قدس آنلاین؛ تقریبا تمام روزنامه های کشور؛ از جمله روزنامه های اقتصادی و حتی ورزشی؛ تیتر یک های خود را به توافق هسته ای اختصاص داده اند.

واکنش روزنامه های صبح به توافق هسته ای از "پیروزی بدون جنگ" تا "گل طلایی «ظریف» به ۱+۵" و" ۱۸۰ درجه اختلاف ؛دو روایت از یک توافق"

روزنامه "قدس" با بیان اینکه "رئیس جمهور مراحل اجرای توافق نهایی را تشریح کرد؛ در تیتر یک خود نوشت: "آغاز آزمون غرب"

تیتر دیگر این روزنامه خبر از "واکنش بازار ایران و جهان به توافق هسته ای" دارد. در روزنامه "قدس" می خوانیم: "شاخص قیمت ها جا به جا شد"

***

حصرایران شکست؛ پیروزی بدون جنگ

روزنامه "آرمان" توافق هسته ای را "توافق قرن" دانست و در تیتر یک خود نوشت: "دنیا به احترام ایران ایستاد"؛ این روزنامه همچنین خبر از "جشن هسته ای در سراسر ایران" می دهد.

روزنامه "آفتاب یزد" تیتر "کلید چرخید، ایران خندید" را برای خود برگزیده است. این روزنامه 4 نقل قول را نیز در صفحه اول خود بازتاب داده است:

روحانی: اجازه نمی دهم به امید مردم صدمه بزنید.

ظریف: بهترین توافق ممکن بدست آمد.

اوباما: هر قانونی که مانع توافق شود وتو می کنم.

کری: ظریف مذاکره کننده ای حرفه ای و میهن پرست است.

روزنامه "ابتکار" با بیان اینکه "کلید تدبیر روحانی چرخید" در تیتر یک خود نوشت: "آغاز عصر ایرانی"؛ این روزنامه در صفحه اول خود طرحی به انتشار رسانده و نیمی از صورت ظریف را کنار چهره مصدق قرارد داده است. این روزنامه یادداشتی با عنوان "ظرافتی هم تراز با مصدق" به چاپ رسانده است.

روزنامه "اعتماد" نیز این توافق را "انقلاب دیپلماسی" دانست و در صفحه اول خود نوشت: "جهان تغییر کرد"؛ این روزنامه در ادامه می نویسد: "دوئل مذاکرات پس از 12سال به توافق رسید"

روزنامه "ایران" با انتشار عکسی تمام قد از رئیس جمهور؛ تیتر زد: "ایران بر قله توافق"؛ این روزنامه همچنین از "قدردانی رهبر معظم انقلاب از تیم هسته ای" خبر داد.

در روزهای اخیر برخی از روزنامه ها از اشعار برای تیترهای خود بهره می برند. به عنوان مثال دیروز روزنامه "قانون" در صفحه اول خود نوشته بود: "ما برای آنکه ایران گوهر تابان شود، خون دل ها خورده ایم"؛ امروز نیز روزنامه "روزان" تیتر یکی به این شرح داشت: "شب رفت و صبوح آمد، غم رفت و فتوح آمد؛ خورشید درخشان شد؛ تا باد چنین بادا..." و روزنامه "مردم سالاری" هم در تیتر یک خود نوشت: "خجسته باد این پیروزی"

"شرق" نیز با انتشار عکسی از صحنه دست دادن ظریف و کری، نوشت: "پیروزی بدون جنگ"

روزنامه "شهروند" هم با بیان اینکه "جهان به ایران سلام کرد" در تیتر یک خود نوشت: "انفجار اتمی بدون بمب"

روزنامه "هفت صبح" با بیان اینکه "ظریف و یارانش به تاریخ پیوستند" در تیتر یک خود نوشت: "23تیرماه1394"

روزنامه "قانون" نیز از تحریم ها به عنوان حصر یاد کرد و تیتر یکی به این شرح داشت: "حصرایران شکست"

"نسل فردا" توافق را "توافق عزتمندانه" دانست و روزنامه "کائنات" از آن به عنوان "روز خوب توافق اتمی" یاد کرد.

روزنامه "فرهیختگان" نیز عکس یک خود را به شادی خودجوش مردمی پس از اعلام توافق هسته ای اختصاص داد و با بیان اینکه "مدم ایران برای قدردانی از رهبر معظم انقلاب، دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای دیشب را در خیابان گذراندند" در تیتر یک خود نوشت: "پابه پای شادمانی های مردم"

روزنامه های "رسالت" و "جام جم" نیز خبر قدردانی رهبری از مجاهدات تیم هسته ای را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کرده اند.

**

"توافق" یا "جمع بندی"؟!

