'فدریکا موگرینی' نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خوشبینی از توافق هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی اظهار داشت: تفاهم با ایران به امنیت و ثبات در خاورمیانه و همچنین تغییر اوضاع از سوریه تا عراق کمک می کند.

 ایران می تواند به تغییر اوضاع منطقه از سوریه تا عراق کمک کند

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی 'لارپوبلیکا' گفت: این یک توافق برای عدم اشاعه هسته ای است که به امنیت و ثبات در منطقه ای مانند خاورمیانه که نیاز به صلح دارد، کمک می کند. این به خودی خود یک اقدام تاریخی است. اهمیت سیاسی توافق با ایران سناریوهای کاملا جدیدی عرضه می کند و درها را به روی روابط برپایه اعتماد می گشاید، حسی که از ده ها سال پیش میان جامعه بین المللی و ایران از بین رفته بود و حال پیامدهای عظیمی که به نفع همه است را خواهد داشت.

وی افزود: ایران می تواند نقشی سیاسی برای حل یک سری از منازعات در خاورمیانه از سوریه گرفته تا عراق داشته باشد. ایران از دولت وحدت ملی در عراق که متشکل از شیعیان، سنی ها و کردها بود حمایت کرده است و امروز می تواند بیش از این انجام دهد.

وی اظهار داشت: کار با توافق هسته ای پایان نیافته است بلکه این تفاهم باید به اجرا گذاشته شود و هنوز باید به شورای امنیت برای لغو تحریم ها منتقل شود. حتی شورای اروپا نیز باید برای لغو تحریم ها دست به کار شود.

موگرینی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا فرصت های اقتصادی، فرهنگی و تجاری بسیاری پیش رو دارد، افزود: اروپا فرصت های تجاری، اقتصادی و فرهنگی بسیاری پیش رو دارد. اما برای استفاده از آن باید یک رابطه توام با اعتماد با ایران برقرار کند و به آنچه در این ماه های مذاکره انجام داد، ادامه دهد. تنها در این صورت است که می توان درگیری ها را مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: ایران در طول 23 ماه مذاکره، اعتماد قدرت های بزرگ جهانی را به دست آورد.

خانم موگرینی ادامه داد: اکنون وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کننده است. ایران با آژانس اتمی یک توافق جداگانه امضا کرده است و این نقشی که از آن گرفته شده بود را به وی باز می گرداند. اما راستی آزمایی از طریق یک مکانیزم سیاسی تر عبور می کند و در صورت نقض احتمالی این توافق، کمیسیون مشترک پس از بررسی، آن را به شورای امنیت برای صدور قطعنامه ارجاع می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.