مسعود حکم‌آبادی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی نقل و انتقالات لیگ برتر، پرونده جذب بازیکن توسط پدیده و سیاه‌جامگان ابومسلم برای لیگ پانزدهم بسته شد.

 هندوانه‌های در بسته مشهدی!

 

    سیاه‌جامگانِ ابومسلمِ «خراسان»؟

تیم فوتبال سیاه‌جامگان ابومسلم برای فصل جدید چندین بازیکن از لیگ گذشته را حفظ کرده، اما دقیقاً در همان پستها دست به جذب بازیکنان بزرگتری زده که کار را برای جوانهای قدیمی تیم سخت می‌کند.

خطیبی برای بستن تیمش وقتی دستش از بستن قرارداد با امثال بادامکی، دهنوی و حقیقی کوتاه ماند، راه جذب ستاره را رها کرد و به دنبال بازیکنان باانگیزه و جوان رفت، اما آنچه مسلم بود، او در این طیف بازیکنان، با افرادی جز کسانی که در تیمهای آذری توپ می‌زنند آشنایی نداشت؛ چه اینکه همکاران آذری‌اش بهترین معرف برای این بازیکنان به تیم خطیبی بودند، به این ترتیب شاید نام برخی از بازیکنان جذب شده توسط خطیبی برای خیلی‌ها ناآشنا باشد، اما احتمالا گذر زمان پاسخ قانع‌کننده‌ای برای منتقدان فصل نقل و انتقالات سیاه‌جامگان داشته باشد.

خطیبی در ابتدای ورودش به مشهد به تماشای فیلمهای فصل گذشته سیاه‌جامگان نشست تا مهره‌های مورد نیازش را در این تیم نگه دارد، به این ترتیب او در خط دروازه محمدحسن عین افشار را حفظ و محمد ناصری از گسترش فولاد و دژان باندوویچ از لیگ بوسنی را جذب کرد تا هر سه دروازه‌بان برای سنگربانی مشهدی‌ها کار سختی داشته باشند.

خطیبی در خط دفاعی مشهدی‌‌ها، بهروز افشار و امین  عباسی از مهره‌های اصلی سیاه‌جامگان در فصل گذشته را حفظ و میلان یووانویچ، سعید مهدی‌پور، مهدی رستمی و امیر تیزرو را جذب کرد. در کنار اینها بازیکنانی جوانی مثل محمدرضا بازاج، سعید واسعی، رضا شربتی و امیرحسین صدقی نیز در این تیم حاضر هستند.

یک خط جلوتر از اینها؛ سالار افراسیابی از جمع پارسالی‌های مشهدی در تیم ماندگار شده و احمد میرکامدار را برای پست هافبک دفاعی به خدمت گرفته است، علیرضا نقی‌زاده هم با قابلیت حضور در چنین پستی از گسترش فولاد به مشهد آمده تا پستی که کم و بیش حضور رضا حقیقی ستاره پیشین پرسپولیس در آن قطعی شده بود، حالا پر از صاحب باشد.

اما کمربند میانی تیم خطیبی، شاید پر‌قدرت‌ترین بخش تیمش باشد، رنان داسیلوای برزیلی که امسال بی‌تردید سورپرایز خوبی برای لیگ برتری‌ها خواهد بود، در این خط هنرنمایی خواهد کرد و مصطفی احمدی و سجاد رهبر از شهرداری تبریز و امید سینک از استقلال اهواز خواهند توانست در این پست خودی نشان دهند.

خط پرترافیک حمله مشهدی‌ها امسال محل قدرت‌نمایی سیاه‌جامگان به حریفان است؛ رضا عنایتی 39ساله هنوز در اوج آمادگی بدنی قرار دارد و در کنار او محسن دلیر بی‌تردید روزگار خوشی در لیگ پانزدهم خواهد داشت. پیمان میری ستاره لیگ دسته اول در دو سال گذشته، سید ایمان موسوی 37 ساله  که فصل گذشته در تیم فولاد خوزستان توپ می‌زد و فرزاد زامهران بازیکن تکنیکی مشهدی‌ها در فصل قبل هم امسال خودشان را آماده کرده‌اند تا در جمع مشکی‌پوشان بدرخشند. آنچه از نگاه به ترکیب مشهدی‌ها بر می‌آید، حضور جمع فراوانی از بازیکن آذری‌زبان در جمع آنهاست؛ دلیر، مهدی‌پور، رهبر، احمدی، کامدار، نقی‌زاده به همراه کادر فنی تمام تُرک از سویی جای نگرانی برای مشهدی‌ها دارد و از سوی دیگر سبب می‌شود شناخت خطیبی روی همشهریانش، سیاه‌جامگان ابومسلم را به سمت موفقیت سوق دهد.

