گروه میهن - ایلام-  غلامرضا محمدمرادی -  همه ما تاكنون در باره ارزش، اهميت و قداست «آب» زياد گفته و شنيده و ديده‌ايم، ...

 پرداخت«آب بها»؛ مهمترین بهانه هدر دادن مایه حیات!

 اما آيا تاکنون براي صرفه‌جويي در مصرف اين مايه حيات و نجات آن، اندكي انديشيده و قدمي برداشته‌ايم؟ مصرف بي‌رويه، شست‌و‌شوهاي غيرضروری، بي‌تفاوت بودن به خرابي و فرسودگي شبكه‌ها، اتصالات و شيرآلات، نهادينه نشدن فريضه مهم امر به معروف و نهي از منكر در جامعه، استفاده از آب شرب در مصارف غيرشرب و...، از جمله عوامل تأسفباري است كه در راستای رفع این معضلات اراده‌ای دیده نمی‌شود.خشكسالي‌هاي پي در پي، كاهش نزولات آسماني، تغيير اقليم، بروز و ظهور پديده نفسگير گرد و خاك و...، سراسر كشور بويژه استان ايلام را با بحران و چالش جدي «آب» روبه رو ساخته است.

 

  همدلي و همزباني براي نجات آب!

يكي از شهروندان ايلامي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه «آب» هم اكنون در اقيانوس بي‌تدبيري ما دست و پا مي‌زند و همه مردم و مسؤولان بايد با همدلي و همزباني و با اتحاد و همبستگي براي نجات آن چاره انديشي كنند، اظهار مي‌دارد: همه ما در برابر اين سرمايه عظيم و تجديدناپذير و بدون جايگزين، مسؤوليت داريم و بايد با حساسيت و ظرافت كامل از هدررفت آن جلوگيري كنيم.

احمد كرمي با اشاره به اينكه هميشه در رسانه‌ها درباره بحران آب و ضرورت صرفه‌جويي، تأكيد مي‌شود اما برخي مردم نه تنها اندك توجهي نمي‌كنند، بلكه بر مصرف بي‌رويه خود اصرار دارند، مي‌افزايد: «آب» ميراث گذشتگان و امانت گرانبهاي آيندگان است و ما نبايد به آن خيانت كنيم، زیرا در برابر هر قطره آن بايد در دنيا و آخرت پاسخگو باشيم.

شهروند ديگري كه خود را كارمند يكي از نهادهای دولتي معرفي مي‌كند، می‌گوید: متأسفانه مهمترین دلیل هدر دادن آب بین برخی مردم پرداخت بهاي آب است که این موضوع سبب شده کسی نتواند به این افراد اعتراض کند.

صادق یارمحمدی تصريح مي‌كند: متأسفانه مردم هشدارها را جدي نمي‌گيرند و هر روز با آب شربي كه براي تأمين آن هزينه‌هاي هنگفتي صرف شده است، به شست و شوي خودرو، حياط منازل و ادارات، كوچه و خيابان مبادرت مي‌ورزند.

 

 كاهش شديد منابع زيرزميني آب!

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان ايلام در گفت و گو با خبرنگار ما با تأكيد بر اينكه مصوبه سال 85 مجلس شوراي اسلامي مبني بر حمايت از كشاورزان و برداشت بي‌رويه آب به صورت رايگان، موجب نابودي و كاهش شديد آبهاي زيرزميني شده است، مي‌گويد: 90 درصد منابع آبي در امور كشاورزي مصرف مي‌شود و متأسفانه بيشتر آبها نيز به علت نبود تدبير و نظارت لازم، هدر مي‌رود.

مهندس ذوالفقار مهدي‌زاده با بيان اينكه بارندگي در استان ايلام نسبت به بلندمدت 30 درصد و نسبت به سال آبي قبل آن 40 درصد كاهش داشته است، اظهار مي‌دارد: امسال به علت كاهش شديد آبهاي سطحي در استان، هيچ گونه كشت تابستانه اي در مهران و دهلران صورت نگرفته است.

وي با اشاره به اينكه ذخيره كنوني سد ايلام 44 ميليون مترمكعب است كه نسبت به سال گذشته 18 ميليون مترمكعب كاهش يافته، خاطرنشان می‌کند: مردم و رسانه‌ها مي‌توانند زمينه را براي صرفه‌جويي و توزيع عادلانه آب فراهم كنند.

 

  ميانگين مصرف آب در ايلام

مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان ايلام نيز در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه ذخایر و منابع آبي استان با كاهش جدي روبه رو شده‌اند و تنها راه حل عبور از بحران آب، صرفه‌جويي است، مي‌گويد: متوسط سرانه مصرف آب در كشور 150 ليتر است.

داراب بیرنوندی یادآور مي‌شود: متأسفانه ميانگين مصرف آب در ايلام نزديك به دو برابر ميانگين كشوري است و هنوز استفاده بهينه از اين مايه حياتي در استان فرهنگ سازي و نهادينه نشده است.

 

  بحران آب؛ چالش فراروي عشاير ايلام!

مديركل امور عشايري استان ايلام هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما  مي‌گويد: يكي از مشكلات اصلي و فراروي عشاير استان كمبود آب است و هم اكنون از طريق 30 دستگاه تانكر به 9 هزار و 736 خانوار عشايري با جمعيتي حدود 60 هزار نفر به صورت سيار آبرساني مي‌شود.

علی سلیمی اظهار مي‌دارد: حيات و تداوم فعاليت عشاير به آب و علوفه وابسته است و اگر وضعيت همين گونه پيش برود، بی‌تردید به 60 درصد اقتصاد عشاير آسیب جدي وارد خواهد شد.

 

 چالش جدي كم آبي در روستاها

مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان ايلام هم در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه بحران آب فراگير است و روستاهاي استان را نيز درنورديده است، اظهار مي‌دارد: بيشتر چشمه ها و منابع آبي روستاهاي استان خشكيده و متأسفانه مردم با كم آبي شديد و چالش جدي آب روبه‌رو شده اند.

نورا... تيموري، با اشاره به اينكه سال گذشته به 91 روستاي استان به صورت سيار آبرساني شده و با بازسازي و بهسازي منابع آبي، اين شمار امسال به 64 روستا رسيده است، بيان مي‌دارد: بودجه امسال اين شركت به 250 ميليارد ريال يعني 5 برابر سال گذشته افزايش يافته است كه اميدواريم بتوانيم خدمات بيشتر و بهتري به روستاهاي استان ارایه نمایيم.

وي هزينه آبرساني سيار به روستاها را در سال گذشته 35 ميليارد ريال عنوان مي‌كند.

امید است همه ما قدردان این نعمت بزرگ الهی باشيم و با احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مصرف درست و اصولی این ماده مهم حیاتی را در جامعه نهادینه کنيم تا اسراف و تبذیر بی‌رویه آب به حداقل برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.