عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه سلامت کشور نیازمند تامین منابع مالی پایدار است و امیدواریم این حوزه در برنامه ششم توسعه از ثبات خدماتی بیشتری برخوردار ‌شود.

حوزه سلامت کشور نیازمند تامین منابع مالی پایدار است

به گزارش قدس آنلاین، عابد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به چگونگی ارتقاء کیفیت و اصلاح ساختار بیمه های تامین اجتماعی برای آحاد مختلف مردم در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: بی‌تردید از پشتوانه‌های اجتماعی انسان‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا بیمه خدمات درمانی، اجتماعی، بیمه عمر، بیمه اموال و غیره است و در این باره امروز صنعت بیمه در کشور ایران رو به رشد بوده اما از کیفیت واقعی برخوردار نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که در زمانی که برای مردم مشکلی به وجود می‌آید بیمه‌ها سخت‌گیری کرده و سعی می‌کنند آنها را در مقابل خود قرار دهند و علاوه بر آن امکانات کمتری به مردم می‌دهند بنابراین امیدواریم در برنامه ششم توسعه به این مهم توجه شود.

فتاحی با اشاره به پیش‌بینی خویش در برنامه ششم توسعه از وضعیت بیمه‌ها تصریح کرد:در این باره دیروز در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت و درمان انجام شد آخرین شرایط بیمه از زبان دکتر قاضی‌زاده هاشمی عنوان شد چون یکی از علت‌هایی که نتوانستیم در حوزه سلامت موفق شویم، عدم همکاری بیمه‌ها بود چون نگاه آنها به حوزه سلامت نگاهی است که گمان می‌کنند در حال پرداخت جریمه هستند در حالی که حیات امروز، یک زندگی بیمه‌ای است و تمامی مسائل بستگی به بیمه دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین زمانی مشکلات حوزه سلامت مرتفع می‌شود که بیمه‌ها همکاری کنند و در این باره امید است که در برنامه ششم توسعه قیمت خدمات در تمامی زمینه‌ها واقعی‌تر شده و بیمه‌ها نیز حالت واقعی به خود بگیرند یعنی به گونه‌ای باشد که بیمه‌ها خدماتی در شان مردم داده تا برنامه ششم توسعه، بسیار پربارتر، پرآوازه‌تر و واقع‌بینانه تر باشد.

وی افزود: در پایان برنامه پنجم توسعه نیز، ایران باید از نظر علمی و اقتصادی، کشوری توانمند و قدرتمند در منطقه خاورمیانه شده و از نظر دانش فنی در منطقه رتبه نخست را به دست آورد و علاوه بر آن ضمن قرار گرفتن در ردیف کشورهای برتر دنیا، صاحب اعتبار جهانی شود هر چند با توافق هسته‌ای اخیر، ایران دارای شهرت بین‌المللی شد.

فتاحی با تاکید بر اینکه انتظار من از بیمه‌های سلامت‌محور در برنامه ششم توسعه این است که خود را ازحالت انقباضی خارج کرده و با مردم همکاری کنند، اظهار داشت: چون ما به دنبال بیمه‌هایی هستیم که از پشتوانه مناسبی برخوردار بوده و قیمت واقعی خدمات را مشخص و براساس آن رتبه‌بندی کنند و از سوی دیگر خدمات باید بدون تعارف تعریف شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه باید فرهنگ‌سازی شود و علاوه بر آن سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده به طور دقیق عملیاتی شده و بیمه‌ها نیز باید فعال و تخصصی شوند و علاوه بر آن تمامی بار خدمات درمانی کشور را به دوش کشیده و اجازه ندهند که مردم به خاطر پرداخت اندک مادی دچار مشکل شوند.

وی در پاسخ به این سوال که ساختار نظام سلامت به چه شکل اصلاح می‌شود؟بیان کرد: در این باره در برنامه ششم توسعه حوزه سلامت از استحکام محکمتری برخوردار می‌شود البته شرط آن این است که بتوانیم، هزینه حوزه سلامت را تامین کنیم و در این باره وزارت بهداشت و درمان از جمله قدرتمندترین وزارت‌خانه‌هایی است که می‌تواند رضایت مردم را جلب کرده و به آنان خدمات‌رسانی کند.

فتاحی با اشاره به بیمه های تکمیلی تصریح کرد: ما مخالف بیمه تکمیلی هستیم چون به نظر ما نوعی تبعیض بوده و فرد دارای این بیمه هیچ ریالی پرداخت نمی‌کند بنابراین تمامی بیمه‌های کشور باید با یکدیگر یکنواخت بوده و تمامی 70 میلیون جمعیت ایران از یک دفترچه خدمات بیمه درمانی استفاده کنند.

وی به چگونگی تامین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت اشاره کرد و افزود: در این باره بی‌شک مهمترین، حساسترین و دشوارترین مسئله، تامین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت است تا جایی که این مسئله، تمامی کارشناسان و متخصصان را نگران کرده است و امیدواریم پس از لغو تحریم‌ها از سوی سازمان ملل متحد، به شکل عقلایی و توانمندتری به منابع مالی پایدار دست یافته و ضمن مشخص شدن درآمدها، به سمت خصوصی‌سازی واقعی برویم و علاوه بر آن ظرفیت هر استان را مشخص کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر باید درآمدهای واقعی کشور مشخص شده و سپس به دنبال موضوع تامین منابع مالی پایدار رویم یعنی پس از اینکه درآمدهای گازی، نفتی و غیرنفتی کشورمان  به طور کاملا و واقعی مشخص شد، براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.