قدس انلاین سعید کوشافر: تصویب قطعنامه شورای امنیت در تأیید توافق هسته ای ایران، مهمترین موضوعی است که از در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. در این زمینه، پایگاه خبری «هیل» از خشم نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب توافق هسته ای ایران در شورای امنیت خبر داده است.

توپ توافق درزمین مجلس ایران وکنگره آمریکا/ وزرای خارجه ایران وامریکا درمقابل پارلمانها پاسخ میدهند/ پارادوکسی بغرنج درصورت عدم تصویب توافق توسط نمایندگان

به نوشته این سایت، حمایت شورای امنیت از توافق هسته ای ایران سبب خشم نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا شده است. نمایندگان جمهوری خواه در پی تأیید توافق هسته ای ایران از سوی همه 15 عضو شورای امنیت، اعلام کردند، کاخ سفید با کسب حمایت بین المللی از توافق هسته ای ایران تلاش کرده، کنگره را تحت فشار قرار دهد. برخی نمایندگان دموکرات نیز از این تصمیم دولت آمریکا انتقاد کرده اند.

همزمان، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل نیز ضمن انتقاد از تصویب قطعنامه مذکور، توافق هسته ای ایران را برای تمام جهان خطرناک دانسته است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ران پروسور ‌پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، با بیان اینکه امروز روزی غمبار نه تنها برای رژیم اسرائیل، بلکه برای سراسر جهان است، افزوده: «امروز به این دلیل روز غمباری است که جامعه بین المللی بدون اینکه منتظر بماند و ببیند، آیا ایران حتی به یکی از تعهداتش در توافق پایبند است، گام هایی برای لغو تحریم های ایران برداشته است... شما ایدئولوژی ایران را که ماورای اشاعه تسلیحات اتمی و تامین منابع مالی است، تغییر ندادید. شما نه تنها علائم بیماری را درمان نکرده اید، بلکه منابع مشکل را هم تقویت کرده اید».

با ‌وجود این، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به حمایت از توافق هسته ای و قطعنامه مربوط به آن پرداخته است. پایگاه اینترنتی «ان پی آر» که گفت و گویی با جان کری انجام داده، اشاره می کند که وی ضمن استقبال مجدد از توافق هسته ای با ایران، عدم تصویب این توافق در کنگره را دربردارنده تبعاتی فاجعه‌بار دانسته است. وی درباره درباره احتمال اقدام کنگره برای رد نتایج مذاکرات هسته‌ای گفته: «من به شما می‌گویم، آمریکا تمام اعتبارش را از دست خواهد داد. ما موفق نخواهیم شد و اگر تصمیم هم بگیریم که از گزینه نظامی استفاده کنیم، آیا فکر می‌کنید سازمان ملل با ما خواهد بود؟ فکر می‌کنید متحدان اروپایی از ما حمایت می‌کنند؟ هرگز». کری گفته در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره، ایران از شکست مذاکرات به عنوان بهانه‌ای برای ازسرگیری فعالیت های هسته ای گذشته خود استفاده می‌کند.

این در حالی است که لابی صهیونیستی آمریکا تلاش های خود را برای جلوگیری از تصویب توافق هسته ای ایران در کنگره افزایش داده است. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) برای تصویب قانونی که به کنگره اجازه رد توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را می‌دهد، تا کنون نزدیک به ۲ میلیون دلار هزینه کرده که در ۱۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بر این اساس، این گروه در نیم سال گذشته، 1.67 میلیون دلار برای لابی‌گری در کنگره و تصویب قانون «نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای» هزینه کرده است. واشنگتن‌پست با استناد به آمارهای پایگاه داده «اداره بایگانی عمومی مجلس سنا» می‌افزاید، آیپک در ‌هفت سال گذشته دست‌کم ۲ میلیون دلار در سال برای لابی‌گری هزینه کرده؛ اما مخارجش در سال ۲۰۱۵ به احتمال زیاد بیش از این رقم ها خواهد بود.

***احضار وزرای خارجه

قطعنامه شورای امنیت سازمان در‌باره تحریم های ایران هم که دوشنبه تصویب شد، قطعنامه های قبلی را لغو کرد. قطعنامه های لغو شده به نوعی مورد تأیید رژیم اسراییل هم بود و توقف غنی سازی در ایران را خواستار می شد. اکنون نخست وزیر رژیم اسراییل ـ که نتوانست جلوی توافق را بگیرد ـ به کنگره آمریکا چشم دوخته است. او و لابی طرفدارش در آمریکا، اصرار دارند که کنگره این توافق را رد کند؛ احتمالی که وجود دارد، ولی پیامدهای آن برای آمریکا در جهان بسیار سنگین است.

