صدور مجوز «دوره پیش‌دبستانی» توسط بهزیستی و یا آموزش و پرورش همواره و از دیرباز مورد انتقاد هر دو ارگان بوده به طوریکه هر یک به نوبه خود مدعی این حوزه از بعد آموزش و تربیت کودکان هستند؛ و البته هر یک برای اثبات حق خود به قانون‌ گریزی می‌زنند و آن را حق مطلق خود می‌دانند.

 «پیش دبستانی» چالش بین بهزیستی و آموزش و پرورش

به گزارش  ایسنا، هرچند گاهی دولت‌ها نیز وارد شده و قضیه را با حل اختلافات مسکوت کردند اما هر بار با نزدیک شدن به فصل جدید تحصیلی بازار این ادعا از نوع داغ می‌شود تا اینکه حدود یک ماه و اندی پیش معاون وزیر آموزش و پرورش آب پاکی را بر دست بهزیستی ریخت و خبر از حکمی داد که براساس آن این وزارتخانه عریض و طویل مرجع صدور مجوز و نظارت بر تمام مهدهای کودکی شد که دوره پیش‌دبستانی برای کودکان 4 سال تمام تا 6 سال تمام ارائه می‌کند. حکمی که از سوی مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور با استناد بر بندهای قانونی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر سوال می‌رود.

 

در این بین، وزیر آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مقام مسوول نیز معتقد است چون پیش دبستانی‌ها به نظام آموزشی متصل می‌شوند باید برنامه‌ریزی، نظارت و اداره آن به وزارتخانه متبوعش محول شود؛ البته برای اداره مهدهای کودک توسط آموزش و پرورش اصراری هم ندارد و به مصوبات زیاد سال‌های اخیر در این باره اشاره می‌کند که به خوبی هم اجرا نشده؛ حتی فراتر هم می‌رود و امیدوار است شورای عالی انقلاب فرهنگی به این بحث ورود کند تا مشکلات و اختلافات یکبار برای همیشه حل شود.

 

خبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با آرزو ذکایی‌فر، مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور، در پی مرجعیت صدور مجوز و نظارت بر مهدهای کودک‌ دارای دوره پیش‌دبستانی توسط آموزش و پرورش داشته که نظر متفاوت وی نسبت به این حکم منتشر می‌شود.

 

ذکایی‌فر ضمن تاکید بر اینکه آموزش‌های پیش از دبستان و پیش دبستانی‌ها جزء مقاطع اجباری تعلیم و تربیت نیستند، لذا آموزش و پرورش نمی‌تواند در این حوزه ورود کند به فعالیت بیش از 30 ساله سازمان بهزیستی در حوزه مهدهای کودک اشاره و می‌گوید: براساس قانون "تشکیل سازمان بهزیستی" ارائه خدمات به کودکان به صورت عام و نه فقط گروهی خاص از کودکان، جزء وظایف بهزیستی است. همچنین براساس ماده 26 قانون "تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" مصوب مجلس شورای اسلامی نیز سازمان بهزیستی کشور موظف است پس از بررسیهای کارشناسی برای متقاضیان فعالیت در اموری چون تاسیس مهدهای کودک، تاسیس مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی‌سرپرست و خیابانی و غیره پروانه فعالیت صادر کند.

 

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور در ادامه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه اشاره و ادامه می‌دهد: طبق هشتادمین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز تاسیس و نظارت بر اداره مهدهای کودک خصوصی و واحدهای مشابه آن به عهده بهزیستی است که تاکنون قانونی برای نقض آن نیامده است.

 

ذکایی‌فر در ادامه تاکید می‌کند: تنها درماده 9 قانون "تاسیس مراکز غیر دولتی"، تبصره‌ای آمده است که در آن تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی‌آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مرکز آموزش پیش دبستانی، جهت کودکان چهار و پنج ساله را وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده درصورتی که حتی خود این قانون به صورت آزمایشی به مدت 5 سال اجرا و از مرداد ماه سال 93 مدت اجرای آزمایشی آن نیز به اتمام رسیده و تمدید نشده است؛ به این ترتیب هرگونه فعالیت آموزش و پرورش در حوزه مهدهای کودک از مرداد ماه سال 93 به بعد، غیر قانونی بوده، اما با این حال بهزیستی به علت آنکه آموزش و پرورش نهاد رسمی تعلیم و تربیت در کشور است و همچنین به منظور جلوگیری از سردرگمی خانواده‌ها به این موضوع ورود نکرد، درحالی که می‌توانستیم طبق قانون با آن برخورد کنیم.

 

وی ادامه می‌دهد: حدود یک ماه گذشته لایحه دائمی شدن قانون تاسیس مراکز غیر دولتی به مجلس شورای اسلامی و از آنجا به شورای نگهبان ارسال شد و در جلسه دهم تیرماه شورای نگهبان نهایی و دائمی شدن این قانون مغایر با اصل 74 قانون اساسی شناخته شده و به این ترتیب از سوی شورای نگهبان رد و مورد تصویب قرار نگرفت.

 

به گزارش ایسنا، ذکایی‌فر در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، ماه گذشته به حکم معاونت حقوقی ریاست جمهوری استناد و گفته بود: براساس حکم معاونت حقوقی ریاست جمهوری، آموزش‌وپرورش مرجع صدور مجوز و نظارت بر تمام مهدکودک‌هایی است که دوره پیش دبستانی برای کودکان ۴ سال تمام تا ۶ سال تمام ارائه می‌کنند.