    پدیده‌های غریبه!

پدیده امسال با دو آشپز، تیمش را آماده کرد. علیرضا مرزبان که تقریبا شاکله اصلی تیم را بسته بود، از جمع مشهدی‌ها جدا شد و به فاصله کمتر از 12ساعت، محمدرضا مهاجری روی نیمکت پدیده نشست و در اولین اقدام یکی دو بازیکن جذب شده توسط مرزبان را رد کرد؛ با این حال مهاجری هم جز بادامکی و یوسفی بازیکن سرشناسی جذب نکرد و با تکیه به ترکیب فصل قبل و البته بازیکنان امید و زیر 23سال راهی لیگ پانزدهم شود.

پدیده‌ای‌ها امسال هم «مجتبی روشنگر» را برای سنگربانی نگه داشته‌اند و علیرضا حیدری هم در این تیم ماندگار شده است؛ روشنگر به طور کلی دروازه‌بان قابل اعتمادی است، به شرطی که در روز «صد» بودنش باشد، چون او اغلب یا صفر است یا صد!

در خط دفاعی رضا ناصحی نخستین بازیکن تمدیدی مشهدی‌ها بود؛ معین عباسیان هم در این تیم ماندگار شد، اما نژادمهدی با یک درآمدزایی 500 میلیونی برای پدیده راهی ذوب‌آهن شد و میلان یووانویچ هم به ‌رغم تلاش پدیده به این تیم بازنگشت تا مهاجری برای تقویت این خط از تیمش دست به دامان محمود خمیسی از لیگ دسته یک، حسن جعفری از ملوان و آرام عباسی و محمدحسین مرادمند از تیم ملی امید شود. گرچه او هنوز منتظر مشخص شدن وضعیت پیکان برای ماندن یا افتادن و جذب سیاوش یزدانی مقدم از این تیم است.

کریم احمدی بازیکن مورد علاقه مهاجری در سیاه‌جامگان امسال برای حضور در خط هافبک دفاعی راهی مشهد شده تا بلکه بتواند جای خالی زوران و اکبر صادقی را پر کند، گرچه مهاجری مجبور است یکی دو بازیکن را برای حضور در این پست پرورش دهد تا یکی از کلیدی‌ترین پست‌ها در سیستم بازی مهاجری، بدون صاحب نماند!

اما خط میانی مشهدی‌ها امسال یک رهبر واقعی دارد؛ حسین بادامکی درست یک ساعت پس از حضور برادرش در کادر فنی، راهی مشهد شد و در کنار او میثم نقی‌زاده، میلاد غریبی، محسن یوسفی و احتمالاً مسعود نظرزاده به میدان خواهند رفت. بنابر این تیم پدیده در خط میانی تیم با تجربه‌ای در اختیار دارد، اما اینکه تجربه آنها امسال به کار شاگردان مهاجری خواهد آمد یا خیر، باید در طول لیگ شاهد بود.

اما در خط حمله پدیده مثل سیاه‌جامگان ابومسلم، ترافیک شدیدی پابرجاست؛ یونس شاکری قطعا ً امسال مرد اول خط حمله مشهدی‌هاست، اما مهاجری بازیکنانی مثل محمد غلامی، مهدی نظری و بهادر نسیم‌اف را از دست داده است تا امسال پشت سر شاکری نگاهش به ساقهای مهرداد رضایی و یکی دو بازیکن امید خودش باشد. آنچه روی کاغذ مسلم است خط حمله مهاجری ضعیف‌ترین خط تیمی‌اش برای لیگ پانزدهم است.

به این ترتیب در قیاس پدیده با سیاه‌جامگان اصلاً نمی‌شود اولویت بندی کرد و به این نتیجه رسید که کدام ‌یک یارگیری بهتری داشته‌اند؛ چه اینکه سال گذشته بازیکنانی مثل نظری و نسیم‌اف که خریدشان با انتقادهای بسیاری مواجه شد، توانستند کار را برای پدیده در بیاورند و به ‌رغم تصورها، خریدهای خوبی باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.