گروه جامعه- محبوبه علی پور: زن چشم می‌دوزد به رسانه ملی که تبلیغ از«لاک جیغ تا خدا» را پخش می‌کند.  ...

 مانتو هایی که جیغ بنفش می کشد

در شبکه دیگر، بانوی کارشناس مذهبی قرار است در 10 دقیقه معضلات بدحجابی  را بررسی کند. زن برای خرید مانتو به خیابان می‌رود. میان این همه رنگها و مدهای جیغ، سرگردان  است.  زن به نمایشگاه عفاف و حجاب می‌رود، جایی که شاید خدا  را پیدا کند اما دلگیر می‌شود. بعضی‌ها اینجا خدا را معامله می‌کنند با چادرهای «بخت گشا» و ... این روزها زن بودن خیلی سخت است، بخصوص اگر بخواهی  صمیمانه به خدا نزدیک شوی...

 

 دیندارها به میدان بیایند 

همزمانی روز عفاف و حجاب را با شبهای قدر می‌توان به فال نیک گرفت، برای آنکه یک بار دیگر می‌توان به وضعیت پوشش، عمیق‌تر نگاه کرد. ما نیز به میان مردم می‌رویم و از خودشان درباره وضعیت حجاب و مسایل مربوط به آن می‌پرسیم. اینکه چرا جامعه دچار بدحجابی است؟

«مهتاب – ن» که خود را کارشناس علوم تربیتی معرفی می‌کند، می‌گوید: بی‌تردید ما تصاویری از بد حجابی را می‌بینیم که  با انگیزه‌های گوناگون انجام می‌شود. من مادری محجبه هستم، اما هیچ‌وقت به اطرافیانم برای  حجاب داشتن اصرار و پافشاری نداشته‌ام. چون در دوره جوانی خودم به دلیل ترس و فشار حجاب را انتخاب نکردم. با آنکه خانواده چندان مذهبی نداشتم، اما افراد متدین اطرافم برایم جذاب و دلنشین بودند و من به دلیل نزدیکی عاطفی و روانی به این افراد، حجاب را انتخاب کردم. اگر بدحجابی هست باید با مهربانی و صداقت، جوانها را جذب  ارزشها کنیم.

 

 آیا حجاب یک مسأله شخصی است؟

برخی می‌گویند حجاب یک مسأله شخصی است . «فرهاد» 33 ساله معتقد است: افراد بر اساس تفکر و جهان بینی، شرایط زندگی خود را تعریف می‌کنند. یکی پایبندی بیشتر به حجاب را ضروری می‌داند، اما یکی دیگر تصور می‌کند چندان ضرورتی برای محجبه بودن نیست. آن قدر مسایل جدی تر در جامعه هست که  نحوه پوشش مردان و زنان اهمیت زیادی ندارد و باید بیشتر توان جامعه را به سمت و سوی این امور جدی کشاند تا مشکلات سریعتر حل شود.

اما آیا این دیدگاه درست است؟ آیا اصلاح حجاب با اصلاح مفاسد اقتصادی و اجتماعی منافاتی دارد؟ و آیا بدحجابی، خود سبب بحران در بسیاری خانواده‌ها و فروپاشی آنها نشده است؟ 

 

 نسلی که گم شد

در یکی از خیابانهای اسم و رسم دار شهر، سراغ رهگذران می‌روم. زنان چندان رغبتی به صحبت ندارند و ترجیح می‌دهند به مغازه‌های رنگارنگ سرک بکشند، اما مردها گویا مسأله حجاب، معضل خودشان است، بنابراین بی تعارف صحبت می‌کنند.

