۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 296499

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید انتظار داشت در پی توافق هسته‌ای تحول آنی در اقتصاد اتفاق بیفتد، گفت که اولویت اول دولت در این شرایط باید خروج از رکود و رونق سرمایه‌گذاری باشد.

روایت تاجگردون از اقتصاد بعد از توافق
غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: همین که کشورهای غربی مدت مدیدی با ایران پای میز مذاکره نشستند، نشان‌دهنده این است که دنیا، غرب و ایران به دنبال تحول جدی در منطقه هستند. آنها در شرایطی که به بسیاری از کشورهای نزدیک به غرب مخالف گفت‌وگو و مذاکره با ایران بودند، در این نشست‌ها حضور پیدا کردند به عبارتی دنیا به قدرت ایران تن داد و به همین خاطر پای میز مذاکره نشست.

وی با اشاره به راهبرد برد – برد در مذاکرات هسته‌ای افزود: این مذاکرات همانطور که رهبری فرمودند، باید یک مذاکره برد برد می‌بود یعنی هم ما توقعاتمان را پایین بیاوریم و هم غرب. همین نگاه دو طرفه که تحت نظارت رهبری شکل گرفت و نتیجه‌ای که فعلا اعلام شده نیز تاکنون مورد قبول دو طرف است و به نظرم دو طرف بازی برد برد را پذیرفته‌اند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرف دو، سه ماه آینده باید فضا را نسبت به مساله هسته‌ای در داخل و بیرون از کشور مدیریت کرد، گفت: خیلی‌ها دوست ندارند این اتفاقات بیفتد و توافقی حاصل شود در بیرون کشورهای وابسته به غرب، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی مخالف رسیدن به توافق هستند. لذا فضای بیرون باید مدیریت شود، در داخل هم همین است، البته درست است که بعد از فرمایشات رهبری تا حدودی فضا آرام شده و هنوز خیلی‌ها تمایل به توافق ندارند. مثلا رفتار برخی همکاران ما در مجلس نشان می‌دهد که آنها تمایل به پذیرش این موضوع ندارند. قاعدتا در چنین فضایی باید انتظار رفتار دیگری هم وجود داشته باشد بنابراین به نظر من دولت و کلیت و نظام باید به مدیریت داخلی توجه کنند، ضمن اینکه شرایط بین‌المللی هم شرایط خاصی است و در دو، سه ماه آینده باید وضعیت را کنترل کرد.

تاجگردون درباره انتظارات ایجاد شده برای تحولات اقتصادی بزرگ بعد از توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: دولت باید مردم را توجیه کند و اول باید خودش توجیه شود، ما نباید انتظار داشته باشیم که تحول سریع و آنی اتفاق بیفتد، زیرا ما در یک بستر 10 تا 15 ساله دچار چالش شدیم و خروج از آن هم باید آرام باشد. نباید شتابزدگی اتفاق بیفتد. به هرحال خیلی از پارامترهای اقتصادی ما شکل گرفته و نمی‌شود آن را به هم بزنیم. جریان مصرف در جامعه ما هم یک جریان عنکبوتی است و سریع نمی‌شود از آن فاصله گرفت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید قانع شود که اگر در جریان مبادلات پولی – ارزی قرار است اتفاقی بیفتد نباید شتابزدگی اتفاق بیفتد. مردم هم بدانند که در کوتاه مدت اتفاق خاصی نمی‌افتد. باید انتظار میان‌مدت داشته باشیم که بتوانیم خیلی از گره‌ها را باز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول دولت در این شرایط باید خروج از رکود و سرمایه‌گذاری باشد، گفت: در این صورت خیلی از معضلات حل و فصل می‌شود و به تبع آن توقعات مردم برآورده می‌شود وگرنه اینکه بگوییم دلار نصف می‌شود چنین اتفاقی نمی‌افتد و بعد نظر مردم تامین نمی‌شود. بنابراین آنچه که مهم است آن است که دولت باید به شکل کامل پساتحریم را برای خود و بعد برای مردم تبیین کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره احتمال تغییر بازار نفت ایران در پی توافق هسته‌ای نیز اظهار کرد: در حوزه نفت چند موضوع مهم است، یکی تولید، دیگری صادرات و نکته دیگر پولی است که به دستمان می‌رسد. در بخش تولید ما باید انتظار داشته باشیم که در شش ماه تا یک سال آینده افزایش تولید و در پی آن افزایش صادرات را داشته باشیم. قاعدتا وقتی افزایش تولید و صادرات اتفاق بیفتد باید انتظار کاهش قیمت جهانی را داشته باشیم، در کنار اینکه منابع ما تامین می‌شود. اتفاق مهم این است که اگر نفت بفروشیم، منابع برمی‌گردد و جریان پولی آن شکل خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.