قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با حمایت‌ها و مشارکت‌های مردمی از این سازمان، اظهار کرد: رقم مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور از لحاظ مالی حدودا ۲.۵ برابر بودجه رسمی این سازمان است که این رقم قابل توجهی است که تمامی آن نیز شامل حمایت‌های مادی و مالی نبوده بلکه بخش عمده‌ای از آن نیز به صورت معنوی صورت می گیرد.

نحوه هزینه‌کرد وجوهات زکات و فطریه در بهزیستی

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم شهسواری در گفت‌وگو با ایسنا،در ارتباط با مشارکت‌های مردمی این سازمان، افزود: در حال حاضر بخشی از وظایف سازمان بهزیستی کشور که شامل حمایت‌گری و تولیت جامعه هدف خود است ؛توسط مشارکت‌های مردمی و به صورت معنوی مانند راه‌اندازی مراکز نگهداری و ... انجام می‌شود.

بیش از 17 هزار پایگاه بهزیستی آماده دریافت زکات و فطریه

وی در خصوص "زکات و فطریه" نیز اظهار کرد: بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و همچنین کلیه مراجع تقلید، سازمان بهزیستی کشور امسال نیز همانند سال‌های گذشته در جمع‌آوری و توزیع زکات و فطریه دارای نمایندگی است.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور افزود: این سازمان امسال نیز همانند سال گذشته دارای بیش از 17 هزار پایگاه است که شامل مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، اداره‌کل شهرستان‌های بهزیستی و همچنین کلیه مصلی‌های کشور و پایگاه‌هایی که در زمینه جمع‌آوری زکات، فطریه و کفارات در سراسر کشور اقدام می‌کنند،می شود و در جهت جمع‌آوری این وجوهات فعالیت خواهد کرد.

وی در خصوص محورهای هزینه‌کرد وجوهات زکات و فطریه نیز اظهار کرد: اولویت هزینه‌کرد این وجوهات همواره در حوزه‌های مربوط به تامین مواد غذایی و درمان بوده است.

به گفته شهسواری، تمامی وجوهاتی که از طریق زکات و فطریه جمع‌آوری می‌شوند با تاکید بر جامعه هدف سازمان در حوزه های اجتماعی و توان‌بخشی و در جهت حل نیازها و مشکلات آنان هزینه می‌شوند.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با رقم جمع‌آوری شده از محل این وجوهات در سال گذشته نیز اظهار کرد: سال گذشته حدود 13 میلیارد تومان توسط نمازگزاران و روزه‌داران در روز عید فطر تحت عنوان وجوهات فطریه و زکات به سازمان بهزیستی کشور کمک شد که این رقم در مقایسه با سال 92 افزایش 29 درصدی داشت.

وی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل آمادگی و هماهنگی‌های خوب قبلی تقریبا تا پایان روز عید فطر تقسیم و توزیع این وجوهات در میان جامع هدف بهزیستی صورت گرفت و این موضوع در سال جاری نیز از اهداف بهزیستی است.

شهسواری در ارتباط با نحوه دریافت این وجوهات نیز گفت: براساس تاکیدات دینی، وجوهات زکات و فطریه باید به صورت نقدی دریافت و عین آن وجه نقد نیز بدون واریز به حساب‌های بانکی هزینه شود؛ در سازمان بهزیستی کشور نیز علیرغم آنکه تمامی مشارکت‌های مردمی به حساب سازمان واریز و پس از تایید ریاست سازمان و مدیران استان‌ها هزینه می‌شوند، اما زکات و فطریه تنها موردی است که وجه نقد آن به همان صورت پس از دریافت و تشکیل صورت جلسه و بدون واریز به حساب‌های دولتی به طور مستقیم هزینه خواهند شد.

 

وی در پایان ضمن اشاره به دیدار رییس‌جمهور با ایتام و مسئولان بهزیستی در چند شب گذشته، اظهار کرد: این دیدار شخصی رییس‌جمهور با ایتام و مسئولین بهزیستی نشان دهنده آن است که علاوه بر حضور پرشکوه مردم در کنار جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور، مسئولین نیز نسبت به معلولین، آسیب‌دیدگان، محرومین و ایتام توجه داشته و با علاقه و رغبت در این زمینه فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.