دراین حال گزارش میرسد که وزیران خارجه و انرژی آمریکا برای توضیح و دفاع از توافق هسته ای وین اواخر هفته به مجلس نمایندگان خواهند رفت.

به گزارش سایت پولیتیکو، «نانسی پلوسی» رهبر دمکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا از «جان کری» وزیر خارجه و «ارنست مونیز» وزیر انرژی که در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین حضور داشته اند، برای ادای توضیح در خصوص برجام دعوت کرده است.

بر این اساس این دو وزیر کابینه اوباما روز پنج شنبه در مجلس نمایندگان حاضر شده و ضمن پاسخ دادن به سوالات، از توافق هسته ای دفاع خواهند کرد.

این در حالی است که متن کامل توافق جامع هسته ای یا برنامه اقدام مشترک (برجام) به همراه ضمائم آن به طور رسمی تحویل کنگره آمریکا شده تا مورد بررسی نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان قرار بگیرد.

این مهلت ۶۰ روزه از روز دوشنبه ۲۹ تیرماه (۲۰ ژوییه) آغاز می شود. ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه در وین اتریش به توافقی تاریخی برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند.

بر اساس قانونی که نمایندگان کنگره تصویب کردند، هرگونه توافقی با ایران به ویژه برای رفع تحریم ها نیازمند تصویب نمایندگان آمریکایی است.

***تبعات فاجعه بار عدم تصویب

دراین راستا وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تبعات رد توافق هسته‌ای در کنگره را «فاجعه‌بار» دانست و برای اطمینان خاطر دادن درباره انجام نهایت تلاش برای دست‌یابی به بهترین نتایج در مذاکرات مدعی شد سه بار میز مذاکره را ترک کرده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با پایگاه رادیویی NPR  از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 استقبال کرد و افزود عدم تصویب سند «برجام» در کنگره تبعات فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.

کری به اظهارنظر درباره ایران پرداخت و درباره احتمال اقدام کنگره برای رد نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت: «من به شما می‌گویم، آمریکا تمام اعتبارش را از دست خواهد داد. ما موفق نخواهیم شد و اگر تصمیم هم بگیریم که از گزینه نظامی استفاده کنیم، آیا فکر می‌کنید سازمان ملل با ما خواهد بود؟ فکر می‌کنید متحدان اروپایی از ما حمایت می‌کنند؟ هرگز!.»

کری در ادامه خاطرنشان کرد در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره، ایران از شکست مذاکرات به عنوان بهانه‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند و با بیان اینکه غنی‌سازی را حقی می‌داند به خاطر مذاکرات آن را کنار گذاشته بار دیگر آن را از سر خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری، گفت در صورت شکست مذاکرات ایشان خواهد گفت: «گفتم که نمی‌توانید به غرب اعتماد کنید. گفتم که نمی‌توانید با این آدم‌ها مذاکره کنید. آنها به شما دروغ می‌گویند و تقلب می‌کنند. آنها همین هستند، ما را متوقف کردند و کنگره مذاکرات را ترک کرد. آنها 535 وزیر خارجه دارند

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به اظهارات برخی منتقدان که می‌گویند باراک اوباما اشتیاق زیادی برای توافق هسته‌ای با ایران داشته هم پاسخ داد و برای اطمینان خاطر دادن از این باب که تمامی تلاشها برای رسیدن به بهترین توافق انجام شده مدعی شد خودش سه بار میز مذاکرات را ترک کرده است.

او گفت: «اوباما تقریباً هر بار که صحبت می‌کرد می‌گفت فراموش نکن "جان" می‌توانی مذاکرات را ترک کنی. و من واقعاً این کار را کردم. بنابراین ما در این باره، با مانع یا مسائلی از این قبیل مواجه نبودیم. من فکر می‌کنم ما به توافقی رسیدیم که دسترسی به آن فراتر از باور مردم بود و این دقیقاً همان چیزی است که می‌توان از آنها شنید

***رای کنگره تاثیر درمجلس ندارد

اما درایران سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمال سنگ اندازی جمهور خواهان کنگره در زمینه توافق هسته ای وجود دارد، تاکید کرد: کنگره مخاطب مجلس ایران نیست، بلکه دولت ها در مذاکرات طرف حساب هستند.

نوذر شفیعی با بیان اینکه مجلس ایران بر اساس خطوط قرمز داخلی متن توافق را بررسی می کند، گفت: مجلس شورای اسلامی تصمیمات خود را در زمینه هسته ای با رفتارهای کنگره آمریکا منطبق نمی کند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: کنگره آمریکا در چارچوب مکانیزمهای داخلی خودشان به مسئله توفق هسته ای ایران و ۱+۵ ورود پیدا می کند. از سوی دیگر نیز خطوط قرمز داخلی و رویکردهای رهبر انقلاب و قانون اساسی مبنای بررسی متن توافق در مجلس خواهد بود.

