وزیر خارجه فرانسه معتقد است موضع سختی که این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای برابر ایران داشت، در دوران پساتحریم به ضرر شرکت‌های فرانسوی تمام نخواهد شد.

شرکت‌های فرانسوی بخاطر موضع فرانسه تقاص پس می‌دهند؟

به گزارش ایسنا، رویترز در گزارشی نوشت: لوران فابیوس در پی توافق هسته ای که میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد که نخستین سفر از سوی یک وزیر خارجه فرانسه در 12 سال گذشته خواهد بود.

با وجود سابقه طولانی روابط تجاری، سیاسی و اجتماعی فرانسه با ایران، این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهان سخت‌ترین موضع را در قبال تهران داشت.

 

فابیوس به شبکه رادیویی فرانس اینتر گفت: درست است که فرانسه بسیار سخت‌گیر بود، اما آیا شرکتهای فرانسوی مجازات خواهند شد؟ پاسخ من خیر است زیرا در گذشته ما حضور مهمی در ایران داشتیم. تخصص ما در حوزه‌های زیادی عالی است و ایرانی‌ها جدی هستند.

 

برخلاف زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که به عنوان نخستین مقام عالی رتبه غربی پس از توافق هسته‌ای به ایران آمد و هیات تجاری بزرگی را همراه آورد، وزیر خارجه فرانسه در این سفر مدیران تجاری بزرگی را با خود به تهران نمی‌آورد.

 

اما پاریس خود را برای برداشته شدن تحریم‌ها آماده می‌کند که طبق اعلام شورای امنیت سازمان ملل، در صورتیکه ایران به تعهداتش عمل کند، ممکن است در سه ماهه اول سال 2016 آغاز شود.

 

یک دیپلمات ارشد فرانسوی به رویترز گفت: دیپلماتها برای حدود 50 مدیر از میان شرکتهای بزرگ فرانسوی درباره توافق هسته ای جلسه برگزار کردند.

 

با این همه گروه لابی تجاری فرانسه (Medef) هیاتی متشکل از 80 شرکت را تا پایان سپتامبر به تهران می‌فرستد.

 

شرکتهای فرانسوی مانند خودروساز پژو و غول نفتی توتال از نظر تاریخی حضور چشمگیری در بازار ایران داشته اند اما تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا که در سال 2011 علیه ایران وضع شد، این شرکتها را وادار به خروج از این کشور کرد.

 

طبق برآورد وزارت خارجه فرانسه، واردات از ایران به فرانسه از 1.77 میلیارد یورو در سال 2011 به 62 میلیون یورو در سال 2013 کاهش یافت و صادرات فرانسه به ایران طی مدت مذکور از 1.66 میلیارد یورو به 494 میلیون یورو تنزل کرد.

 

بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا در سال 2014 به دلیل انجام مبادلاتی برای ایران به نقض تحریمهای آمریکا متهم شد و به پرداخت نزدیک به 9 میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

 

فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا موافقت کردند شرکتها برای فعالیتهایی که در ایران پس از برداشته شدن تحریمها خواهند داشت، با مجازات روبرو نشوند.

 

به گزارش ایسنا، بسیاری از شرکت‌های فرانسوی با وجود فشارهای سیاسی و موضع مخالف پاریس نسبت به فعالیت هسته ای ایران، همکاری‌های تجاری بلندمدتی با ایران داشته اند. اگرچه فرانسه در کنار آمریکا به اعمال فشار علیه ایران به بهانه واهی نظامی بودن فعالیت هسته‌ای کشور پرداخت، اما پس از امضای توافق هسته ای مقدماتی، یک هیات تجاری فرانسوی که نمایندگان 116 شرکت از جمله توتال، لافارژ و پژو در آن حضور داشتند، به تهران سفر کرد تا به بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری بپردازد و نگرانی مقامات آمریکایی را نسبت به سستی متحد اروپایی‌اش در جبهه تحریم‌ها علیه ایران برانگیخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.