گروه اقتصادي- فرزانه غلامي :بودجه ۸۴۴ هزار میلیارد تومانی سال جاری با وجود رشد پنج درصدی نسبت به سال گذشته از دید بسیاری از صاحب‌نظران، انقباضی و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 تغییرات  بودجه‌ای در دوران پسا تحریم

در سالهای اخیر و با تشدید تحریمها، لزوم تصویب بودجه‌های انقباضی و کاهش وابستگی به نفت یکی از مؤلفه‌های اصلی بودجه‌‌ریزی سالانه بوده و حالا با حصول توافق هسته‌ای این پرسش مطرح است که آیا با آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده و افزایش توان صادراتی به ویژه فروش نفت، تدوین و تصویب بودجه با دست و دلبازی بیشتر همراه می‌شود و به عبارتی انبساطی خواهد شد یا خیر؟

از دید اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس لغو تحریمها نباید به معنی رهاسازی اقتصاد مقاومتی و تغییر آن چنانی در بودجه سالانه باشد. یکی از اعضای این کمیسیون به خبرنگار ما می‌گوید: تحریمها فقط 20 تا 30 درصد بر اقتصاد ما تأثیر داشته اند، بنابراین لغو آن نمی تواند بودجه را دچار تحول کند و این در حالی است که پولهای آزاد شده پیشتر هزینه شده و به محض ورود به کشور صرف امور مشخصی می‌شود. موسی‌الرضا ثروتی ادامه می‌دهد: بی شک، با لغو تحریمها هزینه 15 درصدی اضافه‌ای که به خاطر دخالت کشور ثالث نظیر ترکیه و امارات در امور تجاری متحمل می‌شدیم، حذف می‌شود و صادرات، سرمایه‌گذاری و فروش نفت افزایش خواهد داشت، اما این برنامه ریزی دولت است که آینده اقتصاد کشور را مشخص می‌کند و نه صرفاً لغو تحریمها.

وی عقیده دارد، با حصول توافق، قیمت جهانی نفت کاهش یافته و حتی اگر از این پس شاهد رشد قیمت نفت باشیم، صرفاً شاهد افزایش صادرات خواهیم بود و افزایش وابستگی بودجه به نفت محتمل است.

 ثروتی خاطر نشان می‌کند: هنر در این است که بدون وابستگی به نفت پس از تحریمها عملکرد خوبی داشته باشیم؛ چون نفت در بودجه تأثیر مستقیم دارد و امروز وابستگی بودجه جاری کشور به درآمد نفتی بالای 70درصد است.

ثروتی با اشاره به اینکه همه دولتها فقط شعار کاهش وابستگی بودجه به نفت را سر می‌دهند، می‌گوید: تاکنون هیچ دولتی موفق به کاهش وابستگی نشده و حتی امسال بالای 60 درصد بودجه وابسته به نفت است.

عضو دیگر این کمیسیون نیز به خبرنگار ما می‌گوید: بحث این است که آیا دولت برای پولهای آزادشده برنامه دارد یا نه؟ اگر دارد که باید این پولها صرف تولید، اشتغال و... شود و در غیر این صورت منابع عظیم آزاد شده باز هم بر حجم مطالبات معوق بانکی اضافه می‌کند. عزت‌ا... یوسفیان ملا معتقد است، دولت باید برای هر دلار از این پول برنامه داشته باشد وگرنه این دلارهای آزادشده بلای جان اقتصاد کشور می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بی‌گمان با رفع تحریمها تخصیص بودجه به ردیفهای مختلف آسان‌تر و بیشتر خواهد شد و پیشرفت پروژه‌ها را در پی دارد و متعاقب آن شاهد افزایش اشتغال خواهیم بود.

یوسفیان ملا معتقد است، بودجه سال جاری را نمی توان کاملاً انقباضی دانست  اما این یک واقعیت است که اصولاً پولی نداریم که به پروژه‌ها تزریق کنیم! و اگر از این پس منابع مالی دولت تقویت شود، با تداوم اقتصاد مقاومتی ضروری است بخشهای عمرانی در اولویت تزریق منابع قرار گیرند که این به معنای انبساطی شدن بودجه نیست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.