مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرد که رهبران ایرانی به همان میزان که در فرآیند مذاکرات سرمایه سیاسی، عزم و اراده صرف کرده‌اند، برای اجرای آن نیز به کار گیرند.

 مطمئنم ایران عزم و اراده سیاسی را برای اجرای توافق به‌کار خواهد بست

به گزارش قدس آنلاین، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، در پایان مذاکرات هسته‌ای وین در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم اظهار امیدواری کرد که نتایج حاصل در مذاکرات هسته‌ای وین اجرایی شود، امری که «نه تنها در راستای منافع جامعه بین‌المللی است، بلکه همچنین و در وهله اول، در راستای منفعت ایرانی‌ها، مردم و رهبران ایران است».

متن این مصاحبه در ادامه ارائه شده است:

***: ممنون از اینکه وقت مصاحبه را به ما دادید، شما اشاره کردید که امروز یک روز تاریخی است، شما این روز را چگونه می‌نگرید؟ آیا فکر می‌کنید که این روز بتواند نقطه عطفی در تعامل ایران با دیگر بخش‌های جهان، خاصه دنیای غرب و اروپا است؟ شما تا چه میزان در مورد فرآیند اجرایی شدن مفاد (توافق) خوشبین هستید؟

موگرینی: من در مورد اجرایی شدن آن خیلی خوشبین هستم، من شاهد عزم، شجاعت، اراده سیاسی، و پیشرو بودن هیئت ایرانی بودم و می‌دانم اینکه تا چه میزان سرمایه سیاسی در این فرآیند از سوی رهبران ایرانی صرف شده است. و این موضوع من را نسبت به این واقعیت مطمئن می‌کند که به همان میزان سرمایه سیاسی، همچنین عزم و اراده مشابهی برای اجرایی شدن این توافق صرف خواهد شد. این معنا نخواهد داشت که برای ماه‌ها و سال‌ها و تا این حد جزئی مذاکره شود و نهایتا اجرایی نشود. و من فکر می‌کنم که این موضوع نه تنها در راستای منافع جامعه بین‌المللی است، بلکه همچنین و در وهله اول، در راستای منفعت ایرانی‌ها، مردم و رهبران ایران است تا در اجرای آن به سرعت و به سهولت حرکت کنند. و بله، این امر در واقع می‌تواند ماهیت روابط ما را تغییر دهد.

***: برخی کشورها در منطقه (خاورمیانه) نسبت به این توافق نگرانی دارند، و ممکن است این‌گونه فکر کنند که این می‌تواند چیزی باشد که برای آن‌ها خطرناک باشد. آیا شما فکر می‌کنید که این (توافق) می‌تواند در (تقویت) صلح در منطقه مؤثر باشد؟ آیا این کشورها باید در این مورد نگران باشند یا خوشحال؟

موگرینی: من این نگرانی‌ها را درک می‌کنم. و من فکر می‌کنم زمانی که با یک فرد نگران مواجه می‌شویم، من می‌ایستم و توضیح می‌دهم که چرا نباید نگران بود، ما باید درک کنیم چرا چنین  چیزی وجود دارد و به دلایل مطرح شده گوش دهیم. از طرف دیگر، اگر امروز ما، به همراه وزیر خارجه جناب ظریف روی جایگاه می‌رفتیم و اعلام می‌کردیم که توافقی نداریم، و توافق غیرممکن است، در این حالت در مورد آن سناریو فکر کنید. آن چیزی است که من را نگران می‌کرد. خیلی ممنون و متشکر هستم.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.