پروین محمدی - دنیا، دنیای کوچکی است، اما آدم‌‌های بزرگی دارد، آدم‌‌هایی با قلب مهربان و دستانی پرسخاوت. ...

سفره افطاری با طعم مهربانی

 آدم‌‌هایی‌که به‌جای انداختن سفره‌‌های رنگارنگ برای اقشار مرفّه که هزینه آن به اندازه چند ماه حقوق یک کارمند یا یک کارگر است، سفر‌ه‌ای پهن می‌کنند به‌وسعت دل‌‌های مهربانشان تا از برکات آن سفره، نیازمندان هم بهره ببرند. آدم‌‌هایی‌که نمی‌توانند رنج کودکان بیمار را تحمل کنند و به فکر تأمین هزینه‌‌های درمانی آن‌‌ها هستند. آدم‌‌هایی‌که می‌دانند این فرشته‌‌های معصوم، تنها گناهشان داشتن والدین تهیدست و بی‌بضاعت است.

آدم‌‌هایی‌که نمی‌توانند اشک این گل‌‌های پژمرده را ببینند و از کنارشان بی‌تفاوت بگذرند و... و آدم‌‌هایی‌که آنچه دارند با نیازمندان تقسیم می‌کنند تا غم و اندوهِ «نداری» را از دل آن‌‌ها بزدانید و لبخند را بر روی لبشان بنشانند. آدم‌‌هایی‌که خداوند آن‌‌ها را دوست دارد و در مسیر خدمت به نیازمندان قرارشان می‌دهد، آدم‌‌هایی‌که....

گروه «راه سلامتی» از آن دسته آدم‌‌ها هستند که به تأمین مخارج درمانی کودکان تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، دیالیزی، بیماری‌‌های خاص و بیماری‌های نادر، دوقلو‌های به‌هم‌چسبیده و... کمک می‌کنند تا سلامتی را به آن‌ها و آرامش را به خانواده‌‌هایشان هدیه دهند.

امسال گروه «راه سلامتی» سفره افطار خود را برای کمک به این کودکان پهن کرد؛ سفر‌ه‌ای که بیش از هزارنفر از خانم‌های خیّر و چندتن از بانوان پزشک متخصص و فوق‌تخصص و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنار آن نشستند تا با همکاری و مشارکت یکدیگر، بخشی از هزینه‌‌های درمانی کودکان بیمار و تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی اطفال را تأمین کنند.

**به نازنین‌زهرا و نازنین‌فاطمه کمک کنید

در این مراسم دکتر مرجان جودی فوق‌تخصص جراحی اطفال و سرپرست تیم جراحی دوقلو‌های به‌هم‌چسبیده طی سخنانی درخصوص اهمیّت مشارکت‌‌های مردمی در درمان کودکان بیمار نیازمند و ایجاد مراکز درمانی اطفال، گفت: با اینکه در روز‌های اخیر توانستیم با توکل به خدا و عنایت امام هشتم(ع) یکی از اعمال جراحی بسیار سخت و نادر در دنیا را در مشهد و بیمارستان دکتر شیخ انجام دهیم و تمام مخارج بیمارستان و اعمال جراحی دوقلو‌های به‌هم‌چسبیده را دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخت کرده، اما کار این بچه‌‌ها تمام نشده و از این به بعد هزینه مراقبت‌‌ها و نگهداری دوقلو‌ها بسیار سنگین است. چون یکی از نازنین‌‌ها از بیمارستان ترخیص شده و یکی از دوقلو‌ها هنوز در بیمارستان است که به‌خاطر گران‌قیمت بودن پانسمان‌‌ها با کمک پزشکان تیم جراحی، هزینه درمان را تأمین می‌کنیم، ولی مادر دوقلو‌ها که باید به بیمارستان بیاید، حتی هزینه ایاب و ذ‌هاب را نیز ندارد. پدر دوقلو‌ها جوان کارگری است که در روستایی در شمال در یک کارخانه نگهبانی می‌کند و مادر هم باید علاوه بر دوقلو‌ها از کودک دیگرش هم مراقبت کند. اگر خودمان را جای این خانواده بگذاریم، چه حسی خواهیم داشت؟

دکتر جودی با بیان این مطلب که این خانواده برای نگهداری از دوقلو‌هایی که از ناحیه شکم به‌هم چسبیده بودند و کبد و طحال و صفرا و... مشترک داشتند و حالا بعد از این عمل جراحی شگفت‌انگیز، دو نوزاد سالم طبیعی هستند که نیاز به کمک‌‌های فراوان دارند، تصریح کرد: به شکرانه آنچه داریم و توانایی‌‌هایی که چه به لحاظ مالی و... خداوند به ما داده، موظفیم به هم‌نوع نیازمندمان کمک کنیم و چه فرصتی بهتر از ماه «رمضان» که ماه رحمت و برکت است و ما می‌توانیم با کمک کردن به این خانواده و بیماران مشابه، ثواب بزرگی برای خود ذخیره کنیم.