آقای قزوینی که بیش از 5 دهه از عمرش می‌گذرد دلخور از وضعیت پوشش زنان می‌گوید: بدحجابی واقعیت تلخی است که وجود دارد و شاهد آن هستیم. جامعه دارد به سمتی می‌رود که ساماندهی آن دشوار خواهد شد. این درحالی ‌است که حضرت زهرا(س) که الگوی راستین زنان هستند، حتی زمانی که برای احقاق حق ولیّ زمان خود به مسجد رفته‌اند دو چادر بر سر داشتند و 40 زن از بنی هاشم ایشان را در حلقه پناه خود جا دادند. اما مردم ما با رویه‌ای که می‌بینیم راه خود را گم کرده‌اند.وی با تاکید بر آثار این تهاجم فرهنگی اضافه می‌کند: این هجمه از درون، خانواده‌ها را نابود می‌کند. در واقع دشمن روی نقاط ضعف جامعه دست گذاشته است. افراد بدحجاب در توجیه کار خود می‌گویند «دل باید پاک باشد» این باور ساختگی است و باید شؤون الهی و اجتماعی رعایت شود. 

 

  ریشه بدحجابی، روانی است

قزوینی همچنین با اشاره به دلیل این وضعیت می‌گوید: در اوایل انقلاب بانوان دو شیوه پوشش به شکل چادر و مانتو داشتند. مانتوها نیز ساده و بلند بدون هیچ نکته‌ای برای جلب توجه تهیه می‌شد، اما به مرور زمان همین مانتوها تغییر شکل داد و به مدلهای نامناسبی تبدیل شده که هیچ شباهتی به نسل اول خود ندارند.

«علیرضا» 30 ساله هم می‌گوید: به نظرم این نحوه زندگی پیامی دارد؛ جوانها می‌خواهند بگویند به آزادی  و توجه بیشتری نیاز دارند. در واقع هرقدر در حوزه‌های گوناگون مانند کار و یا تفریح محدودیتها کمتر باشد، چالش نسل جوان کمتر می‌شود. شما نگاه کنید، تیم ورزشی چه ببازد چه برنده شود مردم به خیابانها  می‌ریزند، درحالی که تا پنج سال پیش مردم  برای پیروزی‌های جدی‌تر ورزشی هم به خیابان نمی‌ریختند. همین چند شب پیش برای پیروزی تیم والیبال مردم به خیابانها ریختند. مرد 30- 40  ساله‌ای که بین مردم بود می‌پرسید  چی شده فوتبال رو بردیم؟! او نمی‌دانست چه شده، اما مانند خیلی‌ها آمده بود که‌اندکی شادمانی کند. به نظر من ریشه بدحجابی‌ها اغلب روانی است چون  به جوانها اهمیت نمی‌دهند.

 

  سبک زندگی متفاوت

 فریده – الف ، 53 ساله و کارشناس آموزش ابتدایی می‌گوید: چنانچه از همان ابتدا زیربنایی‌تر به مساله پوشش توجه می‌شد و کمتر از ابزارهای فشار و اجبار استفاده می‌کردند افراد با آرامش و لذت بیشتری پوشش مناسب را انتخاب می‌کردند. در فضای تربیتی خانواده هم این‌گونه است. اگر مساله‌ای به فرزندان تحمیل شود آنها  واکنش نشان می‌دهند و حتی سرکشی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید افقهای ذهن افراد را وسیع تر کرد نه آنکه آنچه خودمان می‌پسندیم به دیگران تحمیل کنیم، می‌افزاید: ایرانی‌ها به دلیل تعلقات دینی و اخلاقی که دارند، افراد مقیدی هستند و اقلیت ناچیزی رفتارهای ناهنجاری دارند که انگیزه آنها نیز خودنمایی است. برای نمونه دوستی که مبّلغ دینی است تعریف می‌کرد: قرار بود در جمعی که بظاهر تعلق مذهبی نداشته‌اند حضور پیدا کرده و سخن بگویم، اما وقتی فضا را دیدم مردد شدم که چه باید بگویم که قانع شوند؟ پس از چند دقیقه  وقتی صحبتها شروع شد دیدم حتی آن خانم فشن، وقتی اسم امام رضا(ع) را می‌شنود اشک می‌ریزد. من معتقدم هنوز قلبها و دلهای مردم پاک است و برخی ضعفها به دلیل آن است که گروهی بدحجابی را معادل بی‌دینی می‌دانند، در حالی که به گفته رهبر انقلاب، چنین نیست و بسیاری از این ها، راه را پیدا نکرده‌اند.

