قدس آنلاین-ساحل عباسی:بانک غذا با هدف ارایه تسهیلات کالایی برای واحد های تولید مواد پروتئینی برای اولین بار در ایران افتتاح شده است

بانک غذا موجب کارآفرینی و ارتقاء درآمد می شود

به گزارش قدس آنلاین، با تاسیس  بانک غذا ، تسهیلات کالایی به جای تسهیلات ریالی موجب احیاء سرمایه های ملی شده و تولید بیشتر ، واردات کمتر و در نهایت خودکفایی را در پی خواهد داشت .بابک داداش زاده مجری طرح بانک غذا معتقد است  با عملیاتی شدن بانک غذا ، به فرمایشات مقام معظم رهبری لبیک گفته و با جذب سرمایه گذاران خارجی ، فعال سازی منابع مالی و علمی کشور ، توسعه کارآفرینی ، ارتقاء درآمد ، تقویت عوامل تولید ، سهم بری عادلانه عوامل تولید و مصرف ، افزایش تولید کالاهای اساسی به ویژه در اقلام وارداتی ، تامین امنیت غذائی و تقویت فرهنگ جهادی با ایجاد ارزش افزوده ، سهمی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت. قدس آنلاین در گفتگوی پیش ر.و با بابک داداش زاده مجری طرح بانک غذای ایران عملکرد و دستاوردهای آن را معرفی کرده است.

بانک غذا چگونه طرحی است و چه دستاوردهایی را برای تولید ملی به ارمغان می آورد؟

در اواسط قرن بیست و پس از جنگ جهانی دوم با افزایش جمعیت جهان و نیاز فزاینده به غذا، تولید محصولات کشاورزی از حالت مزارع سنتی و خانوادگی  تبدیل به کشاورزی مدرن و علمی گردید بطوریکه تقریبا ماهیت و شکل تولید دگرگون گردید و پیشرفت­های بسیار زیادی در این حوزه ایجاد شد. در این میان صنعت طیور به طور کلی و به خصوص صنعت جوجه­ های گوشتی اغلب در نقش یک مدل برای صنعتی شدن کشاورزی در نظرگرفته می­شود. پس از جنگ جهانی دوم صنعت طیور گوشتی ابتدا در آمریکا و سپس در اروپا به سمت یکپارچه­سازی (integration) رفت امروزه تقریبا تمامی تولید در این کشورها از طریق تولید قرارداد محور و به صورت یکپارچه تولید می­شود. افزايش تولید قراردادمحور و زنجيره تامين يكي از مهم­ترين تغييرات در كشاورزي مدرن است. نوع قراردادها ونحوه فعالیت شركت­ها­ی یکپارچه­ ساز (integrator) در مناطق و انواع محصولات کشاورزی به دلایل اقتصادی، فرهنگی و شرایط اجتماعی متفاوت است. با توجه به نکات ذکر شده بانک صنعت غذا مشابه خارجی نداشته و برای اولین بار در دنیا انجام می­گیرد.

 مزایای ایجاد بانک صنعت غذا را عنوان بفرمایید؟

 احیاء سرمایه های ملی:با تزریق سرمایه (تسهیلات کالائی) و ارائه خدمات و سرویس‌دهی به واحد‌های دامداری و مرغداری از جمله خرید دام، جوجه، خوراک ­دام و طیور و مواد اولیه باعث فعال شدن سالن‌های دامداری و مرغداری­های راکد شده که این راهکار باعث احیاء سرمایه‌های ملی کشور خواهد شد.

  اشتغال زائی: به دلیل فعال شدن توان واحد‌های راکد  دامداری، مرغداری و سایر صنایع وابسته خواهیم توانست در بخش صنعت و دامپروری افراد زیادی را به کار جذب نمائیم.