وی یادآور شد: مادر، برای تغذیه دوقلو‌های از هم جداشده، شیر کافی ندارد و برای تأمین هزینه شیرخشک هم توان مالی ندارد. از این‌رو نیاز مبرمی به کمک‌های مردم خیّر دارد.

 این فوق‌متخصص جراحی اطفال با اشاره به امکانات درمانی بسیار پیشرفته و اعضاء هیأت‌علمی و متخصّصانی که در ایران و در دانشگاه مشهد وجود دارد خاطرنشان کرد: افراد خیّری‌که تمکّن مالی کافی دارند باید به کمک دولت و این خانواده‌‌های نیازمند بیایند و راضی نشوند کودکی به‌خاطر فقر و تنگدستیِ خانواده خود با بیماری‌‌هایی مثل سرطان، دیالیز و... دست و پنجه نرم کند و درنهایت چشم از جهان فروببندد. حیف است که به‌خاطر کمبود مسایل مالی از دنیا عقب بمانیم و کودکان بیگناه ما از درمان‌های لازم محروم شوند.

*کمک به نیازمندان ثواب روزه را چندبرابر می‌کند

دکتر شادی حقیقی؛ متخصص زنان و زایمان که در طول دوران بارداری، مادر نازنین‌زهرا و نازنین‌فاطمه را زیرنظر داشته و مراقبت‌‌های دوران حاملگی را برای مادرِ دوقلو‌های به‌هم‌چسبیده انجام داده نیز در این مراسم خطاب به بانوان خیّر گفت: ما با توکل به خدا توانستیم یک کار غیرممکن را به ممکن تبدیل کنیم و دوقلو‌های به‌هم چسبیده را از دوران جنینی تا امروز که 45 روزه هستند، سالم و زنده نگه داریم، درحالی‌که همه معتقد بودند زحمات ما بی‌فایده است و این بچه‌‌ها زنده نمی‌مانند. اما تیم پزشکان بیمارستان دکتر شیخ و سایر متخصصان مرتبط با این گروه توانستند این بچه‌‌ها را که موهبت‌‌های الهی و معجزه خداوند هستند، زنده و سالم نگه دارند. بنابراین ادامه حیات و زندگی این دو نوزاد معصوم به همت شما نیکوکاران بستگی دارد. زیر این بچه‌‌ها نیاز به مراقبت دارند و خانواده آن‌ها هم نیاز به کمک خیّرین دارند.

وی ادامه داد: پس آنچه شرط بلاغ است من با شما می‌گویم. آیا راضی می‌شوید نوزادانی‌که با این‌همه زحمت، این‌همه رنج و مرارت مادر، این‌همه تلاش یک‌تیم بزرگ متخصص (زنان، اطفال، جراحی، رادیولوژی، ان آی- سی- یو، زسینگ و...) و این هزینه سنگین برای جراحی و مراقبت‌‌های ویژه، تا این لحظه به لطف خدا صحیح و سالم‌اند، بیمار شوند یا زنده نمانند؟ آیا نوزادانی که در بدو تولد با تیغ و قیچی و سوزن و... برای زنده ماندن جنگید‌ه‌اند و سالم از صحنه نبرد بیرون آمد‌ه‌اند، حق زنده‌ماندن ندارند؟ و...

آیا کودکان دیگری که دیالیز می‌شوند، بچه‌‌هایی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، اطفالی که محکوم به ماندن پشت میله‌‌های تخت‌‌های بیمارستانی هستند و غنچه‌‌هایی که هنوز باز نشده، پژمرده می‌شوند و... دل مهربان شما را به درد نمی‌آورند؟ اگر خود را به‌جای خانواده‌‌های تهیدست بگذاریم که برای درمان کودکان دلبندشان دستمایه‌ای ندارند، قطعاً به شکرانه آنچه خداوند اعم از سلامتی، مال، ثروت، قدرت، امکانات و...  به ما عطا کرده، کمی از داشته‌‌هایمان را با آن‌ها تقسیم می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خانواد‌ه‌ای به‌خاطر فقر و تنگدستی از پس مخارج خورد و خوراک و درمان کودک بیمارش برنیاید و پیش خود و دلبندش سرافکنده باشد.

