قدس آنلاین - ایلام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: تعداد گوزن های زرد ایرانی در سایت تکثیری مانشت و قلارنگ ایلام با افزایش ۴۴ رأسی به ۵۰ رأس رسید.

افزایش ۴۴ رأسی گوزن های زرد ایرانی در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، مازیار سلیمان نژاد با بیان اینکه سایت تکثیری مانشت و قلارنگ در سال 1386 با انتقال 6 رأس گوزن زرد از جزیره اشک دریاچه ارومیه فعالیت خود را آغاز کرد، اظهارداشت: پس از 8 سال از آغاز به کار این سایت و با توجه به موقعیت مناسب زیستی برای این‌گونه جانوری، با گذشت این مدت هم‌اکنون تعداد گوزن های زرد ایرانی سایت مانشت و قلارنگ به 50 رأس افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه خواستگاه طبیعی گوزن زرد ایرانی مناطق جنگلی زاگرس و جنگل‌های گرمسیری خوزستان است، افزود: در حال حاضر پراکندگی طبیعی این گونه ارزشمند جانوری، محدود به مناطق حفاظت شدة دز و کرخه در خوزستان است و تا مدت ها گمان می شد که نسل این گونه در زیستگاههای طبیعی کاملا منقرض شده که معلوم شد هنوز جمعیت خیلی کمی از این گونه زیبا در جنگل‌های پیرامون رودخانه‌های دز و کرخه خوزستان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تخریب زیستگاه ها و شکار بی‌رویه را به عنوان دو عامل اساسی کاهش جمعیت این گونه در ایران برشمرد و خاطرنشان ساخت: به منظور حفظ این گونه و جلوگیری از انقراض کامل آن تعدادی از جمعیت آن زنده گیری و به سایتهای تکثیر و پرورش در داخل کشور انتقال داده شد که در نتیجه مراقبت‌های انجام شده تعداد گوزن‌‌ها در این سایتها افزایش یافت.

مازیار سلیمان نژاد سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد واقع در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ را یکی از سایت های بسیار موفق در کشور دانست و یادآور شد: این سایت هم اکنون با مساحت حدود 80 هکتار به‌صورت شبانه‌روزی تحت مراقبت است و جمعیت آن از 6 رأس در سال 1386، با افزایش 44 رأسی به 50 رأس در سال جاری رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.