 احیاء تخصص‌ها:مهم­ترین عاملی که صنعت دامپروری کشور را به سوی نابودی خواهد کشید، ورشکستگی متخصصینی است که سالیان متمادی در صنعت دامپروری مشغول فعالیت بوده و با نوسانات بازار دچار آسیب‌های شدید اقتصادی شده‌اند و بعلت از بین رفتن سرمایه، ناگزیر به شغل­های کاذب روی آورده‌اند که این روش می‌تواند مجدداً تخصص‌ها را احیاء و چرخه صنعت را بیش از پیش سرعت بخشد.

 یکسان‌سازی قیمت‌ها:در این روش چون مواد اولیه و ... از طریق یک مجموعه سرمایه‌گذار در اختیار دامدار یا مرغدار گذاشته می‌شود و تمام هزینه‌ها و مواد اولیه و پرورش محاسبه گردیده و با این حرکت می­توان در کنترل و یکسان‌سازی قیمت‌ها سهم بسزایی داشته باشد.

 تضمین سلامت و بهداشت جامعه:در این روش چون نظارت بر امور پرورش توسط کارشناسان مجموعه سرمایه‌گذار و با نظارت انجام خواهد شد. از دادن هر گونه دارو و افزودنی­های غیر مجاز مضر جلوگیری بعمل می‌آید که این عمل تضمین سلامت مردم و بهداشت جامعه را در بر خواهد داشت.

 کم کردن هزینه‌های تولید: مهم­ترین عاملی که می­توان هزینه‌های تولید را کاهش داد خرید عمده تمام محصولات و مواد اولیه دامداری‌ها و مرغداری‌ها خواهد بود. در این روش خواهیم توانست هزینه‌های تولید را کاهش داده و در نهایت، خروجی تولید محصولات با قیمت تمام شده کمتری به دست مصرف کننده برسد.

 جلوگیری از انحراف سرمایه‌گذاری: تسهیلات نقدی که برای دامداران و مرغداران پرداخت می­شود، بعلت مشکلات عدیده‌ای که در صنعت دامداری و مرغداری حاکم است تسهیلات فوق جهت پوشش بدهی‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های غیر از دامداری و مرغداری سوق پیدا می‌کند در صورتی‌که در روش تسهیلات     کالائی سوق سرمایه به سمت پرورش و تولید بوده و هیچ انحرافی در سرمایه‌گذاری صورت نخواهد گرفت. 


- موانع پیش ­پای سرمایه­ گذاران و تولید­کنندگان این طرح چیست و آیا طرح با حمایت شرکت­های خصوصی تامین می­ شود؟ نقش بخش خصوصی را توضیح دهید: 

   مشکلات موجود در ساختار اقتصادی کشور از جمله بروکراسی بیش از حد و  وجود مراکز متعدد تصمیم­گیری جهت اخذ مجوزهای فعالیت، سفته­بازی و جولان واسطه­ ها و دلالان در قسمت­های مختلف اقتصاد، همچنین پرهزینه بودن تامین مالی واحدهای تولیدی و نوسانات شدید قیمت و نیز عدم حمایت­های صادراتی موجب شده است که تولید در تمامی صنایع کشور در رکود بسیار عمیقی بسر ببرد و عملا سرمایه ­گذاران و بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه­ گذاری در امور تولیدی نداشته باشند. علی­رغم تمامی مشکلات  مذکور این طرح با همت گروهی از فعالان اقتصادی که عمدتا تجاربی چندین ساله در بخش صنایع غذایی داشته و از فعالان خوشنام و موفق صنایع غذایی هستند ایجاد شده است و امیدواریم که با اجرایی شدن این طرح یک تحول اساسی در بخش صنایع غذایی کشور ایجاد شود.


 آیا حمایت های دولت از طرح مورد نظر قابل توجه است؟

 خیر حمایت جدی از تولید در کشور صورت نمی­گیرد و عمدتا بر راه حل­های کوتاه مدت و مسکن­ گونه اکتفا می­گردد و مسئولان در پی حل ریشه ­ای مسائل نمی­باشند.


