نخست وزیر پاکستان که برای گذراندان روزهای آخر ماه رمضان و ایام عید فطر و نیز دیدار با مقامات عالی آل سعود به عربستان سفر کرده است، شب گذشته میهمان ضیافت افطار ملک سلمان در قصر 'الصفا' شهر مکه بود.

ضیافت افطار پادشاه عربستان به افتخار نخست وزیر پاکستان

اگرچه رسانه های دولتی پاکستان سفر محمد نواز شریف را برنامه ای مذهبی برای انجام مراسم عمره و گذراندان ایام عید فطر در شهرهای مقدس عربستان اعلام کرده اند، به هر حال وی روز گذشته و در نخستین روز از سفر یک هفته ای خود، به دیدار ملک سلمان رفت و ضمن شرکت در ضیافت افطار پادشاه عربستان، در ملاقاتی یک ساعته با وی، درباره روابط دوجانبه و مهم ترین مسایل منطقه و جهان از جمله مساله یمن گفت و گو کردند.

اگرچه در رسانه های دو کشور صرفا به موضوع روابط دوجانبه و برخی مسایل منطقه ای از جمله بحث یمن به عنوان موضوع های گفت و گوی نواز شریف و ملک سلمان اشاره شده است اما با توجه به حساسیت فوق العاده مذاکرات هسته ای جاری ایران و گروه 1+5 که به اذعان مقامات ریاض، از نگرانی های عربستان محسوب می شود و در عین حال منافع زیادی برای پاکستان به همراه خواهد داشت، این موضوع نیز بدون تردید در ملاقات یک ساعته مقامات عالی اسلام آباد و ریاض مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

در ملاقات شب گذشته نواز شریف وملک سلمان، مقامات عالی وزارت دفاع عربستان نیز حضور داشتند.

در این سفر، اسحاق دار وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان نواز شریف را همراهی می کند. 

نواز شریف که دو سال از آغاز دوره جاری نخست وزیری وی سپری می شود، در این مدت، در مجموع نزدیک به 10 سفر رسمی و غیررسمی به عربستان انجام داده است.

عربستان، مورد علاقه ترین مقصد نواز شریف در میان سفرهای متعدد خارجی او در طول دو سال اخیر بوده است. نواز شریف که به دلایل سیاسی و بعد از کودتای نظامی پرویز مشرف در سال 1999 به عربستان پناهنده شد و تا سال 2008 نیز در کنار خاندان سلطنتی آل سعود در آرامش کامل بسر برد. وی به دلیل لطف های زیادی که از ناحیه آل سعود در دوران تبعید 9 ساله شامل حالش شد، علاقه و دلبستگی خاصی به عربستان دارد و عربستان هم تلاش می کند از این دلبستگی دولتمردان پاکستان به ریاض، بهره برداری های مورد نظر خود را انجام دهد.

کمتر از یک ماه پیش نیز ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان در یک سفر عمره و با محتوای سیاسی به عربستان سفر کرد و با تعدادی از مقامات آل سعود از جمله ملک سلمان دیدار کرد.

اگرچه پاکستان با درخواست حدود چهار ماه پیش عربستان برای محلق شدن به ائتلاف حمله نظامی به یمن مخالفت کرد، اما حمایت های سیاسی دولت پاکستان از اهداف عربستان در انجام این تجاوز آشکار علیه مردم یمن ادامه یافت.

سرتاج عزیزمشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی که هفته های اخیر برای شرکت در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی درباره یمن، به جده سفر کرده بود، در اظهارات خود در این اجلاس گفت که اسلام آباد از اهداف عربستان در جنگ یمن حمایت می کند.

از زمان آغاز حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن تا کنون، مقامات دولتی و نظامی پاکستان چند بار به عربستان سفر کرده اند تا به حاکمان آل سعود اطمینان دهند که پاکستان با وجود عدم دخالت نظامی در حمله به یمن، به حمایت های سیاسی خود از این جنگ و اهداف آن ادامه خواهد داد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.