قدس آنلاین – ایلام: «نماز»، «روزه»، «خمس»، «زکات»، «حج»، «جهاد در راه خدا» و «امر به معروف و نهی از منکر» فروع دین اسلام را تشکیل می دهند. «امر به معروف و نهی از منکر» یکی از احکام مسلمانان است که در فروع دین ما به انجام آن تأکید فراوانی شده و آیات و روایات متعددی در این خصوص بیان شده است که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

خانواده سالم در سایه امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، شغل مناسب و کسب روزی حلال در گام اول برای داشتن خانواده ای سالم، امری ضروری است خصوصاً برای سرپرستان خانواده ها که این دو امر از معیارهای مهم برای تشکیل زندگی خوب و سالم است.

امر به کسب روزی حلال و داشتن شغل مناسب «امر به معروف» است که خصوصاً در خانواده های جوان با امر به معروف به کسب روزی حلال و اتکال به خداوند، پایه های زندگی های نو محکم تر شده و زوجین می توانند بر همین اساس با همدلی و دوری از آسیب های گریبانگیر برخی خانواده ها همچون چشم و هم چشمی و تجملات به سوی زندگی آرام قدم بردارند.

داشتن شریک مناسب چه در زندگی و چه در زمینه شغلی، می تواند زندگی را برای اعضای خانواده ها آرام و بی دغدغه کند و در صورتی که شرکای زندگی با هم سر ناسازگاری داشته باشند، حتی اگر زندگی مرفهی داشته باشند باز آرامش از زندگی رخت بر بسته و همین موضوع می تواند زندگی افراد را دچار تلاطم کرده و فرزندانی که از این خانواده ها به جامعه ورود پیدا می کنند، مستعد بزهکاری هستند.

در احکام دین اسلام امر به انجام واجبات و مستحبات «امر به معروف» و نهی از محرمات و منکرات را «نهی از منکر» تعریف می کنند و از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت فکری و عقلانی بوده، ریشه در فطرت و تفکرات خانواده دارد، چرا که وقتی پدر و مادر فرزندان خود را از انجام کارهای ناهنجار نگه می دارند و به انجام اموراتی نیک تشویق می کنند، پس می توان پدر و مادر را اولین آمران به معروف و ناهیان از منکر برای فرزندان دانست.

شاید یکی از بهترین کارهایی که یک ولی می تواند برای خانواده و در حق فرزندان خود انجام دهد ایجاد محیطی شاد در خانواده برای فرزندان است چرا که ایجاد محیطی شاد در خانواده باعث استحکام و صلابت اعضای خانواده می شود و رشد و پرورش نوجوانان و جوانان در چنین خانواده هایی علاوه بر رشد روز افزون خانواده ها، جامعه نیز از وجود چنین فرزندانی بهره مند شده و می تواند زمینه ساز توسعه پایدار و رشد جامعه شود و با راهنمایی های مفید می توان عزت نفس و انعطاف پذیری در شخصیت فرزندان را آموزش داد، پس فرزندانمان می آموزند که جزء لاینفکی از این خانواده هستند، گاهی اوقات امر به از خودگذشتگی در جمع خانواده می تواند بسیاری از مشکلات فی مابین اعضا خانواده را حل نماید.

پس همه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر باید واقف باشیم زیرا در روایات آمده است که امر به برگزیدن دوست مناسب امر به معروف است و اهمیت داشتن دوست مناسب برکسی پوشیده نیست و در روزگار کنونی انتخاب دوست مناسبی که فرد را به نیکویی و تلاش تشویق کند، حائز اهمیت است و از سوی دیگر دوست ناباب فرد را به چالش کشیده و در جامعه به شخصی نابهنجار تبدیل می کند از این رو باید آگاه باشیم اگر در خانواده کسی ما را از کارهای بد نگه داشت، از جمله بهترین دوست هاست و اگر کسانیکه ما را از کارهای بد بر حذر نداشت بدترین دوست ها هستند.

همانطور که در هر سازمان و یا نهادی ( اعم از دولتی و خصوصی) بازرسی و نظارت بر امور وجود دارد و همین نظارتها و کنترل ها بر امور نوعی جلوگیری از منکر و امر به معروف و رشد تلقی می شود و می توان گفت که خانواده و در معیار بالاتر جامعه، نیازمند این چنین بازرسی هایی است که جامعه را به هدف والا برسانند چرا که حضرت علی (ع) در کتاب نهج البلاغه در خصوص این واجب دین اسلام به صراحت بیان داشته که امر به معروف و نهی از منکر، بر تمام امورات حتی جهاد در راه خدا مقدم تر است و جلوگیری از روند خطا و اشتباه، رشد و ترقی را بدنبال دارد.

جایگاه امر به معروف و نه از منکر آنقدر روشن است که در آغاز به پیامبران عنایت شده، پس اولین آمران به معروف و ناهیان از منکر را باید انبیاء الهی دانست و نمونه بارز این فریضه قیام امام حسین (ع) است، چرا که سرور و سالار شهیدان برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از گسترش باطل و پوشاندن جامه عمل به حق در برابر ظلم، در برابر ظالمان دوران، قیام کردند.

در جامعه کنونی ما که هر روزه با مسائل گوناگونی روبرو هستیم یکی از بهترین گره گشای مشکلات جامعه را می توان امر به معروف و نهی از منکر دانست و بایستی تلاش کنیم خانواده و جامعه را از این دریای پر تلاطم عبور دهیم و به ساحل آرامش برسانیم.

* محمد غلام نیا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.