 

  بدحجابی دلایل گوناگون دارد

فریدون – الف کارمند هم می‌گوید: مسأله دیگر سبک زندگی افراد است که بر اساس آن از محصولات مادی و معنوی بهره می‌برند. بنابراین برای افراد مختلف با شرایط متفاوت باید خوراکهای مادی و معنوی متفاوت در جامعه تولید و عرضه شود . این در حالی است که در جامعه دینی ما برای افراد  و خانواده‌های متدین هنوز خوراک مادی ومعنوی مناسب وجود ندارد چه رسد به خانواده‌هایی که در گام اول، مذهبی هم نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فضولي مثل شما IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    4 25
    عوضي ها مشكل اينه كه رو داديم
  • یوسفی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    25 3
    به نظر من جوان که خودم متاهل هستم:بد حجابی علتش عقده هایی است که من وشما با افراط و تفریط برای کودکان و نوجوانانمان ایجاد کرده ایم. علتش جوان های در سن ازدواجی است که به علت آداب و رسوم غلط و نابجا امکان ازدواج و ارضا نیازهای جنسی آنها روز به روز سخت تر میشود.ببخشید کجاست کار مناسب و کوو تفریح و سرگرمی مناسب جوان ما،... مگر میشود چشم هایمان را به روی حقیقت ببندیم و همش به جوان بگوییم این کار رو بکن آن کار را نکن،و انها را متهم کنیم.
  • آرش خان IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    13 1
    من با نظر یوسفی کاملا موافقم . فضولی تو هم خیلی بی شعور هستی. دقیقا وقتی نیازهای جنسی جوانان سرکوب میشه، چاره ای ندارن جز اینکه اینجوری عقده گشایی کنن
  • جوادي IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    3 6
    بحث حجاب هميشه چالش برانگيز بوده از طرفي آثار مخربي كه در فرهنگ و دينمداري بخصوص جوانان دارد و از سويي برخورد هاي يكسويه و بي پشتوانه اي كه با آن شده است . پس از گذشت سي و اندي سال از پيروزي انقلاب اسلامي ، خيلي جاي تاسف دارد كه هيچكس هنوز براي حل اين مسئله كاري اساسي نكرده است به باور كارشناسان همزماني روش هاي آموزشي و فرهنگي و برخورد با عوامل گسترش اين پديده هنجار شكن الزامي است . اما اينكه چرا هر كس به اين بحث مي رسد ، توپ را در ميدان ديگران مي اندازد . شايد يك علتش نگاه سياسيون به راي بي حجاب هاست . كه بايد بگونه اي مديريت شود .
  • احسان علیخانی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    1 6
    بیچاره آقایون نمیشه نگاه نکرد وقتی میبینب خانم مانتوش از پشت از جلو از بغل ها چاک داره اون مانتو را نمیپوشید بهتربود یا شلوار پوشیده زیر همون مانتو تمام اعضای بدنش زده بیرون نمتونم نگاه نکنم آه میکشم از اینها کی استفاده میکنه حرفی بدی زدم خوب بیان بیرون رعایت کنند باید بااینها اینجوریرفتار کرد بدونند جلب توجه میکنند آقا تو پارک ۲تا خانم دعواشون شد فحش های رکیک دادند......
  • رضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    3 2
    آن قدر مردم و مسئولان در مقابل بدحجابها،اراذل و اوباش و دزدها کوتاهی کنند و اجرای احکام اسلام را معطل نگه دارند که عذاب الهی فرود آید. آن زمان نه تو مانی و نه من.
  • تلخاب IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    1 2
    در بازار هیچ لباس مناسب که برازتده یک خانم ایرانی باشد را پیدا نمیکنید
  • از مهران IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    2 3
    عامل اصلی خودتلویزیون هستش