دکتر حقیقی یادآور شد: روزه‌گرفتن در ماه رمضان یک فریضه الهی است تا ما مسلمانان مزه گرسنگی را بچشیم و غم و اندوه تهیدستان را با تمام وجود احساس کنیم و همراه با روزه‌داری به مستمندان و نیازمندان کمک کنیم. اما اگر علاوه بر انجام این فریضه الهی بخواهیم ثوابی هم برای خود ذخیره کنیم، باید بیشتر به فکر کمک به همنوعان‌مان باشیم.

وی کودکان بیمار را معصوم‌ترین مخلوقات خداوند دانست و تصریح کرد: کودکان بیمار زبانی جز گریه ندارند و به‌جای بازی و جست‌وخیز در کوچه و خیابان و پارک و حیاط خانه‌شان، محکوم به بستریشدن در بیمارستان هستند و این ماییم که با کمک‌کردن به تأمین دارو، مخارج درمانی، تجهیزات بیمارستانی و... می‌توانیم درد و رنج آن‌ها را کاهش دهیم و لبخند را برای لحظاتی هرچند کوتاه روی لب‌هایشان بنشانیم.

* گروه «راه سلامتی» کاری بزرگ انجام داده است

دکتر ذبیحیان فوق‌تخصص جراحی مغز و اعصاب و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و تیم جراحی دوقلو‌های به‌هم چسبیده نیز در ادامه با بیان این مطلب که پزشکان وظیفه خود را انجام می‌دهند و در قبال آن، حقوق دریافت می‌کنند، افزود: ما برحسب وظیفه و تحت هر شرایطی باید کار خود را انجام دهیم، چون در قِبال آن، حقوق دریافت می‌کنیم. ولی اقدام گروه «راه سلامتی» برای کمک به کودکان بیمار، کار بسیار بزرگی است که جای تقدیر و تحسین دارد، به‌خصوص اینکه با کمک به تأمین هزینه‌‌های بسیار سنگین درمان بیماری‌های خاص و نادر به آرامش خانواده‌‌های نیازمند نیز کمک شایانی می‌کنند؛ زیرا اگر کمک‌‌های مالی خیّرین نباشد، دولت به تنهایی قادر به تأمین مخارج این بیماران نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه‌‌های بیمارستانی را دولت می‌پردازد، اضافه کرد: سایر هزینه‌‌های جنبی و غیربستری نیز بسیار سنگین است و از عهده خانواده‌‌های نیازمند برنمی‌آید. بنابراین برای درمان این بیماران کوچک و بی‌گناه، نیاز مبرمی به همکاری و مشارکت مردم خیّر می‌باشد.

دکتر ذبیحیان، موفقیّت در جداکردن دوقلو‌های به‌هم چسبیده را نوعی معجزه دانست و یادآور شد: آنچه توسط تیم جراحی بیمارستان دکتر شیخ انجام شد، واقعاً یک معجزه است و برای حفظ این لطف خداوند، همه ما مسئولیم و باید به کمک هم در جهت سلامت کودکانِ این مرزوبوم گام برداریم تا آینده درخشانی در پیش رو داشته باشیم و چه‌فرصتی بهتر از ماه رمضان که ماه رحمت و برکت است.

وی از گروه «راه سلامتی» که برای ارتقاء سلامت کودکان تلاش می‌کنند، تقدیر کرد و گفت: خداوند دست‌های بخشنده و سخاوتمند را هیچ‌گاه خالی نمی‌گذارد، پس بیاییم همه در کنار هم برای نجات کودکان بیمار تلاش کنیم و با کمک‌های هرچند ناچیز، موجبات خوشحالی خانواده‌‌های نیازمند را فراهم سازیم و این فرصت مغتنمِ ماه رمضان را از دست ندهیم.

 گفتنی است در این مراسم پس از اقامه نماز و صرف افطار، کمک‌های مردمی جمعآوری شد تا برای درمان کودکان بیمار نیازمند و خرید تجهیزات مورد نیاز آن‌ها هزینه گردد.

بد نیست بدانید «گروه راه سلامتی» با عمری کوتاه‌تر از سه‌سال، تاکنون توانسته با همکاری اعضاء خود که از بانوان 12 ساله تا 80 ساله هستند، در گروه‌‌های مشارکت‌‌های مردمی بیمارستان‌های دکتر شیخ، قائم(عج)، بیمارستان اکبر، ابن‌سینا و امام‌رضا(ع) همکاری کرده و بخشی از هزینه‌‌های درمانی بیماران نیازمند و تجهیزات موردنیاز بخش‌های اطفال را تأمین نماید.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.