 

وی اظهار کرده بود:‌ با توجه به صراحت قوانین و ضوابط موجود و تاکید رهبر معظم انقلاب در بند 2 سیاست‌های ابلاغی تحول در آموزش و پرورش مبنی بر حاکمیتی بودن امر تعلیم و تربیت از مهدکودک تا دانشگاه، با همراهی و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری اختلاف نظر میان وزارت آموزش‌ و پرورش و سازمان بهزیستی در مورد مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی حل شد؛ بدیت ترتیب مقرر شد تا مرجع صدور مجوز و نظارت بر مهدکودک‌هایی که به کار نگه‌داری کودکان زیر 4 سال تمام مشغولند بر عهده بهزیستی باشد و تمام مهدکودک‌هایی که دوره پیش دبستانی برای کودکان 4 سال تمام تا 6 سال تمام ارائه می‌کنند، مکلفند از آموزش‌وپرورش مجوز بگیرند و مرجع سیاست‌گذاری، نظارت و ارائه محتوا بر عهده آموزش‌وپرورش است.

 

اما مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور در ادامه ادعای معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش مبنی بر اینکه آموزش‌وپرورش مرجع صدور مجوز و نظارت بر مهد کودک‌های دارای پیش دبستانی شده است را عجیب دانسته و عنوان می‌کند: سازمان بهزیستی براساس قوانین بالا دستی که تا کنون قانونی برای نقض آن نیز نیامده است، همچنان متولی مهدهای کودک و آموزش، مراقبت و مهارت آموزی کودکان زیر سن دبستان بوده و به این تربیت با قدرت فعالیت خود را در این حوزه ادامه خواهد داد.

 

وی در ادامه با نگاهی انتقادی به فضاهای پیش دبستانی موجود در مدارس و دبستانها اظهار می‌کند: با توجه به آنکه فضاهای آموزشی دانش آموزان و کودکان پیش دبستان در محیط های مجزا نبوده و محیط‌هایی از جمله سرویس بهداشتی و... آن ها نیز از یک دیگر جدا نیستند؛ این کودکان در معرض آسیب‌های احتمالی گوناگون قرار می‌گیرند.

 

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور آموزش و پرورش را فاقد فضا و امکانات لازم در خصوص نگهداری و مراقبت از کودکان پیش از دبستان دانسته و می افزاید: در چنین شرایطی که آموزش و پروش فاقد امکانات لازم برای نگهداری کودکان پیش از دبستان است، بهزیستی با تجربه 30 ساله خود در این حوزه تمامی استانداردهای لازم محیطی و آموزشی برای نگهداری کودکان 6 ماهه تا 6 ساله را در اختیار دارد.

 

به گزارش ایسنا، فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز در آخرین اظهار نظر خود درباره اختلافات این وزارتخانه با سازمان بهزیستی بر سر اداره دوره پیش دبستانی به ایسنا، گفته بود: در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بحثی پیرامون اداره پیش دبستانی و اختلافی که با بهزیستی وجود دارد مطرح شد. قرار شده است جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم چون پیش دبستانی‌ها به نظام آموزشی متصل می‌شوند باید برنامه‌ریزی، نظارت و اداره آن به وزارت آموزش و پرورش محول شود، اظهار کرده بود: البته به عنوان آموزش و پرورش اصراری برای اداره برخی مهدهای کودک که کودکان یک تا پنج ساله را نگهداری می‌کنند نداریم. مصوبات زیادی طی چند سال اخیر داشته‌ایم که به خوبی اجرا نشده است، امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی به این بحث ورود و تکلیف را روشن کند اما بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوره پیش دبستانی، دوساله است.

 

فانی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر امکانات فراهم باشد و یا بخش خصوصی بخواهد پیش دبستانی دایر کند، این دوره می‌تواند دو ساله هم باشد گفته بود: در برخی مناطق که فضای آموزشی و نیروی انسانی کافی در اختیار داشتیم، پیش دبستانی هم ایجاد کردیم، اما در حال حاضر بدلیل آنکه امکانات دولتی آموزش و پرورش محدود است، کودکان پنج سال تمام را ثبت نام می‌کنیم. در واقع امکانات موجود اجازه نمی‌دهد کودکان چهار سال تمام را نیز در مراکز پیش‌دبستانی ثبت نام کنیم.

 

ذکایی فر، مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور، همچنان معتقد است درحال حاضر خلاء قانونی در خصوص تولی‌گری مهدهای کودک وجود ندارد و می‌گوید: اما متاسفانه قوانین موجود قدرت اجرایی لازم را ندارند، لذا امیدواریم مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از پیش به این مسئله رسیدگی کنند تا شاهد آن باشیم که این موضوع به نحوی خاتمه یابد که مردم و فعالان این حوزه از این سردرگمی‌ها رهایی یابند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توسی IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    متاسفم از بی توجهی به مشکلات ما معلمان کاش گوش شنوایی هم برای شنیدن و توجه به دردهای ما بود(در مورد برخورد خشن با اعتراض امروز معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی) توسی