سرور هادیان: امسال همزمان جوایز دو دوره از جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد به هنرمندان این شهر اعطا خواهد شد.

 دعوت از علی نصیریان برای اختتامیه جشنواره نمایشنامه خوانی

10 دوره از برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد می گذشت که در دهمین دوره اعطای جوایز به دلیل کمبود اعتبارات انجام نشد! و در همین راستا سال گذشته مسؤولان نتوانستند این جشنواره را باز هم به دلیل مشکلات مالی برگزار کنند، اما خوشبختانه امسال دبیر یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی به عنوان یک هنرمند گفت: همه تلاشم این است که در اختتامیه جوایز دوره قبل و امسال را به هنرمندان برتر شهرمان تقدیم کنم.

سروش طاهری که توانست سال گذشته عنوان بهترین بازیگر جشنواره فجر را از آن خود کند، امسال به عنوان دبیر جشنواره گفت: اگرچه با کمی تأخیر اما جشنواره امسال در حال برنامه‌ریزی است.

وی افزود: امسال جشنواره با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، مؤسسه خورشید حکمت پارس و انجمن‌ هنرهای نمایشی استان برگزار می‌شود.

سروش طاهری اعلام کرد سکه‌های تقدیر خریداری شده و در اختتامیه به هنرمندان برتر اعطا می‌شود.

او گفت: جوایز دوره قبل رقمی معادل چهار میلیون و 500 هزار تومان است که در شورای سیاستگذاری که تشکیل داده‌ایم، این جوایز با کمک شهرداری، انجمن هنرهای نمایشی استان و مؤسسه فرهنگی خورشید حکمت پارس پرداخت می‌شود.

وی همچنین درخصوص حضور کارگردانهای جوان در این جشنواره گفت: تعدادی از شرکت‌کنندگان، کارگردانهایی هستند که برای جشنواره استانی و یا اجرای عمومی می‌خواهند کارشان را اجرا کنند و در واقع با حضور در جشنواره نمایشنامه خوانی، خودشان را محک می‌زنند و تعدادی هم کارگردانهای کار اولی هستند که بدون دکور، لباس و به دور از نور و موسیقی و اتفاقات حرفه‌ای به آزمون حس و ریتم فضاسازی و ارایه مفهوم مخاطب با خوانش خودشان را ارزیابی می‌کنند. البته نباید فراموش کنیم که نمایشنامه‌خوانی در کشور ما یک اتفاق کاملاً حرفه‌ای است، اما متأسفانه در بازبینی با اجراهایی مواجه بودیم که دستهایشان را محکم به هم گره کرده بودند تا تکان نخورند و تصورشان این بود که نمایشنامه‌خوانی یعنی سکون و در واقع القای درستی از آن نداشتند.

دبیر یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره را 46 متن اعلام کرد که 43 متن بازبینی‌ شده و 14 اثر از بین این آثار برای بخش مسابقه و دو اثر نیز در بخش جنبی اجرا می‌شود.

وی افزود: 16 اثر منتخب و چهار اثر نیز سفارشی است که در مجموع 20 اثر از پنجم تا هشتم مرداد در مجموعه تئاتر شهر مشهد در سالنهای عروسکی، بهار و سالن اصلی اجرا خواهد شد.

وی ساعت اجراها را 15 تا 21 اعلام کرد و همچنین درخصوص داوری‌ها خاطر نشان کرد: امسال دو بخش داوری‌ داریم؛ بخش اصلی 14 خوانش توسط داوران، داوری خواهد شد که سعی داریم دکتر قطب‌الدین صادقی را دعوت کنیم که به همراه دو داور از تهران این آثار داوری شوند.

همچنین هیأت داوران 11 نفره در بخش دیگری به داوری آثار خواهند پرداخت که در این میان منتقدان، نمایشنامه‌نویسان، کارگردانها، بازیگران و استادان دانشگاه حضور دارند.

وی دلیل حضور 11 نفر در هیأت داوران را یازدهمین دوره جشنواره برشمرد و افزود: امسال علی حاتمی نژاد نیز یک اثر را در جشنواره خوانش دارد.

طاهری تصریح کرد: داوری هیأت 11 نفره داوران نیز در همه بخشهای کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن و مرد واکت‌خوانی است و با داوری هیأت داوران برابری دارد و جوایز اعطا می‌شود.

طاهری درخصوص تاریخ برگزاری اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد گفت: احتمالاً 10 یا 11 مردادماه اختتامیه برگزار می‌شود.

وی درخصوص برنامه‌های ویژه اختتامیه نیز تصریح کرد: متن در «مضرات دخانیات» آنتوان چخوف توسط علی ایزدپناه خوانش می‌شود.

یک کار کمدی در نقد جشنواره نمایشنامه‌خوانی و حال و احوال تئاتر مشهد برگزار خواهد شد و جوایز دوره قبل و یازدهمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد به هنرمندان برتر این دو دوره اهدا می‌شود.

طاهری درخصوص میهمانان ویژه اختتامیه نیز افزود: در حال برنامه‌ریزی و دعوت از استاد علی نصیریان و اتابک نادری مدیر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی کشور هستیم.

همچنین دو اثر با مضامین دفاع مقدسی و دینی به جشنواره سفارش داده شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.