نمایشگاه عفاف و حجاب با پوسترهای قیام مسجد گوهرشاد/بی حجابی جنگ با خدا/ پاسخ به شبهات در نمایشگاه حجاب و عفاف

به همت موسسه‌ آفرینش ‌های هنری آستان قدس رضوی؛

پوسترهای قیام مسجد گوهرشاد، راهی نمایشگاه عفاف و حجاب می‌شوند

14 اثر منتخب از جشنواره ملی پوستر رضوی در نمایشگاه حجاب و عفاف مشهد به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، این آثار منتخب سومین دوسالانه‌ ملی پوسترهای رضوی هستند که مراسم اختتامیه‌ آن در 27 اردیبهشت ماه امسال در دانشکده‌ هنر دانشگاه نیشابور برگزار شد. در این جشنواره، 187 اثر به دبیرخانه ارسال و نهایتا 35 اثر برای چاپ کتاب و حضور در نگارخانه‌ رضوان برتر شناخته شد. پوسترهای منتخب اواخر اردیبهشت از دیوارهای نگارخانه‌ رضوان وابسته به موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، آویخته شد و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

سومین دو سالانه‌ جشنواره ملی پوسترهای رضوی، به جز بخش اصلی، نگاه ویژه‌ای به قیام خونین مسجد گوهرشاد با موضوع حجاب نیز داشت و 15 اثر از 35 اثر نهایی، به این موضوع اختصاص یافت. 

حال نمایشگاه حجاب و عفاف مشهد، بهانه‌ای خواهد بود تا بار دیگر تعدادی از پوسترهای منتخب دوسالانه‌ ملی پوسترهای رضوی با موضوع حجاب، در غرفه‌ موسسه‌ آفرینش‌های هنری به نمایش گذاشته ‌شود.

گفتنی است؛ در نمایشگاه حجاب و عفاف که از تاریخ سوم تا هشتم مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌ های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود، همچون سال‌‌های گذشته مجموعه ‌های وابسته به آستان قدس رضوی حضوری فعال خواهند داشت که موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از جمله آن هاست.

****

در حلقه معرفت حرم مطهر رضوی مطرح شد؛

حجاب پشتوانه­ای برای حفظ کرامت زن است

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) گفت: حجاب در اسلام به معناي پرده نشيني نيست، بلکه به معناي پوششي معقول براي جلوگيري از فساد و حفظ کرامت زن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، ملیحه لباف در حلقه معرفت حرم مطهر رضوی در خصوص ضرورت عفاف و حجاب اظهار داشت: حجاب به معناي پوشش بيروني و عفاف به معناي پوشش دروني است.

مدیر مشاوره جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه پوشش اسلامي براي زنان، از ضروريات دين مقدس اسلام محسوب می شود، افزود: بی حجابی با سایر منكرات تفاوتی ندارد و فرد بی حجاب در تمام مدت علناً به جنگ با خدا می پردازد.

این کارشناس دینی تأکید کرد: داشتن حجاب حضور مثبت و سازنده زن است و اين حضور شايسته نزد خداي متعال بسيار پسنديده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آیاتی در قرآن کریم به موضوع عفاف و حجاب می پردازد، گفت: در آیاتی از سوره های مبارکه  نور، احزاب و انفال به حجاب و عفت زنان اشاره شده است.

لباف خاطرنشان کرد: به عقیده شهيد مرتضی  مطهري، زن در بُعد جسماني خود شكار است و مرد شكارچي، پس بايد وجودش را حفظ كند و مراقب باشد که صید نشود.

وی اظهار داشت: در آیه 59 سوره مبارکه احزاب اشاره شده است که ای پيامبر به زنان خود و دختران و زنان مومن بگو که پوشش هاى خود را بر خود فروتر گيرند تا به عفيفه و شريف بودن شناخته شوند و کسی معترض آن ها نشود.

****

حضور بنیاد پژوهش های اسلامی در نمایشگاه عفاف و حجاب

بنياد پژوهش ‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي، با هدف ترویج فرهنگ حجاب در نمايشگاه عفاف و حجاب حضور مي يابد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، ارائه چندین مقاله به صورت پوستر، حضور پژوهشگران گروه‌ های فقه، کلام و حکمت اسلامی در نمایشگاه حجاب و عفاف به منظور پاسخ به شبهات و ارائه کارگاه ‌های آموزشی و رونمایی از کتاب «کاوشی نو در مسئله حضور اجتماعی زنان» به قلم حجت الاسلام دکتر سید مهدی نریمانی زمان آبادی، از برنامه هاي جنبي اين مركز علمي پژوهشي در نمايشگاه  عفاف و حجاب آستان قدس رضوي است.

«پوشش و نگاه در فتاوای مقام معظم رهبری»، «تلازم حجاب و زیارت»، «حجاب در ادیان ابراهیمی»، «حجاب از نظریه تا عمل»، «نگاهی به آیات حجاب در قرآن کریم»، «حجاب وظیفه اخلاقی»، «نگاهی به آیات حجاب در قرآن کریم» و «کشف حجاب در آیینه مطبوعات» از جمله موضوعات مقالاتي است كه در قالب پوستر در اين نمايشگاه ارائه مي شود.

جعفر زنگنه شهرکی؛ پژوهشگر گروه فقه، رضا وطن‌دوست؛ پژوهشگر گروه مطالعات فرهنگی زائر، علی اکبری چناری؛ پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب اسلامی، حسین لطیفی؛ پژوهشگر گروه کلام و حکمت اسلامی، روح الله زینلی؛ پژوهشگر گروه کلام و حکمت اسلامی، سید ابوالقاسم موسوی؛ پژوهشگرگروه وقف، نذر و محمد فرح‌زاد؛ پژوهشگر گروه دائرة المعارف، از جمله محققاني هستند كه در اين نمايشگاه مقالاتي ارائه مي‌دهند.

یادآور می شود؛ نمایشگاه عفاف و حجاب با مشارکت فعال معاونت‌ ها و موسسات مختلف آستان قدس رضوی در دهه اول مرداد ماه 94 در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برپا می‌شود. در این نمایشگاه که با محوریت عفاف و حجاب در آستان قدس رضوی و نگاهی به اسناد و مدارک مربوط به حجاب و عفاف از جمله واقعه مسجد گوهرشاد برگزار می شود، حجاب و عفاف در قالب بروشور و 40 تابلو نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.