قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: در سال ۱۳۱۴ و پس از دستور متحد الشکل شدن لباس ها و پس از آغاز زمزمه کشف حجاب، آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی برای اعتراض به تصمیمات رضا شاه به تهران رفت ولی به دستور او بازداشت شد و در پی آن جو تمام ایران و به ویژه مشهد متشنج شد.

نوشِ جانش که فرار کرد؛ می‎ایستاد آنجا سرش را می‎بریدند؟

به گزارش قدس انلاین، مردم در مشهد در اعتراض به این عمل، به رهبری شیخ محمد تقی بهلول در مسجد گوهرشاد و صحن حرم مطهر حرم امام رضا (عَلیه السَلام) تجمع کردند که پس از چند زد و خورد کوچک با مأمورین، نهایتاً در سحر 21 تیر مورد هجوم گسترده نیروهای نظامی قرار گرفته و تعداد بسیاری از آنها شهید شدند. اما بی شک یکی از اساسی ترین محرکین این حرکت محمد تقی بهلول بود که با شجاعتی بی نظیر به رهبری مردم می پرداخت. بهلول که در اعلامیه دولت از وی به عنوان غائله ساز گوهرشاد یاد شده بود، توانست بعد از شروع درگیری، از مهلکه بگریزد و با کمک چند تن از طرفداران خود به افغانستان بگریزد و از تیررس ماموران دولتی در امان ماند.

استاد احمد مهر مشهدی (افخمی) در گفت و گو با خبرنگار قدس انلاین درباره ی این روحانی شجاع بیان داشت: من در روزنامه‏ ها خواندم که بهلول نامی چه کارها کرده است. البته آن زمان مردم باورهای خاص خود را داشتند. چنانکه بعد از اینکه قضیه مسجد گوهرشاد تمام شد برای بهلول می گفتند: «دیدید به واسطه بهلول چه خونریزی‎ای راه افتاد؟» متاسفانه سواد مردم آن روزگار همین‎قدر بود.

وی افزود: عامه مردم بهلول را مقصر می‎دانستند. این حرفی بود که می‎زدند و می‎گفتند: «اینجور مردم را به کشتن داد خودش هم فرار کرد». این برداشت عامه مردم بود که بی‎اطلاع بودند. امّا بعدها معلوم شد که او واقعاً چه کار مهمی انجام داده است.

استاد احمد مهر مشهدی گفت: پس از واقعه گوهرشاد من حتی با بهلول همسفر بودم. من یک دفعه در کارهای قرآنی‎ام در آبادان که از طرف ارتش دعوت شده بودم و بهلول هم حضور داشت. چهره اش را که من دیدم از آن خاکسارهای درجه یک بود. از لحاظ تقوا و منش و عبادت یکتا بود. حافظ قرآن بود. اما بگویم که بهلول خیلی شجاع بود.

وی افزود: بهلول جرأت رفتن منبر، در مقابل آن توپ‎هایی که از آن بالا گذاشته بودند به مردم بزنند را داشت و کار خودش را کرد. مگر مشهد ما آنجا کم معمم، مبلغ در مسجد گوهرشاد داشت؟ چطور شد که او رفت دفاع کند از کشف حجاب؟ پس ببینید او چقدر جرأت داشته است. حالا فرار کرد، نوش جانش! می‎ایستاد آنجا سرش را می‎بریدند؟

وی در ادامه ضمن تاثیر حرکت بهلول بر جامعه ایران اظهار داشت: خدا شاهد است والله قسم می‎خورم خواهر من زمانی که من 14 ساله بودم و رسم شده بود جوراب را یک کم پا نما بپوشند، روزی آمدم خانه و دیدم ایشان یک جفت جوراب از این مدل خریده است. یک ساعت نگذشته بود که آن ها را برداشتم جلوی خودش یک کبریت زدم زیرش و آتشش زدم. اینها بود اثرات کاری که آقای بهلول کرد. یعنی تعصب مردم را نسبت به مسائل مذهبی و قضیه حجاب چند برابر کرد و خون‎هایی که آنجا ریخته شد اثرش همین بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.