قدس ‌آنلاین- تبریز: مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر، از تجهیز ۶ هزار و۸۲۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان به آبیاری تحت فشار خبر داد.

تجهیز ۶ هزار و ۸۲۰ هکتار از اراضی شهرستان اهر به آبیاری تحت فشار

به گزارش قدس انلاین از تبریز،  محمد اسدی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این سیستم آبیاری موجب افزایش بهره وری در کشاورزی منطقه شده و هزینه های کارگری آبیاری سنتی را کاسته و افزایش راندمان محصولات کشاورزی در واحد سطح را فراهم نموده است که نهایتاً منجر به افزایش رفاه و معیشت بهره برداران شده است.

وی، با بیان اینکه آب و خاک در کنار هم باعث شکوفایی اقتصاد هرمنطقه و محور اصلی توسعه آن منطقه به شمار می رود افزود: نقش خاک و آب در بروز تمدن های عظیم بشری بر هیچ کس پوشیده نیست و این دو عنصر موجب رونق کشاورزی شهر و اشتغال و رفاه نسبی کشاورزان را پدید آورده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر ادامه داد: این مدیریت جهت حفظ خاک زراعی، اراضی زراعی و باغی و نیز استفاده بهینه از آب از نقطه استحصال تا محل مصرف و همچنین جهت حفظ پتانسیل های آب مناطق مختلف جهت دستیابی بهره برداران به رفاه نسبی، احداث و بهسازی کانال های عمومی، پوشش انهار سنتی، انتقال آب با لوله پلی اتیلن، احیاء و مرمت قنوات و استفاده از روش های آبیاری تحت فشار ( قطره ای و بارانی ) را در دستور کار خود قرار داده است.

مهندس اسدی با اشاره به اینکه راندمان کانال های سنتی کمتر از 35 درصد می باشد گفت: با بهسازی کانال های مذکور، راندمان آبیاری به 75 درصد افزایش و همچنین با استفاده از روش های انتقال آب با لوله های پلی اتیلن و آبیاری تحت فشار راندمان آبیاری به 95 درصد افزایش می یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر ضمن بیان اینکه در حوزه آب وخاک در بخش کشاورزی، احداث وبهسازی کانال روستاهای یاورکندی، نصیر آباد به طول یک کیلومتر، احیاء و مرمت قنوات روستای مرادلو به طول 350 متر و احداث و مسیرگشایی جاده بین مزارع به طول 3 کیلومتر با اعتبار بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون ریال با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در حال اجرا می باشد.

مهندس اسدی، در خاتمه افزود: در زمینه آبیاری تحت فشار، دولت تدبیر و امید با تخصیص اعتبار به ازای هر هکتار 65 میلیون ریال  برای آبیاری قطره ای و 50 میلیون ریال آبیاری بارانی( 85 درصد دولتی و بلاعوض و 15 درصد با مشارکت مردمی ) و در صورت عدم توانایی به جای مشارکت با ارایه تسهیلات کم بهره مساعدت لازم را می نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.