یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به لزوم فعال شدن دیپلماسی منطقه‌ای گفت: باید با همگرایی منطقه‌ای به دنبال رفع خطر تروریسم از منطقه بود.

پس از مذاکرات هسته‌ای، دیپلماسی منطقه‌ای فعال شود

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل شکوری در گفت‌وگو باایسنا، با بیان اینکه توافق هسته‌ای یکی از حوادث بزرگ دیپلماسی قرن است، خاطرنشان کرد: تاکنون مشکلات جهان از طریق لوله‌های تفنگ و زورآزمایی حل می‌شد اما این بار اختلافات با مذاکره و دور میز حل شد.

وی در ادامه افزود: این مذاکرات برای دو طرف فواید زیادی دارد و بر مبنای برد- برد انجام گرفت و در واقع هر دو طرف پیروز هستند. ایران در شورای امنیت تحریم بود و در ذیل ماده 7 منشور سازمان ملل واقع شده بود اما توانست با ابتکار دیپلمات‌های خود و با مذاکره از این شرایط خارج شود. اکنون دیگر فعالیت هسته‌ای ایران در جهان به رسمیت شمرده شده و دیگر خطری برای دنیا محسوب نمی‌شود. اکنون حتی مخالفان منطقه‌ای ایران مثل عربستان صنعت هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته‌اند.

این فعال سیاسی با اشاره به دستاوردهای توافق هسته‌ای گفت: با این توافق امید به زندگی و شادابی اجتماعی افزایش یافت زیرا مردم همواره نگران وقوع جنگ بودند. آمریکا هم بارها از بودن گزینه نظامی بر روی میز صحبت کرده بود اما اکنون خطر جنگ رفع شده و مردم هم امیدوارتر شده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی بر حوزه اقتصادی تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: در ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود علاوه بر رفع تحریم‌ها، برنامه‌های دولت هم بسیار مهم است. رکود در حال حاضر تهدید اصلی اقتصاد ایران است. دولت با کمک اقتصاددانان باید برنامه‌ای دقیق برای رونق اقتصادی و خروج از رکود طراحی کند.

شکوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش حمایت‌های رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در موفقیت مذاکرات افزود: دولت قول خود به مردم درباره حل مشکل هسته‌ای را عملی کرد اما مردم منتظر تحقق سایر وعده‌های دولت هم هستند. دولت باید به عرصه سیاست داخلی به ویژه حقوق شهروندی و اجرای دقیق مواد قانون اساسی توجه بیشتری کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اجرای قانون اساسی و نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی و برگزاری صحیح انتخابات از وظایف دولت است گفت: از دولت انتظار می‌رود که اعتماد مردم را برای حضور در انتخابات افزایش دهد. نباید به بهانه‌های واهی و خارج از مواد قانون، کسی رد صلاحیت شود. انتظار از دولت در این حوزه زیاد است.

وی همچنین با بیان اینکه با رفع تحریم، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و آزادشدن اموال بلوکه شده در کشور، درآمدهای دولت افزایش می‌یابد افزود: در این شرایط دولت باید به فکر طبقات پایین‌دست جامعه باشد. یارانه‌ها سیاستی بود که همه ایرانیان از ایرانی‌های ساکن لندن تا یک زاغه‌نشین را دربرمی‌گرفت. پس تغییر این سیاست لازم است. اجرای دقیق هدفمندی یارانه‌ها و کمک به فقرا از وظایف دولت است و باید به این اقشار رسیدگی شود.

به گفته وی، باید بودجه حوزه پژوهش و فرهنگ نیز افزایش یابد و پژوهش‌های بنیادی جدی گرفته شود.

شکوری با تاکید بر اینکه باید در داخل کشور همگرایی و همدلی تقویت شود، افزود: باید به دنبال افزایش همگرایی در منطقه باشیم. در دو دولت قبلی ما شاهد واگرایی در منطقه بوده و با برخی کشورها هیچ ارتباطی نداشتیم اما اکنون برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی باید به سمت همگرایی حرکت کرد. برخی کشورها که در ایجاد گروه‌های تروریستی نقش داشته‌اند اکنون از این گروه‌ها آسیب‌ دیده‌اند پس باید با همگرایی و تاکید بر مشترکات به دنبال مقابله با تروریسم باشیم.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید در منطقه فعال‌تر شود، اظهار کرد: اکنون ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به رسمیت شناخته می‌شود پس ما باید از این موفقیت استفاده کرده و به دنبال حل اختلافات خود با کشورهای منطقه باشیم زیرا در غیر این صورت منطقه تا سال‌های سال آسایش نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.