وی تصریح کرد: بدون شک جمهوری خواهان کنگره آمریکا در روند بررسی توافق نهایی سنگ اندازی خواهند کرد این موضوع طبیعی است اما مخاطب جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا و 5+1 است نه کنگره آمریکا.

این نماینده تاکید کرد: قرار نیست ما نمایندگان رفتار و سیاست های خود را بر اساس رفتارهای جمهوری خواهان آمریکا تنظیم نمی کنیم.

***ظریف وصالحی درمجلس

اما روز سه شنبه  محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و همچنین آقای صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای برای ارائه گزارش به مجلس رفتند. در این جلسه وزیر امورخارجه رسماً متن توافق برجام را به مجلس تقدیم کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نمایندگان مجلس گفت: طرح صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران فرو پاشید. آنچه به اثبات رسید عزت و سربلندی ایران بود. ثابت شد ایران در سخت‌ترین شرایط مقاومت می‌کند اما از خطوط قرمز اصلی خود عدول نمی‌کند. بر آمریکا ثابت شد با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری تسلیم ایران را باید به خواب ببینند. هیچ کس هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کند.

به اعتراف دوست و دشمن آن چیزی که به اثبات رسید سربلندی توام با حکمت ملت و رهبر فرزانه ما بود. در این مذاکرات طولانی بر همگان ثابت شد که ایران با 6 کشور به ظاهر قدرتمندت مذاکره می کند ولی باج نمی دهد. این مذاکرات ثابت کرد که ایران حاضر است فشارها را تحمل کند ولی از خطوط خود عدول نکند. به آمریکا ثابت شد که به قول رهبر، تسلیم ایران را به خواب ببیند.

وی همچنین گفت: غنی سازی، تحقیق و توسعه و هیچ کدام از تاسیسات هسته ای ما به هیچ وجه از بین نمی رود. روشن نمودیم که تسلیحات نظامی و دفاعی ما ربطی به برنامه هسته ای ندارد. نشان دادیم که آمریکا و غرب باید پاسخگوی جنایت های منطقه باشیم. بالا و پایین پریدن و عصبانیت رژیم صهیونیستی از این توافق طبیعی است.

ظریف ادامه داد: به این برنامه جامع اقدام مشترک می شود به جهت های مختلف به آن نگاه کرد. ولی باید به این توجه کرد که در هر مذاکره یک داده داریم و یک ستانده. باید دیه که داده و ستانده بود چه چیزی است.

وزیر امور خارجه همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن امتیازی که برای بسیاری از کشورها "ورود ممنوع" بزرگ است امتیاز گرفته است و آن رفع ظالمانه تحریم‌ها است که از ابتدا غیرقانونی و نامشروع بوده است. برادران و خواهران گرامی ما هیچگاه ادعا نکرده و نمی کنیم که برنامه جامع اقدام مشترک کاملاً به نفع ایران است. تاکید می کنم که مذاکره یک بده بستان است و تا زمانی که هر دو طرف به خواسته های خود نرسند هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد. اما این انعطاف‌ها همگی هدفمند است همچون کشتی‌گیری که در مثال مقام معظم رهبری برای برنده شدن در زمان و مکان مناسب برای دستیابی به امتیازهای بزرگتر دست به امتیاز کوجکتر می‌زند. اما دستی که نهایتاً به علامت پیروزی بالا می‌رود.

همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن علنی مجلس در تشریح مذاکرات هسته‌ای گفت: آن دغدغه‌هایی که شنیده‌ام به برخی از آنها پاسخ بدهم. گویی اینکه برخی از صحبت‌هایی که خواهد شد و ادعاهایی که احتمالاً خواهد شد ظاهر متناقض داشته باشند با شرح من این تناقض برطرف شود. مذاکره امر ساده‌ای نیست آن هم با چالشی که با جنود شیطان باشد. مذاکره با مکاران کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: امروزه بنده اظهار می‌کنم که به آنچه به دست آوردیم می‌بالم. بنده به عنوان فردی که از ابتدای پیدایش این پرونده تصنعی حضور داشته به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس تا به امروز سیر تحولات و نحوه برخورد با این مسئله را کاملاً شاهد بودم.

بنده آمده ام که شهادت بدهم آنچه که در بعد فنی به دست آوردیم مسئولیت شرعی و عرفی را می پذیرم. بنده قصد ورود به مسائل سیاسی را ندارم. اما پارادایم فعالیت سیاسی جهان به گونه‌ای تغییر خواهد کرد و زنگ این تغییر در وین زده شد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.