمخدر از استانهای شرقی، همسایگی با افغانستان که اوضاع امنیتی آن چندان مطلوب نیست.

با این همه، پلیس و پلیس آگاهی خراسان رضوي وظایف خود را بخوبی انجام می‌دهد و نمونه آن دستگیری سارق سه بانک در مدت کوتاه بود و پس از آن نیز با موظف شدن بانکهای مشهد به اتخاذ تدابیر امنیتی و حتی استفاده از مأموران مسلح انتظامی در برخی بانکها، بخش قابل توجهی از نگرانی‌های مردم مشهد برطرف شد و مدیران بانکها نیز دانستند باید از همکاری با پلیس بهره‌مند شوند و راهزنان حرفه‌ای و حتی دزدان تنبل بی‌مصرف مفتخوار آسان خواه را با به کار نبستن تدابیر امنیتی تشویق به سرقت مسلحانه (و حتی غیرمسلحانه با اسلحه قلابی و گاهی قراضه و خالی از گلوله) از بانکها نکنند.  پیشتر همه بانکهای ایران به تقلید از آنچه بانک شاهی انگلیس در ایران برای افزایش ضریب امنیت انجام داده بود موظف بودند درهای گردان در ورودی و خروجی سالن‌های هر بانک نصب کنند. این درهای گردان، خروج سریع سارق را غیرممکن می‌ساخت و اگر سارقی در جهت فرار به طرف خروجی می‌رفت تا از در گردان بگذرد، ثانیه‌هایی به طول می‌کشید و مأموران و کارکنان می‌توانستند او را دستگیر کنند.

سالها پیش یک نویسنده صاحب تجربه پیشنهاد کرده بود شهر مقدس مشهد به دو قسمت حرم و حریم آن و دوم شهر عمومی تقسیم شود. مانند آنچه در واتیکان در وسعت چهار مایل مربع شاهد هستیم.

پیشنهاد مرحوم دکتر تفضلی که خود مشهدی و تجربه‌های فراوان داشت این بود که در حریم مقدس حرم نباید هیچ جرمی روی دهد. کسانی که وارد آن محوطه می‌شوند باید از گذرگاه‌هایی بگذرند و ورود دستفروش و بیکاره‌گر ممنوع باشد. مشهد شهری با حدود چهار میلیون جمعیت ثابت است و دولت باید برای حفظ امنیت شرافت آمیز این شهر مقدس بودجه و نیروی انسانی لازم را در اختیار نیروی انتظامی بگذارد. شنیده‌ام در حریم حرم نیز کارآگاهان مرد و زن حضور دارند که بر هر گونه موارد مشکوک نظارت می‌کنند. حرمت شهر مقدس مشهد باید از سوی اهل منبر و سخنگویان مذهبی و علما یادآوری شود و ارتکاب گناه در این شهر آن قدر تقبیح گردد که افراد شرور از آن بهراسند.

آگاهی مشهد بسیار  حرفه‌ای کار می‌کند و روزی نیست که فتنه و فساد اخلاقی و مالی و جنایت و تجاوزی را کشف نکند. کارآگاهان مشهد تبحر و لیاقت خاصی در کشف جنایات و جرایم دارند و من شنیده‌ام رئیس آگاهی در اعلامیه‌هایی که بر دیوار راهروهای آگاهی و در مدخل آن نصب شده از هر کس که مشکلی در آگاهی دارد و تصور می‌کند به کار او خوب رسیدگی نشده درخواست کرده، به دفتر او مراجعه کند. من براساس گزارشهایی که در صفحات حوادث جراید مشهد به چاپ می‌رسد احساس می‌کنم کارآگاهان مشهد با وجود میزان بسیار بالای جرایم و جنایات، از جان و دل می‌کوشند به هموطنان خود خدمت کنند. ممکن است کاستی‌هایی در امور جاری آگاهی مشهد به چشم بخورد که امیدواریم با توجه دقیق سرهنگ بیدمشکی رئیس آگاهی این شهر، موارد جزیی هم رفع شود و روزی برسد که همه شهروندان و زائران با دل آسوده و خوش در این شهر که پایتخت معنوی ایران است به کار و زیارت سرگرم و خشنود باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.