 مشکلات پیش پای غذای ارگانیک و سالم در ایران چیست؟

در ایران معمولا به علت کمبود نقدینگی و مشکلات ساختاری در بخش کشاورزی و دامداری، عمدتا دامداری و کشاورزی به صورت سنتی و در مقیاس غیر اقتصادی و عمدتا به صورت معیشتی انجام می­گیرد و انتقال تکنولوژی به تولیدکنندگان صورت نمی­گیرد و به علت ساختار سنتی تولید و عدم اطلاعات کافی در دامداران  و کمبود نظارت­های لازم توسط دولت معمولا غذای تولید شده کیفیت لازم را نداشته و باقی مانده کود، سم و انواع داروها در محصولات غذایی بسیار بیشتر از حد مجاز می­باشد که مشکلات عدیده ای را برای سلامتی مردم ایجاد کرده است که در صورت عدم توجه به این مسائل همانطور که وزیر بهداشت گفته­اند ما در آینده با یک سونامی سرطان و بیماری‌های مشابه مواجه خواهیم شد.


 انواع مختلف بیماری­های مختلف گریبان جامعه ایرانی را گرفته و سلامت مردم را با خطر مواجه کرده است به نظر شما برای برون رفت از چنین مسئله با اهمیتی تکیه بر توانمندی­ها وظرفیت­های بانک غذای پروتئینی و ارگانیک می­تواند در ارتقاء سلامت عمومی جامعه موثر باشد؟ راهکارهای آن را بفرمایید:

در این روش چون نظارت بر امور پرورش توسط کارشناسان مجموعه سرمایه‌گذار و با نظارت دائمی انجام خواهد شد و استفاده از کود و سموم با نظارت متخصصین و در حد مجاز مصرف خواهد شد. زمان پرهیز از مصرف گوشت و شیر در مورد داروهای دام و طیور رعایت خواهد شد علاوه براین با انتقال تکنولوژی روز دنیا در مراحل مختلف تولید کیفیت غذای تولیدی به نحو قابل ملاحظه­ ای بهبود می ­یابد که این عمل تضمین سلامت مردم و بهداشت جامعه را در بر خواهد داشت.


روش مشارکت تولید­کنندگان در این طرح چگونه است؟

 در این طرح ابتدا پس از درخواست مالک­، واحد مورد نظر توسط کارشناسان شرکت مورد بازدید قرار می­گیرد و در صورت واجد شرایط بودن، قراردادی بین شرکت و مالک واحد تولیدی منعقد می­گردد و امکانات و نهاده ­های تولید توسط شرکت در اختیار واحد تولیدی قرار گرفته و با نظارت مستمر کارشناسان شرکت تولید انجام می­گیرد و محصول نهایی بر طبق قرارداد به شرکت تحویل داده می­شود و پس از کسر هزینه­های تولید بر طبق قرارداد حق­العمل تولیدکننده پرداخت می­گردد. در این حالت دیگر تولیدکنندگان دغدغه تامین نهاده­ های تولید و هزینه­ های سنگین آن و نیز دغدغه فروش و بازاریابی و نوسانات قیمت را نخواهند داشت و صرفا بر تولید متمرکز خواهند بود که موجب ارتقائ بهره­ وری تولید همچنین افزایش تولید خواهد شد چون واحدهای تولیدی با حداکثر ظرفیت تولید فعالیت خواهند کرد.

آیا این طرح  برای عموم مردم و مصرف کنندگان نیز منافعی دارد؟

با اجرای این طرح در بازار مصرف یک ثبات قیمت ایجاد خواهد شد و قیمت برای مصرف­ کننده نیز به دلیل حذف واسطه­ ها و دلالان کاهش خواهد یافت همچنین محصول ارائه شده از نظر بهداشتی کفیت مطلوبی خواهد داشت در ضمن شرکت­ها برای حضور مستمر در بازار محصولات متنوع­تر و نیز محصولات نیمه اماده و فراوری شده را به بازار عرضه خواهند کرد که در نهایت حق انتخاب مشتریان را افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.