قدس آنلاین – رها واعظی: چین، در حال کار بر روی پروژه ی تولید حقیقی انرژی، مشابه انرژی سطح خورشید، به کمک همجوشی هسته یی می باشد.

تلاش چین برای تولید انرژی مشابه انرژی خورشید با همجوشی هسته‌یی

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، کشور فرانسه پیش از این با کمک نیروهای بین المللی، برای ساخت یک نیروگاه همجوشی هسته یی اقدام کرده بود که راکتور آن در چین ساخته شد.

در این نیروگاه، با استفاده از حرارت بالای ناشی از ترکیب پلاسما و هیدروژن، هلیوم انرژی آزاد می کند و فرآیند همجوشی هسته یی مانند؛ همجوشی هسته یی سطح خورشید صورت می گیرد.

البته دانشمندان در دهه های قبل به صورت تئوری اصول این فرآیند را درک کرده بودند، اما آزمایش های آنان با شکست مواجه شده بود.

این فرآیند منجر به تولید انرژی ارزان و بدون کربن می شود.

راکتور آزمایشی برای انجام این فرآیند توسط یک کنسرسیوم بین المللی در فرانسه ساخته شده است و بودجه ی مورد نیاز فعلی برای تکمیل پروژه در سال 2016 تا 2019، سه برابر مقدار برآورد شده ی اولیه است.

در همین حال، کشور چین در حال کار بر روی راکتور مشابهی می باشد که پیش بینی کرده است تا سال 2030 از آن بهره برداری خواهد کرد و این موضوع، اعتراض کشورهای عضور کنسرسیوم ساخت این نیروگاه در فرانسه را برانگیخته است.

البته دسترسی به پلاسما پیش از سال 2025 در اروپا بعید به نظر می رسد و تولید انرژی توسط آن احتمالا در همان سال 2030 امکان پذیر باشد، اما تجاری سازی این فناوری از هم اکنون آغاز شده است و کشورهای عضو این کنسرسیوم، به مخالفت با چین پرداخته اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.