در مقابل؛ شاید بتوان گفت انتقادی ترین تیتر به توافق هسته ای، متعلق است به روزنامه "کیهان"؛ این روزنامه در تیتر یک خود گزارشی خبری تحلیلی دارد از سند وین؛ در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "180درجه اختلاف دو روایت از یک توافق"

روزنامه "حمایت" نیز به جای واژه "توافق" هسته ای، از واژه "جمع بندی" استفاده کرده است. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "ایران و 1+5 به جمع بندی مذاکرات هسته ای رضایت دادند"

روزنامه "وطن امروز" هم درتیتر خود از واژه "توافق هسته ای" استفاده نکرد و نوشت: "جمع بندی فرجام؛ در انتظار اجرا"

روزنامه "جوان" که به نظر می رسد انتقادهایش به روند مذاکرات در روزهای منتهی به توافق کمتر شده است، با بیان اینکه "ایران و قدرت های جهانی پس از 12سال مذاکره هسته ای به برنامه جامع اقدام مشترک رسیدند"؛ در تیتر یک خود نوشت: "تثبیت ایران هسته ای با ایستادگی ملت"

البته این روزنامه همچنین سعی کرده است به نکات دیگر توافق اشاره ای داشته باشد. روزنامه جوان در صفحه اول خود از قول "روحانی" نوشت: "این بیانیه بود، روز توافق 2ماه دیگر واجرای آن 4ماه بعد است"

***

بازتاب توافق هسته ای در روزنامه های اقتصادی؛ پیش به سوی تولید و توسعه

روزنامه اقتصادی "آسیا" که همواره از تیترهای مثبتی در خصوص روند مذاکرات استفاده می کرد. ذوق زدگی اش از "توافق هسته ای" را با یک کلمه نشان داده است: "توافق"؛ کلمه توافق فونتی آنچنان بزرگ دارد که به نظر می رسد تیتر یکی در این اندازه پیش از این در روزنامه ای استفاده نشده باشد. گفتنی است این روزنامه برای آنکه بتواند تیتر یک خود را در این فونت بزرگ به چاپ برساند حتی مجبور شده است "لوگو"ی روزنامه را کمی پایینتر و کوچکتر به چاپ برساند.

در یادداشت این روزنامه می خوانیم: "پیش به سوی تولید و توسعه"

تیتر دیگر روزنامه های ورزشی در این خصوص:

اخبارصنعت: "ایران با حداکثر ظرفیت به بازار نفت برمی گردد"

اقتصادپویا: "پایانی بر شاهنامه هسته ای؛ پیروزی هسته ای و دیگر هیچ"

تجارت: "مُهر تدبیر بر پیشانی تحریم"

تعادل: "زندگی اقتصادی ایران پس از توافق تاریخی"

جهان اقتصاد: "فصل تازه امید"

جهان صنعت: "توافق قهرمانانه ایران"

صبح اقتصاد: "بهره برداری حداکثری از دوران پساتحریم"

عصراقتصاد: "فتح الفتوح دیپلماسی ایران"

فرصت امروز: "گل صدبرگ توافق شکفت"

گسترش صنعت: "6قدرت جهانی با ایران به توافق رسیدند"

دنیای اقتصاد: "رمزگشایی از سند توافق"

کسب و کار: "خروج اقتصاد از بلاتکلیفی"

هدف و اقتصاد: "پیروزی استقامت؛ شکست تحریم"

روزنامه "اطلاعات فناوران" هم تیتر یک خود را به موضوع هسته ای اختصاص داد و نوشت: "استقبال کاربران در فضای مجازی از توافق تاریخی؛  #IranDeal ترند جهانی توییتر شد"

***

بازتاب توافق هسته ای در روزنامه های ورزشی؛  گل طلایی «ظریف» به 1+5

روزنامه ورزشی "گل" با انتشار عکسی از تمرین تیم پرسپولیس که برگه ای با عنوان "ظریف متشکریم 1+5" در دستان دروازبان قرمزها دیده می شود. در تیتر یک خود نوشت: "1+5 می شود شش! کُری ظریف پرسپولیسی ها در جشن توافق هسته ای"

روزنامه "خبرورزشی" نیز با بیان اینکه "ورزش ایران تحت تاثیر توافق هسته ای"؛ در تیتر یک خود نوشت: "ظریف گل زد، ایران خندید"

این روزنامه همچنین می نویسد: "واکنش ورزشی ها به زدن گل قرن توسط ظریف: باید به احترامت ایستاد قهرمان"

روزنامه "استقلال" هم در تیتر یک خود نوشت: "گل طلایی «ظریف» به 1+5"

روزنامه "پرسپولیس" نیز تیتر یکی به این شرح داشت: "جشن هسته ای در اردوی پرسپولیس"

روزنامه "شوت" نیز از این توافق هسته ای با عنوان "آشتی کنان تاریخی" یاد کرد و تیتر یکی به این شرح داشت: "دنیا خندید!"

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.